• 2
  • 3
2007-10-13, 13:52
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Eller inte.

http://www.faktoider.nu/patentverk.html
Världens bittraste besserwisser slår till igen. Skaffa en brud eller nåt intresse för fan.
Citera
2007-10-13, 14:41
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Världens bittraste besserwisser slår till igen. Skaffa en brud eller nåt intresse för fan.
Jag har gott om intressen utanför FB, gott om brudar också. Tyvärr verkar du sakna både och eftersom du mer än gärna hänger efter mig i tråd efter tråd och lägger en överflödig kommentar.
Citera
2007-10-13, 20:59
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Koaxialkabeln är det inga problem med,

Det finns ett problem med koaxen och det är att den fungerar som en jättelik antenn som suger in div störningar. Det innebär att man blir tvingad att använda en hel del resurser "i Docsis" för att filtrera bort detta. Det får en negativ påverkan på den möjliga prestandan man har i specen. Men andra tekniker kommer inte heller undan. ADSL får ibland prestandaproblem pga att folk har tyristorer hemma (golvvärme, dimmers mm) som stör.

Antar att det är det man får betala när man försöker skrämma upp ett media (koppar/koax) i hastigheter som man från början aldrig hade en tanke på. Vinnare i kriget är Herr Fiber. Det krävs rätt kraftiga saker för att han skall lägga ned.
Citera
2007-10-14, 21:22
Medlem
DennisOlofs avatar
mobeus, precis.

Är man petig så stämmer det. Det är ju alltid roligt att dom säger "upp till" 8Mbit och vad det nu är. I praktiken får man nästan aldrig ut maximala hastigheten oavsett medium man använder.

Däremot om Comhem låg närmare kunden, den sträckan som inte är fiber och överför data blir störnigarna inte ett lika stort problem precis som ADSL över kortare tråd går bättre. Men vad ska man göra.

Dom visste ju inte att vi ville köra datorer över teletrådarna dom kopplade ihop för 50år sedan
Citera
2007-10-15, 11:42
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
mobeus, precis.Är man petig så stämmer det. Det är ju alltid roligt att dom säger "upp till" 8Mbit och vad det nu är. I praktiken får man nästan aldrig ut maximala hastigheten oavsett medium man använder.
Man får skilja på vad som är ekonomiskt möjligt till det pris man betalar kontra vad tekniken medger
Citat:
Däremot om Comhem låg närmare kunden, den sträckan som inte är fiber och överför data blir störnigarna inte ett lika stort problem precis som ADSL över kortare tråd går bättre. Men vad ska man göra.
Även om du har fiber till husknuten och koax sista biten fram till uttaget så finns det en massa källor till störningar som bara väntar på att få ta sig in i koaxen. Men du har rätt att ju kortare denna sträcka är desto mindre chans för störningar.

En annan sak:

Har läst specen för DocSis 3.0 och den kommer att (i specen) ge möjlighet upp mot 600Mbit (eller mer) mot användaren. I teorin alltså. Men om t.ex ComHem även samtidigt skall trycka ut några HD-kanaler till användaren så kommer man snart nå max på vad som är möjligt. Detta innan man ens har rullat ut DocSis 3.0
Citera
2007-10-19, 20:22
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Eller inte.

http://www.faktoider.nu/patentverk.html
Ah, där ser man! Tack! Ska drämma denna i ansiktet på personen som introducerade mig till denna intressanta lögn.
Citera
2007-10-23, 01:06
Medlem
"Answer: FastSoft (FastTCP) holds the current world record for fastest sustained download speed set at the World SuperComputing conference in 2005. The record is 101Gbps sustained which would download the library of congress in 15 minutes."

"FastSoft is the only “One to Any” TCP acceleration solution in the market today. There are no hardware or software requirements on the receiving end."

"FastSoft is transparent to your infrastructure and can be implemented as either an appliance or a service."
Citera
2007-10-23, 01:33
Medlem
Gurkangoessvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stylewalker
Sa de inte en gång i tiden att det kopparn klarar av maximalt är 56 Kbit/s
Nu har någon tjomme lyckats få 100 Mbit/s genom koppar, och har redan siktet inställt på 1000 Mbit/s.

Vore ju fantastiskt om det blev av.

Källa: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.124639

//stylewalker
vänta lite.. jag har haft 100mbit/s i lätt över 1 år... vadå nu har någon lyckats få 100mbit/s?
Citera
2007-10-23, 02:31
Medlem
Vilken ISP har du? säker på att det inte dem kör med fiber?.
Citera
2007-10-23, 07:57
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkangoessvamp
vänta lite.. jag har haft 100mbit/s i lätt över 1 år... vadå nu har någon lyckats få 100mbit/s?
Läs om, läs rätt.
Citera
2007-10-25, 23:01
Medlem
oth^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
fotoners hastighet i fiber - 300 000km/s, elektroners hastighet i koppar - ca 70-80% av det tror jag. eller nåt liknande.

Nu är väl ändå 300 000km/s hastigheten för ljus i vakum om jag inte missminner mig helt, bara för att vara sådär petig
Citera
2007-10-26, 01:46
Medlem
hezbollahs avatar
Shit det vill jag ha!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto