2007-10-11, 18:50
Medlem
Har hört det uttrycket lite här och där, kan någon berätta vad det egentligen betyder, och ursprunget?
Citera
2007-10-11, 19:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi > Språk.

/Moderator
Citera
2007-10-11, 19:12
Medlem
Giggis avatar
Judas förådde Jesus med en kyss på kinden. Detta för att vakterna skulle se vem som var Jesus i olivlunden efter den sista måltiden. Därav begreppet.
Citera
2007-10-11, 19:13
Medlem
Arcanums avatar
Jag har inga belägg för detta, men så som jag har uppfattat det så används det oftast bland italienska maffian. De kysser den som ska dö helt enkelt. Om det rör sig om en puss på munnen, kinden eller någon annanstans vet jag inte.
Citera
2007-10-11, 22:30
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Judas förådde Jesus med en kyss på kinden. Detta för att vakterna skulle se vem som var Jesus i olivlunden efter den sista måltiden. Därav begreppet.
Precis! I den kristna tolkningen brukar dödskyssen kallas för judaskyss. NE:
judaskyss, ett skenbart vänskapsbevis som döljer en fientlig avsikt. Termen syftar på den scen i evangelierna, där Judas Iskariot genom att kyssa Jesus visar vem som skall arresteras (Mark. 14:44–45). En förebild finns i 2 Sam. 20:9–10, där Joav låtsas kyssa Amasha men dödar honom med sitt svärd
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Jag har inga belägg för detta, men så som jag har uppfattat det så används det oftast bland italienska maffian. ...
Idag är "kiss of death" ett vanligt tema i den populära »kulturen«. Bland de
första ut var Richard Widmark år 1947 i filmen med namnet Kiss of Death.
Där förekommer personer med namn Bianco, d’Angelo och Rizzo, vilket stöder
Arcanum:s observation.
Citera
2007-10-13, 01:09
Medlem
Det första jag kom o tänka på var att man kysser någon som har gift på eller i munnen. Men det var fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in