2007-10-11, 12:06
Medlem
deCarons avatar
Vill ngn hjälpa en stackare som inte vet ngt om datorer och berätta vad det är för skillnad mellan 2,0 GHz Intel Core 2 Duo och 2,16 GHz Intel Core 2 Duo...

Tack!
Citera
2007-10-11, 12:06
Medlem
Balthazaer-s avatar
0,16 Ghz per processorkärna.
Citera
2007-10-11, 12:12
Medlem
Akademikerns avatar
Jag skulle kunna gå in ganska djupt på ämnet. Och någon annan skulle kunna gå in tio gånger djupare.

Men jag nöjer mig med att säga att skillnaden är liten.

Edit: Jag kan ju säga för enkelhetens skull att enheten X*GHz är X*1.000.000.000 händelser per sekund. (en Hz= en händelse per sekund)

För att lära dig mer om enheten Hertz(Hz):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hertz

För att lära dig lite mer om CPU (centralprocessorer):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centralprocessor
Citera
2007-10-11, 12:13
Medlem
The_Insanes avatar
Varför la du denna tråd under Datoranvändning - Mac OS när den ska ligga under Hårdvara?

Denna tråd kommer med största sannolikhet flyttas
Citera
2007-10-11, 12:14
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Varför la du denna tråd under Datoranvändning - Mac OS när den ska ligga under Hårdvara?

Denna tråd kommer med största sannolikhet flyttas

Antagligen för att grabben planerar att köpa en Macbook

On Topic:
Skillnaden är minimal, inte värd de extra pengarna som 2,16 GHz kostar. Om jag vore du skulle jag definitivt ta 2,0 och köpa till 1GB extra minne istället.
Citera
2007-10-11, 12:15
Medlem
herdens avatar
Förmodligen har processorn med klockfrekvens 2,13 GHz en 1066 MHz-buss medans den på 2,0 GHz har en 800MHz-buss.

Edit: Jaha, det var en 2,16 GHz. På Dustin såg jag ingen sådan men det stämmer ju bättre med att det kan vara samma buss som 2,0:an.

Vilka modeller rör det sig om?
Citera
2007-10-11, 14:58
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Antagligen för att grabben planerar att köpa en Macbook

On Topic:
Skillnaden är minimal, inte värd de extra pengarna som 2,16 GHz kostar. Om jag vore du skulle jag definitivt ta 2,0 och köpa till 1GB extra minne istället.

jo men samtidigt så är det ju en vanlig fråga :P
Citera
2007-10-11, 18:59
Medlem
deCarons avatar
de ante mig att det bara var ngn minimal strunt-skillnad.... anledningen till att det lockar att köpa en 2,16 är ju att den till skillnad från 2,0 har dvd-brännare.

mkt riktigt lade jag ut den här tråden här för att jag planerar att köpa en mac, tänkte inte så mkt på att frågan egentligen inte hade med specifikt mac-datorer att göra. jag ber så mkt om ursäkt för att detta har irriterat vissa!
Citera
2007-10-11, 19:45
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deCaron
de ante mig att det bara var ngn minimal strunt-skillnad.... anledningen till att det lockar att köpa en 2,16 är ju att den till skillnad från 2,0 har dvd-brännare.

mkt riktigt lade jag ut den här tråden här för att jag planerar att köpa en mac, tänkte inte så mkt på att frågan egentligen inte hade med specifikt mac-datorer att göra. jag ber så mkt om ursäkt för att detta har irriterat vissa!
Vill du ha DVD-brännare så köp 2,16 GHz datorn. Att sätta in DVD-brännare i efterhand kostar nog en hel del om det ens är möjligt samt att andrahandsvärdet blir högre.

Skillnaden i sig mellan 2,0 och 2.16 är inte så jättestor i mina ögon.
Citera
2007-10-11, 20:02
Medlem
siarens avatar
Du kommer inte att märka någon skillnad på 2GHz och 2,16GHZ vid vardagligt användande. Man brukar säga att skillnader på mindre än 10% endast märks vid benchmarking (alltså om du via ett annat program testar datorns prestanda). Barefeat brukar jämföra olika konfigurationer. Ta en kik där! http://www.barefeats.com/
Citera
2007-10-12, 08:17
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deCaron

Jag blev inte irriterad men bara fundersam varför du la den här då det är en hårdvaru fråga som både passar mac och pc datorer. Därför vore det enklast att lägga i hårdvara :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in