2009-02-11, 22:05
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2009-02-16, 13:23
Medlem
kaaanjags avatar
Jag har svåra besvär med magen och haft det i 7 år och missat skolan helt, men har turen att fått jobb nu som går så där, men iaf så den absolut bästa lösningen för Ibs (colonn irritable) är att, innan du lägger dig ät en stor skål med fil så magen kan sova på det där så du får tillräkligt med bakterier i tarmen under natten som den saknar, sen så om du vill... det är en diet som jag ska börja med nu som är speciellt bra för magen, ät en apelsin blandat med äpple på morgon sen så äter du bara färska grönsaker, ät aldrig kött och du ska äta psyllium frön en matsked om dagen, psyllium frön går in i fickorna i tarmen och rensar naturligt så tarmen kan ta upp näringen ifrån maten bättre, psyllium frön stannar aldrig i kroppen, dom skiter du ut dagen efter :P om du ska äta frukt så ska du aldrig blanda, syrliga, söta, lr sura tillsammans för det hatar magen, och du ska ALDRIG äta bröd av något slag helst inte potatis lr ris heller för allt det är bara mjöl som magen hatar, några tips iaf... vill man leva normalt så får man ligga i, jag tycker iaf att det är värt det, sallad är fan gott också PS! massera tarmen innan du lägger dig så tarmen börjar arbeta under natten så det är lättare på morgonen, du kan också dricka kaffe lr plommonjuice på morgonen så att magen kommer igång
Citera
2009-02-17, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kaaanjag
Jag har svåra besvär med magen och haft det i 7 år och missat skolan helt, men har turen att fått jobb nu som går så där, men iaf så den absolut bästa lösningen för Ibs (colonn irritable) är att, innan du lägger dig ät en stor skål med fil så magen kan sova på det där så du får tillräkligt med bakterier i tarmen under natten som den saknar, sen så om du vill... det är en diet som jag ska börja med nu som är speciellt bra för magen, ät en apelsin blandat med äpple på morgon sen så äter du bara färska grönsaker, ät aldrig kött och du ska äta psyllium frön en matsked om dagen, psyllium frön går in i fickorna i tarmen och rensar naturligt så tarmen kan ta upp näringen ifrån maten bättre, psyllium frön stannar aldrig i kroppen, dom skiter du ut dagen efter :P om du ska äta frukt så ska du aldrig blanda, syrliga, söta, lr sura tillsammans för det hatar magen, och du ska ALDRIG äta bröd av något slag helst inte potatis lr ris heller för allt det är bara mjöl som magen hatar, några tips iaf... vill man leva normalt så får man ligga i, jag tycker iaf att det är värt det, sallad är fan gott också PS! massera tarmen innan du lägger dig så tarmen börjar arbeta under natten så det är lättare på morgonen, du kan också dricka kaffe lr plommonjuice på morgonen så att magen kommer igång

Tack för bra tips! Men herregud, de känns som man inte har ett liv längre ju. Jag anser inte min IBS vara så allvarlig att jag måste ändra matvanor (än...) sen går min i perioder - men de gör de väl för de flesta har jag förstått...
Citera
2009-03-01, 20:48
Medlem
kaaanjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Tack för bra tips! Men herregud, de känns som man inte har ett liv längre ju. Jag anser inte min IBS vara så allvarlig att jag måste ändra matvanor (än...) sen går min i perioder - men de gör de väl för de flesta har jag förstått...

Motverka det så tidigt som möjligt
Meditera, Gör qigong lr vad som helst för att slappna av
allt är stress och oro, att lyssna på avslappningsövningar 20 min
om dagen är värt det!!

att träna gör också jättemkt för magen
så pröva det tsm med filen, massagen och avslappning.
Senast redigerad av kaaanjag 2009-03-01 kl. 20:51.
Citera
2009-05-06, 00:01
Medlem
Tsukiyomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.secret
Är det någon som vet om massage är effektivt? Inte sett någon nämna det men borde inte det vara positivt för någon med ibs?

För mig hjälper inte massage.
Minsta lilla pet på magen eller liknande under när jag har ont gör saken nästintill värre.

Det som jag fått för mig lindrar bäst är värme. Så pass mycket värme så man i princip nästan bränner sig. Då blir det liksom en annan smärta att hålla reda på som i alla fall jag kan hantera bättre.
Citera
2009-05-06, 00:06
Medlem
Tsukiyomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaaanjag

Det där måste ju vara individuellt. Med tanke på att apelsiner (och trådfrukter + grönsaker) inte är bra för magen och tarmarna. Sura frukter, eller drycker är ju inte heller direkt så bra. Juice t.ex. ska man ta det lite lugnt med.
Potatis kan vara lätt för magen att ta emot efter en attack, i alla fall för mig.
Kaffe & plommonjuice (speciellt kaffe) är inte något som jag heller skulle rekommendera då det som du säger sätter fart, men kan också framkalla smärtor för att det blir för mycket fart.
Men det är väl som sagt individuellt.
Citera
2009-05-07, 23:50
Medlem
D_Devils avatar
Idag på jobbet small det till... Har haft en superlugn mage i en vecka eller två, helt underbart verkligen! Precis efter lunchen så small det till nåt jävligt, dock. Det kändes som om någon hade skjutit mig i magen typ, alla tarmar vred sig.

Det enda man kan göra är fan bara att bita ihop, jävla IBS.
Citera
2009-05-08, 09:20
Medlem
Tsukiyomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_Devil
Idag på jobbet small det till... Har haft en superlugn mage i en vecka eller två, helt underbart verkligen! Precis efter lunchen så small det till nåt jävligt, dock. Det kändes som om någon hade skjutit mig i magen typ, alla tarmar vred sig.

Det enda man kan göra är fan bara att bita ihop, jävla IBS.

Alltså, jag förstår inte hur man kan bita ihop. Jag börjar kallsvettas som tusan, får panik och grejer. Kan inte hantera det för fem öre. Har du fått IBS diagnoserat?
Citera
2009-05-26, 19:55
Medlem
Offices avatar
Gräver upp den här tråden. Varför vet jag inte, troligtvis för att jag är så jävla trött på IBS-jäveln.

Har lyckats lugna magen under vintern och våren men kom hem från semester för en vecka sedan och har jobbat i två dagar, nu är magen fucked up beyond all recognition. ORKA.

Utomlands äter man ju mediciner för allt, finns det inget käckt som man kan använda?
Citera
2009-05-27, 03:53
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Gräver upp den här tråden. Varför vet jag inte, troligtvis för att jag är så jävla trött på IBS-jäveln.

Har lyckats lugna magen under vintern och våren men kom hem från semester för en vecka sedan och har jobbat i två dagar, nu är magen fucked up beyond all recognition. ORKA.

Utomlands äter man ju mediciner för allt, finns det inget käckt som man kan använda?

Pröva Lunelax några dagar eller biffiform eller vad den heter. Allt är värt att pröva.
Citera
2009-08-24, 07:48
Bannlyst
jaha, en till dag då man är fast i hemmet då...

haft ibs dokumenterat i ca 1,5 år, men haft problem i 4-5 år totalt. kan man få lugnande medel och sömnmedel utskrivet pga sina besvär? man oroar sig ju halva dagen, och oro och stress är ju själva döden, jävligt ond spiral jag inte kan ta mig ur.
Citera
2009-08-24, 14:35
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliiin
jaha, en till dag då man är fast i hemmet då...

haft ibs dokumenterat i ca 1,5 år, men haft problem i 4-5 år totalt. kan man få lugnande medel och sömnmedel utskrivet pga sina besvär? man oroar sig ju halva dagen, och oro och stress är ju själva döden, jävligt ond spiral jag inte kan ta mig ur.

Läkemedel i kombination med samtal med t.ex. en terapeut kanske skulle stilla din oro något. Du kan ta kontakt med närmaste vårdcentral och förklara ditt psykiska lidande som din IBS medför. En terapeut kan hjälpa dig förklara för din läkare, samtidigt som du får berätta för en utomstående hur det verkligen känns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in