2007-10-13, 00:37
Medlem
Kan det vara så enkelt att man med hjälp av att använda sig av märkliga dialekter, röster och fysiskt "icke normala" människor får reklamen att fastna på ett effektivt sätt? Jag har själv funderat över detta under en tid utan att undersöka saken närmare men det känns inte helt otroligt.
Citera
2007-10-13, 00:48
Bannlyst
<norrländska på>
Jo. Jag vet varför de talar på dialekt.

De vill väl vara sig själva för en stund.

<norrländska av>
Citera
2007-10-13, 00:56
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlotte
mig lockar man inte med tellia pungt Ess e
Mmmm...pungt Ess e
Jag tänker på tjejen som ger röst åt Telia's reklam i Tv. Typisk kulturberikare, vad nu det är för något. Lite Rinkeby meets Norrmalm, sådär...
Citera
2007-10-13, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spooky13
Kan det vara så enkelt att man med hjälp av att använda sig av märkliga dialekter, röster och fysiskt "icke normala" människor får reklamen att fastna på ett effektivt sätt? Jag har själv funderat över detta under en tid utan att undersöka saken närmare men det känns inte helt otroligt.

Självklart är det så.
Allt som sticker ut är bra.
Citera
2007-10-13, 01:01
Medlem
Pellenezs avatar
*M&J - R&M*

/Mod
Citera
2007-10-13, 01:07
Medlem
Klåd Junkers avatar
Har du tejpat kuken någon gång?
A'men det är ju rent genitalt Sickan...

Citat:
Ursprungligen postat av Spooky13
Norrlands Guld, ICA.. Ja, listan kan göras lång...
Citera
2007-10-13, 23:57
Medlem
du?!s avatar
Bara att instämma, det är vidrigt med alla dessa dialekttalande reklamer. Däremot kan jag tänka mig att anledningen är att reklmanen ska kännas mer "personlig" och "nära-in-på-livet/verklighetstroget" vilket antagligen fungerar i många fall .
Citera
2007-10-14, 10:56
Medlem
Diablesss avatar
Jag blir också illa berörd av detta. Har fortfarande inte glömt Kinderägg reklamen med den skånska ungen som istället för nåt spännande sa nåt spinnande...

Tänk att vakna upp en morgon och snacka så här:
http://www.jonasblanck.com/skane/
Citera
2007-10-14, 12:40
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av even money
Ville bara tala om att jag är jävligt less på det.

Jag är djävligt leds på alla som inte kan stava till djävligt, eller leds för den delen. Men inte fan startar jag en tråd för att gnälla om det!!!

Notera de tre utropstecknen.
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlotte
mig lockar man inte med tellia pungt Ess e
Men det är ju billiggt billiggt.
Citera
2007-10-15, 16:08
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av even money
Ville bara tala om att jag är jävligt less på det.

Alla talar dialekt, även stockholmare. Det är bara att di fått för sej att deras är finare.

Jag gillar dialekt och filmer som utspelar sej på landet där folk pratar dalmål elwhatever. Sverige är mer än Stockholmstrakten.

Reklammakarna vet nog vad di gör. Di vill sälja int bare i Stockholm. Dessutom funkar det på stockholmare också, eftersom di uppmärksammar reklamen.
Citera
2007-10-15, 18:23
Medlem
asdfasdfs avatar
Något som är sju resor värre än folk som talar dialekt i reklamfilmer är folk som inte talar rätt dialekt i olika sammanhang...

Det är vidrigt att Ronja Rövardotter pratar stockholmsdialekt ...
di, blitt, mi och söstra är ju inte naturligt för stockholms dialekt.
(än vidrigare är det iofs att idiotbruden fick plats i riksdagen för vänstern mest troligt för att hon varit Ronja Rövardotter)

Vidrigt att alla skådespelare i stort sett i Eva Höök pratar med stockholms dialekt istället för Luleåmål... det tar bort ALL trovärdighet och "stämning" what so ever.

finns mängder av andra exempel...

Varför lägga energi på att filma i en "avkrok" av sverige om alla djävlar ändå pratar Stockholmska?
Citera
2007-10-15, 20:17
Bannlyst
Nu vet jag inte riktigt om det räknas som en dialekt (för jag vet inte riktigt vad det är) men snubben som pratar i L'easy reklamen (Petter på leasy eller va fan han säger) låter ju som om grabben har en något väldigt stort och trubbigt i analen när han pratar, blir så sur varje gång jag hör fittan prata så att jag går bärsärkagång i lägenheten, hur fan kan det mongot få göra rösten i en reklam?

Välgörenhet för efterblivna människor eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in