2012-11-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag har lämnat Calprotektin och imunprov, samt massor med andra prover. Alla var perfekta.
Jag tror att de flesta som har IBS har en rädsla för andra sjukdomar och tvivlar många gånger på sin diagnos, vilket gör magen mer upprorisk.

Ditt inlägg får nog folk att tvivla ytterligare.
Jag har aldrig testats för malabsorption pga att jag inte har konstanta diarrer utan har en bland- IBS.

Har du testats för parasiter? De flesta prover bör tas flera gångar för något ska hittas.
Att dina tester inte visar något är ju väldigt bra men att testas för malabsorption borde du ha gjorts.
Att ha malabsorptionsbesvär innebär inte att du sitter på toa 24/7 utan är beroende patol. Om du förknippar din magbesvär med psyket så bör du prova psykofarmaka för att bli återställd.

Vid okänt patologi ges ibs eller viral enteritis.

Vilka mediciner har du fått?
Citera
2012-11-14, 10:07
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratburst
Det finns olika typer av IBS. Den där ser ju ut att vara riktad mot de som ofta är förstoppade och biverkningar kan vara diarée vilket känns sådär. Då är den nog inget alternativ för de som diarée-varianten..

Jag har "IBS-D" vilket är när man har diarée. Jag har ätit Imodium nu i några månader och jag tycker att det fungerar mycket bra.

Jag behöver dock ta itu med min stress och oro.. Kanske bra ta en session med en hypnotisör/pyskolog? Någon som har erfarenhet av detta?

Upplys oss andra om du hittar en lösning på problemet. Är det nån här som är helt "botad"?
Citera
2012-11-21, 09:01
Medlem
Sjuntorparns avatar
har tagit en imodium varje morgon nu. magen känns ovanligt lugn och jag är symptomfri hitills.

är det farligt att äta imodium varje dag? max 2dar i sträck står de på paketet.
Citera
2012-11-21, 16:09
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
har tagit en imodium varje morgon nu. magen känns ovanligt lugn och jag är symptomfri hitills.

Är du lös i magen så testa inolaxol ist, ta tre dospåsar om dagen och efter en vecka får du resultat
Citera
2012-11-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn

Har IBS-D sedan länge. Hatar skiten. Utan Imodium så skulle jag inte kunna lämna hemmet. Har pratat med flera läkare om det men de har sagt att jag ska köra på. Tror mina besvär är ganska svåra...min grej är att jag inte tar någon imodium förren jag märker att det är på gång. Så ibland blir det dagar utan det.

Nu har jag fått Egazil. Först med ngn ordination att ta vid behov. Märkte ingen skillnad. Nu tar jag 4 tabletter per dag och är försiktigt optimistisk. Tarmarna rör sig skummare men idag har gått en hel dag utan smärta eller turer till toaletten. Jag äter sedan en tid tillbaka mkt begränsat med kolhydrater och mår mkt bättre på det. Fett som jag länge trodde att jag reagerade på är inte ett problem alls...däremot blir jag jättesjuk på fett och kolhydrater.
Citera
2012-12-10, 16:23
Medlem
jokerstyles avatar
IBS förstör min vardag.

Hej jo som rubriken lyder så förstör IBS:en min vardag.
IBS är en sorts tarmsjukdom. Man kan bli förstoppad och även få diarré. Magen blir uppsvälld osm en ballong och vips så måste man springa på toa hela tiden.

Jag kan inte ens sitta still och koncentrera mig på föreläsningarna. När jag väl är koncentrerad så kommer det ut lite luft från bakvägen och det är väldigt pinsamt när folk som sitter runtomkring den hör det.

När man väl sitter på resturang med vänner så måste man springa på toa minst 6 gånger under en timme.

Någon annan med liknande problem ?
Skriv gärna hur man ska göra för att bli av med besvären och vad man ska äta osv

Mvh ledsen person
Citera
2012-12-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokerstyle
Hej jo som rubriken lyder så förstör IBS:en min vardag.
IBS är en sorts tarmsjukdom. Man kan bli förstoppad och även få diarré. Magen blir uppsvälld osm en ballong och vips så måste man springa på toa hela tiden.

Jag kan inte ens sitta still och koncentrera mig på föreläsningarna. När jag väl är koncentrerad så kommer det ut lite luft från bakvägen och det är väldigt pinsamt när folk som sitter runtomkring den hör det.

När man väl sitter på resturang med vänner så måste man springa på toa minst 6 gånger under en timme.

Någon annan med liknande problem ?
Skriv gärna hur man ska göra för att bli av med besvären och vad man ska äta osv

Mvh ledsen person

Har levt med sjukdomen i flera år och fick den i början av min gymnasietid, då stressen blev allt för påfrestande. Har nu lärt in några personliga tics som jag känner underlättar min vardag med IBS:en. Delar med mig utav följande i punktform! (Notera att detta har funkat för mig!)
  • Ha alltid med dig imodium (vid lättare ibs-besvär) eller dimor (om det knasar till rejält) vart du en går. Dessa läkemedel gör det omöjligt för någon som helst avföring att komma ut inom 1-2 dygn och är en absolut sista utväg om du inte får bukt med problemen.
  • KBT:a dig själv! IBS kan leda till social fobi, dvs. att du är rädd att utsätta dig för situationer i ditt vardagliga liv där du vet att IBS kan ställa till problem. Skit i dom! Gör ett försök! Jag har genomlevt ett hundratal biobesök, teaterföreställningar, lektioner och föreställningar med IBS. (Du kan även söka hjälp i form av KBT för din IBS)
  • Avstå viss kost. Jag skippar ägg, ost, smör, mjölk, majonäs, grädde, vitt bröd, kaffe m.m.
  • Be om att få intyg hos din läkare på att du har IBS. Det kan underlätta vid ev. frånvaro ifrån skola etc. Läkarna kan även skriva ut något slags pulver åt dig, som du kan dricka på morgonen. Pulvret gör det lättare för avföringen att komma ut. Du kan även köpa Iberogast/ProIbs på apoteket, men jag upplevde inte att dem fungerade.
  • Träna och drick mycket vatten!
Citera
2012-12-10, 16:41
Medlem
Leskigts avatar
Har du provat LCHF? Det ska tydligen vara bra för många som har IBS.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=irriterad_tjocktarm_ibs_irritable_bowel
Citera
2012-12-10, 16:55
Medlem
ivarovics avatar
Har du provat något läkemedel mot din IBS?, nu har jag ingen direkt erfarenhet av behandling av just IBS, men jag vet en patient som blivit hjälpt av antidepressivt läkemedel då hon hade problem med stressmage (IBS).
Citera
2012-12-10, 17:26
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Välkommen in i IBS-Tråden.

https://www.flashback.org/t557470
Citera
2012-12-10, 20:56
Medlem
jokerstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft
Har levt med sjukdomen i flera år och fick den i början av min gymnasietid, då stressen blev allt för påfrestande. Har nu lärt in några personliga tics som jag känner underlättar min vardag med IBS:en. Delar med mig utav följande i punktform! (Notera att detta har funkat för mig!)
  • Ha alltid med dig imodium (vid lättare ibs-besvär) eller dimor (om det knasar till rejält) vart du en går. Dessa läkemedel gör det omöjligt för någon som helst avföring att komma ut inom 1-2 dygn och är en absolut sista utväg om du inte får bukt med problemen.
  • KBT:a dig själv! IBS kan leda till social fobi, dvs. att du är rädd att utsätta dig för situationer i ditt vardagliga liv där du vet att IBS kan ställa till problem. Skit i dom! Gör ett försök! Jag har genomlevt ett hundratal biobesök, teaterföreställningar, lektioner och föreställningar med IBS. (Du kan även söka hjälp i form av KBT för din IBS)
  • Avstå viss kost. Jag skippar ägg, ost, smör, mjölk, majonäs, grädde, vitt bröd, kaffe m.m.
  • Be om att få intyg hos din läkare på att du har IBS. Det kan underlätta vid ev. frånvaro ifrån skola etc. Läkarna kan även skriva ut något slags pulver åt dig, som du kan dricka på morgonen. Pulvret gör det lättare för avföringen att komma ut. Du kan även köpa Iberogast/ProIbs på apoteket, men jag upplevde inte att dem fungerade.
  • Träna och drick mycket vatten!

Ajdå. Fick nämligen ochså mitt under början av gymnasietiden. Tackar för att du delade med dig utav dina egna tips och hoppas det kommer gå bra för dig.
Citera
2012-12-10, 20:57
Medlem
jokerstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Välkommen in i IBS-Tråden.

https://www.flashback.org/t557470

Man tackar. Känner mig som hemma där .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera