2016-03-17, 12:20
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letto
Tycker det är riktigt dåligt att folk som utreds för magproblem inte får genomgå minst en koloskopi också utan bara dylika avföringsprov och blodprov.

Jag själv har Crohns. Ligger inom normalvärde calprotektin i avföringsprov och alla blodprover har alltid varit bra.

Aldrig gått ner i vikt pga sjukdomen och har inte de klassiska symptomen för crohns, men ändå har jag det och det upptäckte dom just tack vare koloskopi. Och när dom väl utförde undersökningen hade jag haft problem med magen sen jag föddes -95. Fick diagnos för ca 3 år sedan så exakt när jag fick crohns vet vi inte men med detta inlägg vill jag bara att folk inte ska godta några ynkliga prover om man tror det finns mer bakom.

Vissa med inflammatoriska sjukdomar i tarmarna får inte diagnos förrän efter kontrast röntgen och kapselkameraundersökning. Så man kan missa mycket på en koloskopi också.

IBS är en uteslutningsdiagnos och då måste man ju faktiskt ordentligt utesluta alla andra sjukdomar, enligt mig.

Om man vänder på det- vad får dig att inte tvivla på att du verkligen har crohns?
Calprotektin är ju säker säger läkarna och forskningen. Att det provet i de flesta fall kan ersätta en koloskopi vid misstanke IBD..

Bara en tanke.
Jag känner att någonstans måste man dra en gräns. Man kan inte oroa sig livet igenom för att läkarna gjort någon miss. Det mår ingen mage bra av.
Citera
2016-03-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Om man vänder på det- vad får dig att inte tvivla på att du verkligen har crohns?
Calprotektin är ju säker säger läkarna och forskningen. Att det provet i de flesta fall kan ersätta en koloskopi vid misstanke IBD..

Bara en tanke.
Jag känner att någonstans måste man dra en gräns. Man kan inte oroa sig livet igenom för att läkarna gjort någon miss. Det mår ingen mage bra av.

Jag har haft förhöjt calprotektin men också många ggr (som nu) har jag fullt normalt. Ändå är min tunntarm full med blödande sår, så jo crohns har jag.

Calprotektin är bra - för vissa. Ju längre in inflammationen sitter desto lägre värde på calprotektin (oftast). Man ser ofta folk med sin inflammation i ändtarmen/tjocktarmen som har ex 3000 och uppåt medans folk som har det i tunntarmen är minst lika sjuka om inte sämre när deras värde bara är 300.

Vet t.o m en som har calprotektin värde på 50.000 men som mår bra så man kan inte lita blint på detta värde tyvärr för annars hade det varit ett bra sätt att diagnostisera och slippa andra undersökningar. Min läkare har också själv sagt till mig att man inte kan lita på det och de flesta med IBD håller med.

Självklart måste man dra en gräns men jag ser ofta folk som är nojjiga ändå helst i den här tråden och då är det lika bra att få genomgå en koloskopi minst för att stilla sin oro. Men känner man sig nöjd med sin IBS diagnos så är det fine såklart. Allt är ju upp till en själv.

Men det är inte rätt av läkare att sätta IBS utan att först ha kolla igenom allt annat då det är en uteslutningsdiagnos. Vissa läkare sätter ju den diagnosen efter lite kläm på magen och skickar hem patienten, det händer för ofta.
Citera
2016-03-18, 17:25
Medlem
Hej!

Jag har haft IBS senaste 10 åren.
Sjukdomen går upp och ned, ibland är man helt bra ibland är det katastrof!
När jag har ett skov så brukar jag ta ett par dagar då jag bara dricker drycker gjorda på bär med mycket färg. Jag kör helt ned frysta bär i mixern tillsammans med vatten och dricker detta tre gånger om dagen, efter två tre dagar brukar jag successivt gå över till vanlig mat igen.
Det är en enkelt lösning som faktiskt har fungerat bra för mig i alla fall.
Ju mera färg på bären desto bättre antiinflammatoriska egenskaper har jag läst någonstans.
Lycka till!
Citera
2016-03-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnockOut1973
Hej!

Jag har haft IBS senaste 10 åren.
Sjukdomen går upp och ned, ibland är man helt bra ibland är det katastrof!
När jag har ett skov så brukar jag ta ett par dagar då jag bara dricker drycker gjorda på bär med mycket färg. Jag kör helt ned frysta bär i mixern tillsammans med vatten och dricker detta tre gånger om dagen, efter två tre dagar brukar jag successivt gå över till vanlig mat igen.
Det är en enkelt lösning som faktiskt har fungerat bra för mig i alla fall.
Ju mera färg på bären desto bättre antiinflammatoriska egenskaper har jag läst någonstans.
Lycka till!

Finns mycket annat man kan äta som har antiinflammatorisk effekt, självklart får den som har känslig mage prova sig fram till vad man kan äta. Googlade för att länka exempel och första träffen var denna lite konstiga sida men den sammanfattade bra. För mer utförlig info så är det bara att googla vidare själv. http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1597&print=1
Citera
2016-03-20, 03:03
Medlem
AsburyPerks avatar
Har jag IBS tror ni?

Varierar mellan lite halvlös och hård i magen. Bajset börjar ofta hårdare och slutar mjukare. Varierar mellan ljusbrunt och ganska mörkt, dock inte som svart eller så. Har svårt att smälta grönsaker bland annat. När jag gör en omställning från att äta onyttigt till nyttigt eller tvärtom (vid tex semester) så är magen lite extra orolig och gör lite ont någon dag eller två.
Ibland får jag smärtor i lägre magen, några gånger i veckan, inget extremt men ändå. Sen känner jag små smärtor i lägre magen, lite öm, nästan dagligen.

Bajsar i snitt 3 gånger om dagen. Oftast två direkt på morgonen (bajsar, äter dricker och sedan går och bajsar igen).
Haft ont på lägre vänster sida, framförallt när jag rör mig mycket. Käkade antibiotika mot diverticulitis för över ett år sedan (chansning av läkaren) och då försvann den smärtan, men har kommit tillbaka sedan några månader. Dock inte så extremt så läkaren vill vänta med antibiotika.

Jag är en orolig person och tänker givetvis "cancer". Har haft detta cirka 18 månader nu.

När jag tänker efter har jag säkert varit lite extra orolig i magen senaste 10 åren eller så. Lite extra känslig och bajsar lite oftare/längre än andra. Men smärtan har kommit senaste 18 månaderna, och lite mer extremt med hur bajset varierar.

Jag vet inte om jag gjort tester ni pratar om, men de kollade mitt bajs för över ett år sedan och det såg bra ut.
Citera
2016-03-22, 10:45
Medlem
Någon mer här som har problem med att äta pasta?

Åt en pasta med ost och skinka igår. Tog bara nån ost bit då jag har laktos med och idag så har jag riktigt ont i mage, gasig och diarree.

Ska ut och gå på lunchen tänkte jag fast det är tråkigt väder men brukar lindara något.

Inte första gången jag blir så här av pasta.

Potatis kan jag också bli konstig av ibland så blir mycket Ris som jag börjat tröttna på.
Citera
2016-04-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Någon mer här som har problem med att äta pasta?

Åt en pasta med ost och skinka igår. Tog bara nån ost bit då jag har laktos med och idag så har jag riktigt ont i mage, gasig och diarree.
Ja, problem med att äta fullkornspasta, det brukar bli till gas som fastnar i min tarm, speciellt tillsammans med ost, trots att jag inte har problem med laktos.

Jag brukar dock kunna äta lite vanlig pasta, utan ost, helt utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Ibland får jag smärtor i lägre magen, några gånger i veckan, inget extremt men ändå. Sen känner jag små smärtor i lägre magen, lite öm, nästan dagligen.

Bajsar i snitt 3 gånger om dagen. Oftast två direkt på morgonen (bajsar, äter dricker och sedan går och bajsar igen).
Haft ont på lägre vänster sida, framförallt när jag rör mig mycket.
En läkare skulle mycket troligtvis sätta diagnosen IBS utifrån denna beskrivning.

Citat:
Käkade antibiotika mot diverticulitis för över ett år sedan (chansning av läkaren) och då försvann den smärtan, men har kommit tillbaka sedan några månader. Dock inte så extremt så läkaren vill vänta med antibiotika.
Vet du hur antibiotika hjälper mot diverticulitis?

Citat:
Jag är en orolig person och tänker givetvis "cancer". Har haft detta cirka 18 månader nu.
Cancer drabbar hellre de som är förstoppade, när de har varit förstoppade i många år.
Citera
2016-04-25, 22:30
Medlem
Min fru har sedan drygt 5 år diagnostiserad IBS, och vi får se upp med vad vi äter och lagar för mat. Och det viktigaste är att vi använder laktosfri mjölk och grädde. Youghurt köper vi laktosfri till min fru och jag en vanlig. Och ärligt talat så tycker vi båda att såser blir godare med de laktosfria varianterna.

Det finns också något annat som vi upptäckte av en slump och det är att min fru kan äta både pannkakor och kålsoppa...om det varit fryst några dygn! Har diskuterat detta med läkarna och de påstår att det sker något med maten då den fryses. Skulle min fru äta nylagade pannkakor eller nykokt kålsoppa skulle hon bli supersjuk!
Citera
2016-05-11, 07:48
Medlem
touchtoess avatar
Min mage har varit fruktansvärt uppsvullen i snart 6 dagar... Fick nog för två dagar sen och köpte Dimetikon som jag kört med sedan dess. Upplevde en liten förbättring igår fm, men på em var det samma sak igen.. Magen sväller upp till det dubbla (känns det som) och tarmarna låter och har sig. Vidrigt. Känner även att luft passerar "uppåt" eftersom jag vill rapa hela tiden.

Har Dimetikon funkat bra för er?
Citera
2016-05-11, 12:44
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Min mage har varit fruktansvärt uppsvullen i snart 6 dagar... Fick nog för två dagar sen och köpte Dimetikon som jag kört med sedan dess. Upplevde en liten förbättring igår fm, men på em var det samma sak igen.. Magen sväller upp till det dubbla (känns det som) och tarmarna låter och har sig. Vidrigt. Känner även att luft passerar "uppåt" eftersom jag vill rapa hela tiden.

Har Dimetikon funkat bra för er?

Jag har ärligt inte fått så mycket hjälp när jag har ätit Dimetikon.
När jag får perioder som dig, då det känns som att halva tarmen jobbar snabbt och nedåt och andra delen jobbar slött och åt motsatt håll och det resulterar i uppsvälld mage som känns helt i olag, då brukar jag faktiskt äta sånt som skyndar på magen och hjälper till att smälta maten. Kryddig mat, typ Kinamat, hemmagjord wok med lite purjo, vitlök och sånt.

Det brukar faktiskt hjälpa magen att jobba i takt.

Det du även kan testa ( vilket jag aldrig gjort) är att dricka lite citronjuice på morgonen innan frukost. Det sägs att det ska vara bra för att få igång matsmältningen.
Citera
2016-05-11, 15:41
Medlem
touchtoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag har ärligt inte fått så mycket hjälp när jag har ätit Dimetikon.
När jag får perioder som dig, då det känns som att halva tarmen jobbar snabbt och nedåt och andra delen jobbar slött och åt motsatt håll och det resulterar i uppsvälld mage som känns helt i olag, då brukar jag faktiskt äta sånt som skyndar på magen och hjälper till att smälta maten. Kryddig mat, typ Kinamat, hemmagjord wok med lite purjo, vitlök och sånt.

Det brukar faktiskt hjälpa magen att jobba i takt.

Det du även kan testa ( vilket jag aldrig gjort) är att dricka lite citronjuice på morgonen innan frukost. Det sägs att det ska vara bra för att få igång matsmältningen.

Tack för tips!

Håller verkligen fast vid att detta är värre än diarresymptomen. De går i alla fall över inom en kort stund (oftast). Detta är ju ett helvete. Mitt humör har varit sämst under alla dessa dagar pga jäsande bulldegen till mage.
Citera
2016-05-11, 15:49
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Tack för tips!

Håller verkligen fast vid att detta är värre än diarresymptomen. De går i alla fall över inom en kort stund (oftast). Detta är ju ett helvete. Mitt humör har varit sämst under alla dessa dagar pga jäsande bulldegen till mage.

Där håller jag med dig! Fyfan alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in