2007-10-19, 20:34
Medlem
Blaupens avatar
Först tycker jag vi skiljer på vad vi vet och vad vi tror. INGEN kan med säkerhet påstå att Gud inte finns, på samma sätt som religiösa inte kan påstå att vetenskapen har fel på någon punkt. Hela vår existens och världen är uppbyggt på ett sådant sätt att vi ska ställa frågor och att varje fråga har en följdfråga. Egentligen vet vi människor INGENTING, och då menar jag verkligen INGENTING. Vi vet inte om världen vi lever i är abstrakt eller konkret eller om det finns något rätt eller fel. Vi kan alltid tro, vilket antingen kan förenkla eller försvåra våra liv beroende på individen och kontext. Så att kalla en religiös människa mentalsjuk är samma sak som att kalla en vetenskapsman för detsamma. Varken religioner eller vetenskaper är vattentäta.
Citera
2007-10-19, 20:51
Medlem
Sathenas avatar
Om man kan tro på något religiöst så kan man ju lika gärna tro på spöken, vättar, vittror eller vad som helst. Och tror man på sådant så betraktas man väl som väldigt suspekt, en riktig kuf, varför gäller inte detsamma när det gäller religion? För att någon skrivit en bok om dessa? Hur vet man att den/de som skrev den var helt riktigt som de skulle vara i förståndet?
Citera
2007-10-19, 20:55
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sathena
Om man kan tro på något religiöst så kan man ju lika gärna tro på spöken, vättar, vittror eller vad som helst. Och tror man på sådant så betraktas man väl som väldigt suspekt, en riktig kuf, varför gäller inte detsamma när det gäller religion? För att någon skrivit en bok om dessa? Hur vet man att den/de som skrev den var helt riktigt som de skulle vara i förståndet?

Du verkar inte riktigt greppat det hela. Du får gärna tro på spöken, det rör mig inte ett dugg. Tro är en högst personlig sak, vare sig man tror på vetenskapen, kristendomen eller spöken. Vad som är logiskt för dig är ologiskt för någon annan och så kommer det alltid vara. Människan letar hela tiden efter förklaringar och svar, det är så vi och världen är konstruerade. Världen är varken mer logisk än ologisk om du hajar.
Citera
2007-10-19, 21:03
Medlem
Sathenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaupen
Du verkar inte riktigt greppat det hela. Du får gärna tro på spöken, det rör mig inte ett dugg. Tro är en högst personlig sak, vare sig man tror på vetenskapen, kristendomen eller spöken. Vad som är logiskt för dig är ologiskt för någon annan och så kommer det alltid vara. Människan letar hela tiden efter förklaringar och svar, det är så vi och världen är konstruerade. Världen är varken mer logisk än ologisk om du hajar.
Jag tror inte på något.
Jag föredrar att veta.
Citera
2007-10-19, 21:05
Medlem
Akons avatar
Citat:

Folk får gärna tro vad de vill så länge det inte drabbar andra, men tro är så mycket mer än tro. I många fall är tro grunden för mångas livsval, handlingar och åsikter. Där ser jag faran med tro.
Citera
2007-10-19, 21:06
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sathena
Jag tror inte på något.
Jag föredrar att veta.
Jag kan garantera dig om att du inte kommer veta något om livets ursprung eller jordens härkomst sålänge du lever. Ingen vetenskap eller religion i hela världen kan ge dig den vetskapen.
Citera
2007-10-19, 21:07
Medlem
Sathenas avatar
Citat:
Jag kan garantera dig om att du inte kommer veta något om livets ursprung eller jordens härkomst sålänge du lever. Ingen vetenskap eller religion i hela världen kan ge dig den vetskapen.
Mycket möjligt, men jag föredrar vetenskap fram någon suspekt tro.
Citera
2007-10-19, 21:09
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Folk får gärna tro vad de vill så länge det inte drabbar andra, men tro är så mycket mer än tro. I många fall är tro grunden för mångas livsval, handlingar och åsikter. Där ser jag faran med tro.

Varför då? Vad spelar det för roll om religion ligger som grund för livsval, handlingar och åsikter? Vissa väljer att gå den vägen och det är inte mer fel än något annat. Så jag ser inte riktigt faran med det? Allt existerar på gott och ont, såväl religion som vetenskap. Vissa lägger sin livsgrund utifrån vetenskap och det ligger lika mycket fara i det.
Citera
2007-10-19, 21:11
Medlem
Akons avatar
Citat:

Med tanke på ett det finns tusentals olika religioner som har olika åsikter i den frågan måste det verkligen vara svårt att välja vilken att tro på, eller?
Citera
2007-10-19, 21:15
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
Med tanke på ett det finns tusentals olika religioner som har olika åsikter i den frågan måste det verkligen vara svårt att välja vilken att tro på, eller?

Det är det säkert för vissa, lättare för andra. Erfarenheter i livet bestämmer vad en människa väljer att tro på.
Citera
2007-10-19, 21:16
Medlem
Akons avatar
Citat:
Varför då? Vad spelar det för roll om religion ligger som grund för livsval, handlingar och åsikter? Vissa väljer att gå den vägen och det är inte mer fel än något annat. Så jag ser inte riktigt faran med det? Allt existerar på gott och ont, såväl religion som vetenskap. Vissa lägger sin livsgrund utifrån vetenskap och det ligger lika mycket fara i det.

Hur skulle du reagera om vår statsminister började citera Inkaguden Inti eller basera sin livsgrund på asatron?
Citera
2007-10-19, 21:23
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
Hur skulle du reagera om vår statsminister började citera Inkaguden Inti eller basera sin livsgrund på asatron?

Vad han baserar sin livsgrund på är upp till honom, men samtidigt har jag en rätt till en personlig åsikt om hur han styr vårt land och är med och fördelar våra skattepengar. Där skiljer sig de två sakerna. Människor handlar utifrån erfarenheter, inte utifrån vilken tro de har. Men att han är statsmininister gör ingen större skillnad. Han är fortfarande människa, sen om han baserar sin livsgrund på kristendomen, islam, judendomen, vetenskap eller någon tomte spelar mindre roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in