• 1
  • 2
2007-10-12, 22:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sapht
Gör inte saker förvirrande i onödan. .exe är, likt .app, inte en typ av fil; det är programkod. Man kan inte "öppna .exe-filer" i Windows heller, däremot kan man köra .exe-kod, som såklart också representeras i filsystemet som filer, men har fundamentalt olik användning.

På Macinteldatorer kan man givetvis köra windowsemulatormjukvara, exempelvis Wine eller Parallells.

Men varför gå in på sån semantik? En exe-fil är i allt väsentligt en fil precis som alla andra, skillnaden är att den innehåller programkod som kan köras av operativsystemet (dvs Windows, eller möjligen DOS, VMS, OS/2 eller Ataris OS).
Citera
2007-10-13, 12:01
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sapht
Gör inte saker förvirrande i onödan. .exe är, likt .app, inte en typ av fil; det är programkod. Man kan inte "öppna .exe-filer" i Windows heller, däremot kan man köra .exe-kod, som såklart också representeras i filsystemet som filer, men har fundamentalt olik användning.

Nej, du har helt fel. .app är inte alls en exekverbar binär utan en katalog som man ger filändelsen .app. I den katalogen finns massor med grejer, precis som en programmapp i Windows. I .app katalogen finns det däremot en annan katalog som heter Contents och i den en massa olika kataloger bland annat katalogen MacOS, i vilken själva binären ligger (alltså filen som motsvarar .exe-filen i windows) den har dock ingen filändelse alls utan heter oftast bara vad programmet heter.

Det går fint att ctrl-klicka på ett program och välja, visa innehåll för att se allt som ligger där i.
Citera
2007-10-13, 13:22
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Nej, du har helt fel. .app är inte alls en exekverbar binär utan en katalog som man ger filändelsen .app. I den katalogen finns massor med grejer, precis som en programmapp i Windows. I .app katalogen finns det däremot en annan katalog som heter Contents och i den en massa olika kataloger bland annat katalogen MacOS, i vilken själva binären ligger (alltså filen som motsvarar .exe-filen i windows) den har dock ingen filändelse alls utan heter oftast bara vad programmet heter.

Det går fint att ctrl-klicka på ett program och välja, visa innehåll för att se allt som ligger där i.

Oh. Är det alltså så det fungerar :P Jag trodde att hela programmen låg inbakade i en film. Så en .app är egentligen bara en speciell typ av mapp?
Som samtidigt kan starta programet som ligger i den?
Citera
2007-10-13, 14:12
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Så en .app är egentligen bara en speciell typ av mapp?
Som samtidigt kan starta programet som ligger i den?

Ja, det kan man väl säga. Denna wikipediaartikeln och dess länkar är kanske en bra början för den vetgirige.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bundle_(NEXTSTEP)
Citera
2007-10-13, 14:33
Medlem
StyleWarss avatar
Nu när experterna är vakna kanske jag kan passa på att fråga:
Jag har ett .exe program som jag kör via mono i terminalen. Programmet i fråga finns inte till OSX (faktiskt enda gången jag behövt något som inte har sin motsvarighet i OSX). Programmet tar bort "packed bitrate" från videofiler.

Tillverkaren av programmet kompilerade om det så att det gick att köra via terminal, antagligen i Linux också?

Nåväl, hur går man tillväga för att uppnå detta? Få en .exe att fungera under mono i terminal?
Citera
2007-10-13, 14:45
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag har ingen som helst praktisk erfarenhet av mono och förstår inte riktigt frågan. Du säger att du redan kör det i mono, då borde väl problemet vara löst eller?

Annars så antar jag att du har mono installerat med rätt frameworks och grejer så då borde det väl bara vara att ta den omkompilerade filen och köra den med kommandot mono fil.exe. Eventuellt ha med olika argument i kommandot och filen som ska ändra.

Eller så har jag missat frågan helt och hållet?
Citera
2007-10-13, 14:58
Medlem
StyleWarss avatar
Ojdå, jag menar alltså om jag har en annan .exe som jag skulle vilja göra möjlig att köra på samma sätt, den jag har är jag otroligt nöjd med, man kör den exakt som du beskrev.

Jag menar nog såhär egentligen:
Hur bär man sig åt för att omkompilera en .exe?

Jag är långtifrån någon programmerare, så det står säkert "noob" i pannan på mig nu
Citera
2007-10-13, 15:21
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jaha, om det är ett .NET program och du har källkoden till det så borde det gå att kompilera det i mono. Det går dock inte att "omkompilera" en binär. Det som sker när man kompilerar kod är att den görs om från läsbar kod till kod som datorn kan läsa. Den är alltså inte läsbar för människor och går inte att greja med. Det är det som är skillnaden mellan prorprietär mjukvara och Open Source. Open Source gör källkoden tillgänglig så vem som helst kan läsa/ändra koden och själv kompilera den.

Du kan dock köra windowprogram under OSX med Wine. Det kräver dock att du har tillgång till eventuella .dll filer och annat som kan krävas för att köra programmet.
Citera
2007-10-13, 15:34
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jaha, om det är ett .NET program och du har källkoden till det så borde det gå att kompilera det i mono. Det går dock inte att "omkompilera" en binär. Det som sker när man kompilerar kod är att den görs om från läsbar kod till kod som datorn kan läsa. Den är alltså inte läsbar för människor och går inte att greja med. Det är det som är skillnaden mellan prorprietär mjukvara och Open Source. Open Source gör källkoden tillgänglig så vem som helst kan läsa/ändra koden och själv kompilera den.

Du kan dock köra windowprogram under OSX med Wine. Det kräver dock att du har tillgång till eventuella .dll filer och annat som kan krävas för att köra programmet.
Tusen tack Hårddisksson, det är användare som du som gör att FB är det bästa sen Google vad gäller informationsinsamling! Jag BootCampar programmen just nu, men jag ska be om en CLI istället för en GUI, så borde det lösa sig alltså genom mono.
I owe u 1!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in