Citat:
Ursprungligen postat av
JokerMannen
Allting är fullständigt individuellt, det vill säga, att om en, individ, inte tål att konsumera bordsmargarinet av märket
[ Bregott ] så betyder det inte, att en annan individ inte tål att konsumera bordsmargarinet [ Bregott ]
@Jultrollet vet med sig själv att [ Bregott ] är ett bordsmargarin som bättre fungerar än i jämförelse med bordsmargarinet av märket [ Becel ] som bland annat har ingrediensen [ Kokos-Olja ]
Jag själv avråder @Jultrollet från att istället konsumera mättade Lipíder i form av [ 80%-igt Smör ] framför bordsmargarinet [ Bregott ]
@Jultrollet som å ena sidan besväras av Mag- och Tarm-problem och, å andra sidan, Kardiála problem skall inte konsumera mättade Lipíd-syror samt, punkt slut.
Mvh/@JokerMannen
Med all respekt JM, och jag ber om ursäkt att jag har kallat dig elaka saker tidigare. Jag tror nog att ditt hjärta är gott, och att du genuint försöker hjälpa till så gott du kan.
Men när det gäller dina rekommendationer om kokt potatis/knäckebröd/bregott, så vore det klädsamt om du kunde förklara dig lite närmare. Istället för att svara på befogade och vänliga frågor med undvikande och spydiga ordsallader av påhittad vetenskapssmörja.
Personligen så tycker jag att dina rekommendationer mest verkar vara tagna ur luften, baserat på nåt slags allmän uppfattning typ "potatis är väl lättsmält och knäckebröd är väl bra med fibrer och så". Sen så har du backat och försöker dansa undan det här med vilka fetter man skall äta eller inte. Och dessutom blandar du in en påstådd hjärt/kärlproblematik för att ytterligare lägga rökridåer. Men som sagt, det vore klädsamt om du kunde motivera och förklara tanken bakom dina "ordinationer".
Låt oss för diskussionens skull granska
knäckebröd, kokt potatis och bregott från det så kallade GAPS-protokollet, som riktar sig till personer med långvariga och svårbehandlade magbesvär.
GAPS-protokollet går ut på att man utesluter all kost som irriterar tarmen, och framförallt så vill man undvika växtfibrer, eftersom dom river som sandpapper i en irriterad tarm. Så därför går knäckebröd helt bort.
Och stärkelsebomber som kokt potatis undviker man också, ffa för att dom bara göder diverse ogynsamma tarmbakterier som candida mm. Men potatis har även irriterande potatisfibrer och andra irriterande ämnen, så det är också nåt man skall undvika tills magen börjar läka.
Och om man har man känslig mage så bör man definitivt undvika allt som innehåller fröoljor (som bregott gör), för dom är inflammationsdrivande nåt så förbannat. Och man bör även skona sig från mjölkproteinet som finns i smör, tills magen har läkt. Genom att konvertera smöret till ghee/skirat smör.
Själv kan jag inte ens äta ett par teskedar smör utan att magen sväller upp, och jag blir trött och dåsig. Men ghee kan jag äta en deciliter om dagen utan att få några problem.
Om man har problem med magen "på riktigt" så funkar det kanske inte med att bara testa random saker som borde vara "snälla" eller "lättsmälta"
För när det kommer till lättsmälthet så är det inget som slår rött kött, rå äggula, och animaliska mättade fetter som nöttalg och ghee (alltså inte ens vanlig smör, pga mjölkproteinet).
Sen blir det oklädsamt när du blandar in hjärt/kärlproblematik i diskussionen eftersom JT själv sällan pratar om dessa påstådda problem i tråden, och dessutom så är det en magtråd. Och eftersom du tidigare har rekommenderat bordsmargarinet Becel, så framstår dina rön på hjärt/kärlområdet vara sisådär 25 år gamla vid det här laget. Själv är jag redo att kasta kolesterolhypotesen i soptunnan, men tycker som sagt inte att det är en diskussion för en magtråd.
Men rent allmänt så tycker jag att det är dags att du kliver ner från dina höga och högst tveksamma auktoritetshästar, och börjar vara lite öppen med vad du baserar dina råd på.
Och jag tycker att det är rent beklämmande när du "ordinerar" experiment och dieter över flera veckor, utan att ge det minsta förklaring till varför NN skall testa si och så under en vecka, och sedan återrapporera.
Snälla ta sånt i pm istället, för det är himla tråkigt att en allmän tråd skall domineras av personliga och väldigt "random" och "okonventionella" metoder.
Och särskilt efter som dina metoder alltid baseras på ett vädligt detaljerat inhämtande av personlig hälsoinformation hos personerna du engagerar dig i. Eller om du kanske bara har JT som du ger personliga rekommendationer till. Så noga följer jag inte tråden längre, så jag håller inte kåll på hur många patienter du "coachar".
I övrigt så önskar jag både JM och övriga läsare en trevlig midsommar