2007-10-10, 00:29
Medlem
Hej, jag vet att priserna för svartkontrakt överhuvudtaget inte är rimmliga i Stockholm, man jag skulle behöva lite info. vart ribban ligger. Jag har fått erbjudande om en tvåa på söder och en etta på gärdet.

Jag ser fram emot svar.

Mvh. Benno
2007-10-10, 00:41
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benno_elaja
Hej, jag vet att priserna för svartkontrakt överhuvudtaget inte är rimmliga i Stockholm, man jag skulle behöva lite info. vart ribban ligger. Jag har fått erbjudande om en tvåa på söder och en etta på gärdet.

Jag ser fram emot svar.

Mvh. Benno

Hur mycket begär de för respektive lägenhet? Kvm?

100k-300k innanför tullarna har jag hört.
2007-10-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Sandler
Hur mycket begär de för respektive lägenhet? Kvm?

100k-300k innanför tullarna har jag hört.

Den på söder har jag inte fått något klart besked om vad priset ligger på men den andra, ettan på gärdet, ca. 25 kvm 240 lök. Blir jag blåst?

/Benno
2007-10-10, 00:52
Medlem
Ca 10'000kr/kvm ligger det på!
2007-10-10, 00:53
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benno_elaja
Den på söder har jag inte fått något klart besked om vad priset ligger på men den andra, ettan på gärdet, ca. 25 kvm 240 lök. Blir jag blåst?

/Benno

Ja, en trea på 80 kvadrat ute på Lidingö med bra läge kan du få för 400-450k, det är ju liksom bara du som kan avgöra vad det i slutändan är värt, jag skulle dock aldrig betala 240k för 25 kvadrat på Gärdet, det är för dyrt!
2007-10-10, 01:06
Medlem
Enligt Pii's 10 000 kr/kvm stämmer 240 rätt bra... Men samtidigt måste jag hålla med Xallo om att 240 låter sjukt dyrt, för gärdet. Kanske skulle jag pröjsa det på söder men inte här tror jag inte... tack i alla fall.. uppskattar fler svar.
2007-10-10, 08:04
Medlem
Jag skulle väga in om det var till värden du betalar eller till en tidigare hyresgäst. Till värden är det låg risk samtidigt som det till en hyresgäst är stor risk att det kan skita sig på vägen och du blir av med både pengar och kontrakt.
2007-10-10, 08:31
Medlem
Mulas avatar
Jag skulle också vilja påpeka att om jag (mot förmodan) skulle ge mig in i svartkontraktsträsket, kolla ordentligt att värden är med på det. Risken är betydligt större att bli av med både pengar och kontrakt om värden upptäcker det annars, särskilt de kommunala bolagen drar sig inte för att säga upp dig.
2007-10-10, 09:34
Medlem
ok, bra tips. men hur går det egentligen till.. är det någon som kan redogöra för ett förfarande från början till slut!?
2007-10-10, 14:59
Medlem
Om värden är inblandad och säljer kontraktet på en ledig lägenhet:

- Du tittar på lägenheten. Den visas av en svartmäklare som värden anlitat. Ofta är det en hantverkare eller fastighetsskötare som är bekant med värden.

- När du bestämt dig träffas ni igen och då skriver ni kontrakt samtidigt som pengarna överlämnas. Ofta kontanter. Se till att värden då har skrivit på sin del av kontraktet. Du får nycklarna och kan flytta in.

Om värden inte är inblandad är det mycket större risk. Då ska du och den som säljer genomföra ett lägenhetsbyte som både hyesvärdar ska godkänna. Detta kan falla redan på att du idag inte har en lägenhet att byta från.
2007-10-10, 22:29
Bannlyst
Det låter dyrt i mina öron, kanske har du extremt låg hyra på lägenheten på Gärdet?

Innanför tullarna variera priserna mellan 5000-8000kr per kvadrat beroende på läget,standard,hyra och i extrema fall på exklusiva gator har dom nått upp till 10 000kr...

Dom sålde nyligen en två på söder i Sofo för 470 000kr med bra hyra...kvadraten låg någonstans mellan 50-60
2007-10-11, 09:30
Medlem
MisterGGs avatar
Det finns flera trådar om detta.

Använd sökfunktionen!

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in