2007-10-10, 21:05
Medlem
HORPATTEs avatar
Går sista året på gymnasiet nu och imorgon är det prov i datorkunskap. Hade läraren kunnat se vad vi håller på med datorerna utan att stå bredvid? Det finns ca. 30 datorer i datorsalen och sen så finns det en längst fram i rummet sm endast läraren har tillgång till. Hade hon kunnat se om jag exempelvis öppnar en textfil eller är inne på internet på den datorn?
Och snälla kom inte nu med någon kommentar att jag skulle pluggat för vi har haft något sjukt mycket att plugga nu i början så jag har tyvärr prioriterat datorkunskapen lågt.

Mvh HORPATTE
Citera
2007-10-10, 21:13
Medlem
felstavadds avatar
Där jag jobbar kan läraren se, via sin dator, om eleverna i datasalen surfar på andra sidor eller gör andra saker än det de är tänkta att syssla med. -Så, ja, helt otroligt är det inte. Jag vet inte vad programmet heter men den aktuella läraren tycker det hela är jävligt kul och roande att stänga surfandet om ungarna är inne på Lunar eller nåt .

Han plockar alltså fram den skärmbilden som eleven själv ser, ser det eleven ser helt enkelt.
Citera
2007-10-10, 21:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Där jag jobbar kan läraren se, via sin dator, om eleverna i datasalen surfar på andra sidor eller gör andra saker än det de är tänkta att syssla med. -Så, ja, helt otroligt är det inte. Jag vet inte vad programmet heter men den aktuella läraren tycker det hela är jävligt kul och roande att stänga surfandet om ungarna är inne på Lunar eller nåt .

Hade en kompis som porrsurfade och beställde skit till skolan för ett par år sen, det roligaste var att ingen märkte någonting alls .
Citera
2007-10-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hade en kompis som porrsurfade och beställde skit till skolan för ett par år sen, det roligaste var att ingen märkte någonting alls .

Hur kul är det? Måste vara fruktansvärt kul att ingen märker vad man gör på ett icke övervakat nätverk, ungefär som att källsortera fel och gå fnissandes därifrån.
Citera
2007-10-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd

Han plockar alltså fram den skärmbilden som eleven själv ser, ser det eleven ser helt enkelt.

Någon typ av remote desktop program ex. Remote desktop ( doh! )
Går du på någon skulle där nät-ansvarige inte är helt pantad loggar han all trafik och kan således i efterhand ( även realtid iofs ) kolla vart du varit
Citera
2007-10-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Hur kul är det? Måste vara fruktansvärt kul att ingen märker vad man gör på ett icke övervakat nätverk, ungefär som att källsortera fel och gå fnissandes därifrån.

Word!
Citera
2007-10-10, 22:20
Medlem
Troligen loggas trafik vid sådana tillfällen, och normalt (d.v.s. om nätansvarige har någon som helst kompetens) är allt annat än surf-trafik avstängt, d.v.s. inget remote desktopande för dig inte! Troligen går inte heller egna program att köra heller.
Citera
2007-10-11, 00:25
Medlem
Kobra_Kajs avatar
Fan vad nojiga ni är. Jag tror inte ett piss övervakas. Det är nog bara att fuska på
Citera
2007-10-11, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
Fan vad nojiga ni är. Jag tror inte ett piss övervakas. Det är nog bara att fuska på
Definitivt! Och vad kan dom göra förutom att be en att sluta/stänga av det själv?
Citera
2007-10-11, 07:09
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Visst kan läraren se vad du gör. Ett program för det är Netop, där kan läraren se valfri dator eller alla datorer. Utan att du märker det.

Det går också att...
...lägga upp valfri elevdator på "kanonen" om det finns en sådan.
...ta över datorn med fjärrstyrning.
...läraren kan lägga sin skärmbild på alla (eller en dator) för visa något.

Mängder med möjligheter i det programmet.

Sen går det förstås att detaljstudera loggarna också...
Citera
2007-10-11, 14:00
Medlem
På min skola kan läraren inte se vad eleverna gör. Möjligtivs kan denne gå och fråga datorteknikerna och få en logg på allt som skett på alla elevers inloggningar under den specifika tiden som t.ex. ett prov varit på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in