2007-10-11, 15:58
Medlem
i.b.ms avatar
OK, Jag vet HUR man blir av med den efter att ha sökt igenom diverse trådar som behandlar just det. Så denna fråga handlar inte om det.

Min fråga handlar om varför man överhuvudtaget behöver ha den. Är det för att friskriva sig från något slags ansvar från flashbacks sida för saker som användare länkar till? De flesta som skriver och läser här på forumet borde väl ha nog intelligens för att notera att adresser som inte slutar på flashback.info ligger utanför flashback, eller?

Även om det är relativt lätt att komma förbi dialogen med plugins så kan ju faktiskt användare skriva länkar manuellt som gör bypass av dialogen så det känns inte som att den fyller någon vettig funktion. Kan någon upplysa mig?

länk utan popup
www.aftonbladet.se

länk med popup
www.aftonbladet.se
2007-10-11, 16:52
Medlem
Pg.a juridiska skäl.
2007-10-11, 17:04
Medlem
Citat:
Jag måste dessvärre meddela den dåliga nyheten att detta inte är någon bugg, utan faktiskt helt medvetet.
Jaa, det är betydligt mindre användarvänligt och personligen är jag inte helt förtjust i det. Men jurister vi pratat med menar att vi bör plocka bort den funktionen, ifall vi inte ska tvingas plocka bort en hel del länkar).
Det handlar alltså om att inte tvingas plocka bort länkar där matrialet dit man länkar är olagligt. jag anser att vi bör kunna länka till matrial som är olagligt, men ifall dessa länkar är klickbara så är det större risk för fällande dom.
vi har valt att inte backa på vad man får länka till, och istället plockat bort länkfunktionen tills vidare. sorry!

admin
http://www.flashback.org/showpost.php?p=856016&postcount=4
http://www.flashback.org/showthread.php?p=855899
2007-10-11, 17:17
Medlem
onemans avatar
Fast det där stämmer ju inte riktigt längre.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
vi har valt att inte backa på vad man får länka till
Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
0.8. Viss spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet
Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar varifrån man kan ladda hem upphovsrättskyddade mp3-filer, filmer och dataprogram. Det är däremot tillåtet att länka till webbplatser och program som möjliggör spridning av detta. Du är fri att diskutera ämnet som sådant, men inte att använda forumet som ett redskap i syfte att sprida upphovsrättskyddat material.
Först friskriver man sig genom att inte tillåta direktlänkning utan mellansida, sedan förbjuder man direktlänkning till vissa sidor trots mellansida. Dessutom är man väl medveten om att man numera kan utforma sina [url]-taggar så man kringgår mellansidan, hade det varit ett juridiskt problem att tillåta direktlänkning hade man väl tagit bort det kryphålet?

Jag tvivlar på att Flashback skulle åtalas och fällas för något en användare länkat till. Se bara på alla torrent-trackers, de överlever ju p.g.a. att de endast tillhandahåller länkar till upphovsrättsskyddat material. "Brittisk lagstiftning" är väl den gamla vanliga förklaringen.

Jag skulle vilja se beslutsunderlaget juristerna hade när de kom med det uttalandet så att användarna i juridik-forumet skulle kunna avgöra om det gällde och om det fortfarande gäller.
2007-10-11, 21:54
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Kan man tänka sig att Admin och Co efter att ha sparkat igång sökfunktionen, tjatten samt wikin ger oss hardcoreanvändare en liten kryssruta i kontrollpanelen som säger något i stil med.
-Ja, jag har efter några år på flashback förstått hur internet fungerar och att man kan länka till andra sidor som inte hör till flashback. Efter att ha klickat på "gå vidare" texten tusentals gånger så är jag nu lite less och det är därför jag pluttar i denna ruta i min kontrollpanel. Hädanefter så lovar och svär jag att länkar till andra domäner än flashback.info inte står under flashback.infos kontroll.

<Infoga här något med liten text som gör advokaterna lyckliga>
Eller något mer kortfattat och lättbegripligt. Se det som en service till medlemmarna.
2007-10-12, 04:04
Medlem
tjaboooos avatar
Har läst att sidan finns för att ingen ska kunna se från vilken specifik tråd nån kommer ifrån vilket kan va lämpligt med tanke på vilka ämnen som diskuteras härinne.
2007-10-12, 04:21
Moderator
tobess avatar
Sök, finns massvis med trådar om detta.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här