2007-10-11, 12:06
Medlem
deCarons avatar
Vill ngn hjlpa en stackare som inte vet ngt om datorer och bertta vad det r fr skillnad mellan 2,0 GHz Intel Core 2 Duo och 2,16 GHz Intel Core 2 Duo...

Tack!
Citera
2007-10-11, 12:06
Medlem
Balthazaer-s avatar
0,16 Ghz per processorkrna.
Citera
2007-10-11, 12:12
Medlem
Akademikerns avatar
Jag skulle kunna g in ganska djupt p mnet. Och ngon annan skulle kunna g in tio gnger djupare.

Men jag njer mig med att sga att skillnaden r liten.

Edit: Jag kan ju sga fr enkelhetens skull att enheten X*GHz r X*1.000.000.000 hndelser per sekund. (en Hz= en hndelse per sekund)

Fr att lra dig mer om enheten Hertz(Hz):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hertz

Fr att lra dig lite mer om CPU (centralprocessorer):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centralprocessor
Citera
2007-10-11, 12:13
Medlem
The_Insanes avatar
Varfr la du denna trd under Datoranvndning - Mac OS nr den ska ligga under Hrdvara?

Denna trd kommer med strsta sannolikhet flyttas
Citera
2007-10-11, 12:14
Medlem
Flrps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Varfr la du denna trd under Datoranvndning - Mac OS nr den ska ligga under Hrdvara?

Denna trd kommer med strsta sannolikhet flyttas

Antagligen fr att grabben planerar att kpa en Macbook

On Topic:
Skillnaden r minimal, inte vrd de extra pengarna som 2,16 GHz kostar. Om jag vore du skulle jag definitivt ta 2,0 och kpa till 1GB extra minne istllet.
Citera
2007-10-11, 12:15
Medlem
herdens avatar
Frmodligen har processorn med klockfrekvens 2,13 GHz en 1066 MHz-buss medans den p 2,0 GHz har en 800MHz-buss.

Edit: Jaha, det var en 2,16 GHz. P Dustin sg jag ingen sdan men det stmmer ju bttre med att det kan vara samma buss som 2,0:an.

Vilka modeller rr det sig om?
Citera
2007-10-11, 14:58
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Antagligen fr att grabben planerar att kpa en Macbook

On Topic:
Skillnaden r minimal, inte vrd de extra pengarna som 2,16 GHz kostar. Om jag vore du skulle jag definitivt ta 2,0 och kpa till 1GB extra minne istllet.

jo men samtidigt s r det ju en vanlig frga :P
Citera
2007-10-11, 18:59
Medlem
deCarons avatar
de ante mig att det bara var ngn minimal strunt-skillnad.... anledningen till att det lockar att kpa en 2,16 r ju att den till skillnad frn 2,0 har dvd-brnnare.

mkt riktigt lade jag ut den hr trden hr fr att jag planerar att kpa en mac, tnkte inte s mkt p att frgan egentligen inte hade med specifikt mac-datorer att gra. jag ber s mkt om urskt fr att detta har irriterat vissa!
Citera
2007-10-11, 19:45
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deCaron
de ante mig att det bara var ngn minimal strunt-skillnad.... anledningen till att det lockar att kpa en 2,16 r ju att den till skillnad frn 2,0 har dvd-brnnare.

mkt riktigt lade jag ut den hr trden hr fr att jag planerar att kpa en mac, tnkte inte s mkt p att frgan egentligen inte hade med specifikt mac-datorer att gra. jag ber s mkt om urskt fr att detta har irriterat vissa!
Vill du ha DVD-brnnare s kp 2,16 GHz datorn. Att stta in DVD-brnnare i efterhand kostar nog en hel del om det ens r mjligt samt att andrahandsvrdet blir hgre.

Skillnaden i sig mellan 2,0 och 2.16 r inte s jttestor i mina gon.
Citera
2007-10-11, 20:02
Medlem
siarens avatar
Du kommer inte att mrka ngon skillnad p 2GHz och 2,16GHZ vid vardagligt anvndande. Man brukar sga att skillnader p mindre n 10% endast mrks vid benchmarking (allts om du via ett annat program testar datorns prestanda). Barefeat brukar jmfra olika konfigurationer. Ta en kik dr! http://www.barefeats.com/
Citera
2007-10-12, 08:17
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deCaron

Jag blev inte irriterad men bara fundersam varfr du la den hr d det r en hrdvaru frga som bde passar mac och pc datorer. Drfr vore det enklast att lgga i hrdvara :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in