2007-10-11, 13:18
Medlem
Hej!
tänkte bygga en ny dator och har tittat en del på olika alternativ och funderar på detta:

AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED

Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology "X2 alltså 4GB!!!"

Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

NEC DVD-brännare AD-7170S Silver OEM SATA

Thermaltake Soprano DX silver,Aluminium, Midi tower,fönster (utan nätagg)

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM "X2 för att köra RAID 0!!"

Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Vad tycker ni om detta systemet? Kommer att spelas en del, men även kolla på film osv. Med lite fläktar och kablar landar detta på ca.15000kr
Citera
2007-10-11, 17:24
Medlem
Får jag fråga varför du kör med AMD?
Kör en SATAbrännare istället för den du har där.
Det skulle även vara b ra med länkar till alla produkter så vi kan se pris och all fakta.
Citera
2007-10-11, 18:05
Medlem
Freddalfs avatar
Eftersom du uppenbart bygger en speldator så ställer jag mig frågande till varför du snålar ner på grafikkortet och väljer det sämre DX10 kortet.
Vidare så, om du ska fortsätta köra med AMD-setupen och inte gå över till det mer naturliga valet Intel C2D/Q så borde du nog ta dig en funderare över vilket nätagg du har valt. Jag pratade med en snubbe för ett tag sedan som hade brännt ett otal nätagg (600W+) med sin AMD (i.o.f.s. då med SLI...).

Vad det gäller ditt minnes-val så blir du mer eller mindre tvungen att köra 64bits-system för att kunna spela över huvud taget då 32bits-system bara maximalt kan allokera 4GB (inräknat allt minne där grafikminnet är prioriterat).
Citera
2007-10-11, 18:11
Medlem
project_xs avatar
Ta en lite billigare mellanklass Intel-processor och dra ner på minnena också! Att köpa minne med E.P.P teknologi är bara waste of money, köp 2x dessa istället. Lägg pengarna du sparat på ett 8800GTX, du kommer att märka betydligt större skillnad med detta än med EPP-minnen :P

Och ska du verkligen ha ett sånt fult chassie? En CM Mystique 631 lär väl duga bra?

Sist men inte minst skulle jag rekommendera 2xsamsung hdd's istället, men det är väl en smaksak mest..

Citat:
Ursprungligen postat av Freddalf
Vidare så, om du ska fortsätta köra med AMD-setupen och inte gå över till det mer naturliga valet Intel C2D/Q så borde du nog ta dig en funderare över vilket nätagg du har valt. Jag pratade med en snubbe för ett tag sedan som hade brännt ett otal nätagg (600W+) med sin AMD (i.o.f.s. då med SLI...).

Varför brändes dom? För klena eller vad? Jag tror knappast att 600w är för lite för detta systemet...
Citera
2007-10-11, 18:15
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Varför brändes dom? För klena eller vad? Jag tror knappast att 600w är för lite för detta systemet...

Möjligt att de inte är för klent för detta systemet, men det var uppenbart för klent för hans. Notera även att en betydande skillnad var att han körde SLI, vilket drar ganska mycket ström.
Citera
2007-10-11, 18:18
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Möjligt att de inte är för klent för detta systemet, men det var uppenbart för klent för hans. Notera även att en betydande skillnad var att han körde SLI, vilket drar ganska mycket ström.

Jovisst, men snackar vi SLI på två st x1900gt eller två st 8800GTX?
Citera
2007-10-11, 18:19
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Kör en SATAbrännare istället för den du har där.

Citat:
Ursprungligen postat av Quadrat
NEC DVD-brännare AD-7170S Silver OEM SATA

Dock så fortsätter jag tjata om Samsung brännare som kan mer och bränner med jäkligt hög kvalitet. Kolla in Samsungs 183A samt 203-serien.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-10-11, 18:24
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Jovisst, men snackar vi SLI på två st x1900gt eller två st 8800GTX?

Nej, det var en äldre kärna av Nvidia (Tror det var 7950GT? Kan det stämma?).

Det var ett halvår sedan vi hade diskussionen och jag minns inte jättemycket av setupen, men den drog uppenbart mycket ström. Han körde nån _top of the line X2 processor_.

Hur som helst så slutade nätaggen brinna upp när han körde 2st paralellt.
Citera
2007-10-11, 18:25
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Hur som helst så slutade nätaggen brinna upp när han körde 2st paralellt.

Huh? Den meningen får jag inte ihop riktigt ><

Googlade sen lite också på olika grafikkort (power consumtion), och fick fram att X1900XTX i CrossFire (SLI) drog 387 w vid load, alltså hela systemet. Och två st XTX drar ganska mycket mer än två st 7950GT i SLI. Så det måste varit väldigt dåliga nätagg han hade fått!
Citera
2007-10-11, 18:31
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Huh? Den meningen får jag inte ihop riktigt ><

Det finns adaptrar som gör att man kan koppla på två stycken nätaggregat i samma dator, dvs du kan fördela belastningen genom att hänga på det ena grafikkortet på ena nätaggregatet och det andra på det andra.

Adaptern är en form av y-kabel du kopplar till socketen på moderkortet som länkas samman med motsvarande kontakter på nätaggregaten. Klumpig lösning, men det funkar bra.

Men nu känns det som vi glider lite OT
Citera
2007-10-11, 18:33
Medlem
electr0ns avatar
Tveksam till Black Ed. over en ekvivalent C2D menmen..

Beroende pa din budget sa tycker jag ett GTS ar helt okej for pengarna idag. Forovrigt sa tror jag att ett Corsair pa 620W ar fullt tillrackligt med din setup; det ar skillnad pa ett budgetagg och ett bra vid samma effekt. Corsair brukar vara stabila. Effekt ar inte enda mattet pa huruvida ett agg ar bra, och effekt kommer du da inte behova mer av iaf. Om du tvekar ar det battre att kolla upp stromvardena pa 12V-railsen sa att de pallar grafikkortet.

Varfor kora RAID0 forresten? Du kanske vinner lite prestanda, men ha i atanke att om EN disk kraschar sa forlorar du majoriteten av datan pa bada diskarna eftersom filerna splittas over bada diskarna. Vill du ha tyst harddisk kor pa Seagate istallet, WD Caviar ar dock lite snabbare generellt.
Citera
2007-10-11, 18:33
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Det finns adaptrar som gör att man kan koppla på två stycken nätaggregat i samma dator, dvs du kan fördela belastningen genom att hänga på det ena grafikkortet på ena nätaggregatet och det andra på det andra.

Adaptern är en form av y-kabel du kopplar till socketen på moderkortet som länkas samman med motsvarande kontakter på nätaggregaten. Klumpig lösning, men det funkar bra.

Men nu känns det som vi glider lite OT

Men det känns som att 600w bör räcka till det mesta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in