Citat:
Ursprungligen postat av tras
Men skulle svenska medier har intresse iatt förtiga detta, menar du?
Nej, jag tror det handlar om rädslan att kritisera för ensidighet i en konfliktsskildring. Serberna har redan fått det inpräntat i sina huvuden (rent generellt bland serberna) att västs media bidrog starkt till omvärldens starka kritik samt bombningar av Serbien 1999, speciellt svenska medier fick oerhörd kritik från serbiskt håll för att "endast rapportera kring albanska flyktingar och ej serbiska offer". Något som efter krigsslutet vänt totalt då man numer rapporterar vice versa.
Just medias roll i Kosovo är väldigt unik, FN till exempel och framförallt UNMIK har ett stort intresse av att multietniciteten i Kosovo ska bibehållas, därför förstorar man oftast upp minimala succéer till ofattbara framgångar. Ett exempel på detta är till exempel de FN-sponsrade reklaminläggen titt som tätt i Kosovos statliga TV där man rapporterar om "det nya Kosovo", "vägen till Europa" och dylikt genom att visa någon renoverad lokal mitt ute i vischan eller någon fågelstig som blivit asfalterad eller dylikt.
Dessutom så är det väldigt vanligt med ren propagandaTV, att inte genomskåda det är sjukt. Dom visar oftast en reklam där två män, en alban och en serb går till jobbet, hälsar på varandra, arbetar tillsammans, umgås med familjerna tillsammans efter jobbet, idrottar ihop etc. Sedan avslutas reklamen med "Bygg en framtid tillsammans, det nya Kosovo" och dylikt BS.
FN har fått för sig att man kan tvinga in propaganda-TV i albanska och serbiska hem och på så sätt hjärntvätta dessa att glömma sina tidigare problem.
Man kan egentligen skriva hur mycket som helst kring ämnet, men i mitt tycke så kan det hela sammanfattas kort;
UNMIK överdriver alla goda nyheter i Kosovo för att på så sätt framställa sitt FN-bygge som något succéartat där ett stabilt, tryggt och framgångsrikt Kosovo byggs tack vare FN.
Media undandöljer de flesta "goda" nyheter och förstorar många "dåliga" nyheter i Kosovo. Bland annat för att just "dåliga" nyheter säljer betydligt bättre. Jag menar, betydligt fler är intresserade kring en story om etniska sammanstötningar på skolor än en story kring en gemensam basketlokal någonstans.
Hade mer än gärna visat lite snuttar från FN's och NATO's propaganda-kanaler men har tyvärr inga klipp på datorn, de är ibland så ofattbart dåligt gjorda och genomskinliga att ett dagisbarn upptäcker att det är något lurt med all den eufori deras närvaro i Kosovo bringar.