Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-10, 18:35
Medlem
HORPATTEs avatar
Som rubriken lyder, kan jag ha ett program eller något så jag kan komma åt mina program/filer från min dator när jag är t.ex. på min arbetsplats? Så det kommer typ upp en "ruta" med min deskop från min hemdator? Behöver detta tills imorn så ett snabbt svar av någon hade varit schysst.

Mvh HORPATTE
Citera
2007-10-10, 19:29
Medlem
hedans avatar
Ett sätt är väl att köra en serverprogramvara på din dator hemma o dela ut
de filer som du kan tänkas behöva. Vet inte om de finns smidigare sätt.
Citera
2007-10-10, 19:34
Medlem
Ja, det finns flera. Har du XP Pro på din hemdator kan du använda Remote Desktop som finns inbyggt - du hittar det under program/tillbehör.

Annars finns flera bra alternativ. Jag skulle rekommendera dig att titta på TightVNC. Hur man gör med dessa program får du läsa i manualen, det är ganska enkelt...
Citera
2007-10-10, 19:46
Medlem
HORPATTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Ja, det finns flera. Har du XP Pro på din hemdator kan du använda Remote Desktop som finns inbyggt - du hittar det under program/tillbehör.

Annars finns flera bra alternativ. Jag skulle rekommendera dig att titta på TightVNC. Hur man gör med dessa program får du läsa i manualen, det är ganska enkelt...

Hur funkar det programmet remote deskop? Jag har fått igång programmet men hur ska jag göra sen när jag är på min arbetsplats?

Mvh HORPATTE
Citera
2007-10-10, 20:45
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORPATTE
Som rubriken lyder, kan jag ha ett program eller något så jag kan komma åt mina program/filer från min dator när jag är t.ex. på min arbetsplats? Så det kommer typ upp en "ruta" med min deskop från min hemdator? Behöver detta tills imorn så ett snabbt svar av någon hade varit schysst.

Mvh HORPATTE
Det lättaste programet du kan använda är radmin. installera radmin server på datorn du vill styra och klienten på datorn du vill styra från. allt du behöver är öppna portar och IP till din dator du vill styra.
Citera
2007-10-10, 22:15
Medlem
Citat:
Hur funkar det programmet remote deskop? Jag har fått igång programmet men hur ska jag göra sen när jag är på min arbetsplats?

Mvh HORPATTE

Det är exakt sånt som står i manualen, som jag tipsade om. Jag kör inte XP själv så jag kan inte söka där och visa dig, men jag rekommenderar att du själv tittar i hjälpfilen som garanterat finns med programmet.
Citera
2007-10-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Det lättaste programet du kan använda är radmin. installera radmin server på datorn du vill styra och klienten på datorn du vill styra från. allt du behöver är öppna portar och IP till din dator du vill styra.

Du har inte kört så många tillämpningar av detta slag va? Det är precis så remote desktop och alla VNC-varianter fungerar också... i mitt tycke har radmin de sämsta bitarna av Remote Desktop och TightVNC kombinerade, jag skulle rekommendera att du provar ett annat program.
Citera
2007-10-10, 22:21
Medlem
Höjas avatar
Citat:

Mvh HORPATTE
kontrollpanelen > system >fjärrnågot klicka i att du ska aktivera fjärrskrivbord.
Sedan har du router får du öppna portar i den för detta.

När du sitter på arbetsplatsen tar du start > program > tillbehör > kommunikation > anslut till fjärrskrivbord. Skriv in ditt ip, tryck på anslut, skriv in ditt användarnamn och lösenord (du måste ha ett lösenord)

Du har din dator, kan lyssna på musik, i praktiken se på film, men bilden laggar.
Citera
2007-10-11, 08:39
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Du har inte kört så många tillämpningar av detta slag va? Det är precis så remote desktop och alla VNC-varianter fungerar också... i mitt tycke har radmin de sämsta bitarna av Remote Desktop och TightVNC kombinerade, jag skulle rekommendera att du provar ett annat program.
Nej jag har inte tidernas största erfarenhet inom detta, men jag har använt radmin o anser att det är lätt.
Citera
2007-10-11, 08:41
Medlem
Ben Avrahams avatar
VNCviewer fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2007-10-11, 09:15
Medlem
Pussylovers avatar
Citat:
Nej jag har inte tidernas största erfarenhet inom detta, men jag har använt radmin o anser att det är lätt.

Säger detsamma. Ingen erfarenhet men Radmin är ju busenkelt på alla sätt.
Kör själv med det när polare behöver hjälp med datorn och man inte orkar vara social och prata sig igenom ett problem på 1 minut som i telefon lätt tar 1 timme.
Citera
2007-10-11, 21:17
Medlem
Citat:

Då borde du pröva TightVNC nästa gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in