2007-10-09, 00:09
Bannlyst
Hej,
Jag har installerat Windows XP på en hdd som tidigare hade Windows 2000. Skivan jag installerade från fungerade inte korrekt, och resultatet är nu att datorn inte kan starta sig, och när den väl gör det så hänger den sig. Det problemet hade jag inte när Windows 2000 var installerat. Jag trodde att jag formaterade om datorn, men när den väl startar (det gör den ibland...) så kommer det upp att jag antingen skall starta XP eller 2000. Trycker jag på 2000 fryser sig datorn.

Vad jag vill är att helt formatera hårddisken så att allt försvinner, så att jag kan installera 2000 igen. Hur formaterar jag hårddisken, då datorn inte startar för det mesta som den skall? Lägger jag i skivan från början fungerar det inte, datorn kan inte hitta CD-skivan...
Citera
2007-10-09, 09:00
Medlem
hedans avatar
Har du provat med att gå in i bios o ändra startordningen så att cd-drivern kommer först? Då brukar en fråga komma om man vill starta med cd-skivan.
Senare kommer möjligheten att formatera hård-disken.
Citera
2007-10-09, 15:33
Bannlyst
Jag vet inte hur jag kommer in i BIOS. När jag startar datorn får jag upp en ruta som visar vilken processor jag har, sedan börjar datorn (enligt min teori) att söka efter hårddisken. Efter ett par minuter så kommer det upp en svart ruta med lite text som deklarerar hur mycket minne datorn har, och att datorn kunde hitta både musdonet och skrivbordet. Efter ytterligare ett par minuter står det att HDD kunde hittas. Jag kan då trycka F1, och antingen får jag upp alternativen att logga in med XP eller 2000, eller något märkligt meddelande om att datorn inte kunde "bootas". Jag har då testat att lägga i XP-skivan och trycka Enter som man skall, men det funkar inte.

Hur får jag upp BIOS?
Citera
2007-10-09, 16:00
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris

Hur får jag upp BIOS?

Det brukar stå när du startar och minne osv kommer upp.
Vanligt är del eller f2
Citera
2007-10-09, 21:19
Bannlyst
Tackar... skall testa det. Fick inte upp något sådant meddelande så jag har bara testat Esc och F1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in