2010-07-23, 03:52
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cakespace
Ursäktar mig för att jag frågar igen men måste ha svar på en fråga ,men är det stor chans att man åker in på antstalt för grov misshandel? har ett hyffsat "tungt" register från ca. 3-5 år tillbaka.

/cake
Du behöver inte ens fundera på om du får anstaltstid eller inte, du kan kallt räkna med det.

/Micke
Citera
2010-07-23, 13:17
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursäktar mig för att jag frågar igen men måste ha svar på en fråga ,men är det stor chans att man åker in på antstalt för grov misshandel? har ett hyffsat "tungt" register från ca. 3-5 år tillbaka.

/cake

Svårt att svara på din fråga utan att veta mer vad som hänt o vilka skador killen har. Är ju inte säkert du blir dömd för grov misshandel bara för att åklagaren sätter den brottsrubriceringen från början. Jag har varit misstänkt för grov misshandel o sen har åtalet blivit nerlagt bara. E ju många grejer som spelar in.

Men har du typ stuckit nån me en kniv så får du nog räkna med 1.5-2 år.
Citera
2010-07-24, 10:33
Medlem
Citat:

/cake

hur kan du ha ett tungt register utan att du suttit på anstalt???

mvh.T
Citera
2010-07-24, 17:45
Avslutad
Hur dryga är egentligen vakterna på kåken? Hur fungerar det egentligen känns det kränkande och förnedrande att sitta på kåken, dvs känns det förnedrande att se vakter osv gå på ledighet och semester osv när man själv vet att man får sitta kvar etc?

Finns det celler där de slänger in en naken eller i bara underkläder, har sett något sånt där om observationsceller, dvs celler där de har uppsikt över dig 24/7, har man inget privatliv alls då, om man blir kåt och vill runka får man då stå ut med vetskapen om att någon sitter och har uppsikt över dig i cellen. Måste vara förnedrande om du sitter i en cell i bara kalsonger/trosor och sen har någon uppsikt över dig hela tiden, finns det någon som suttit i sådan cell och vet hur det känns.

Om man runkar och en vakt kommer och kollar till dig i cellen, måste man sluta runka då eller är det tillåtet att fortsätta. Man måste väl ha något privatliv, vakterna kan väl inte k0omma in när de helst behagar.
Citera
2010-07-25, 09:26
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hur dryga är egentligen vakterna på kåken? Hur fungerar det egentligen känns det kränkande och förnedrande att sitta på kåken, dvs känns det förnedrande att se vakter osv gå på ledighet och semester osv när man själv vet att man får sitta kvar etc?

Finns det celler där de slänger in en naken eller i bara underkläder, har sett något sånt där om observationsceller, dvs celler där de har uppsikt över dig 24/7, har man inget privatliv alls då, om man blir kåt och vill runka får man då stå ut med vetskapen om att någon sitter och har uppsikt över dig i cellen. Måste vara förnedrande om du sitter i en cell i bara kalsonger/trosor och sen har någon uppsikt över dig hela tiden, finns det någon som suttit i sådan cell och vet hur det känns.

Om man runkar och en vakt kommer och kollar till dig i cellen, måste man sluta runka då eller är det tillåtet att fortsätta. Man måste väl ha något privatliv, vakterna kan väl inte k0omma in när de helst behagar.

Hur vakterna behandlar dej beror på hur du behandlar dom. Ganska basic human understanding 101.

E du en tycken lite råtta som ska spela cool för du vill så samma slabb som du fick av brrrruschorna på torget så kommer du få smaka batong o isoleringscell under större delen av din volta.
Är du däremot en civiliserad europe som kan acceptera din situation du är i och förstår att plitarna inte satt dej i den situationen så kommer dom behandla dej med respekt.

Sen finns det ju alltid undantag. Överlag så finns det ju iaf nåt rövhål till plit på alla avd.

Jag kommer ihåg när jag kom till kumla behandling nov 2004. Där jobba en plit som heter thomas som jobbar som vakt i örebro o sånt oxo. 45års åldern skallig. 170-180 skulle ja tro. Lite mage.
Jag har alltid tränat när jag varit drogfri så jag har alltid lätt att komma tillbaka till bra form. Plus att jag tränat 6 mån i häktet på kabelmaskiner. Men när man sen får lösa vikter får man ju börja ganska lågt för man inte e van vid det lösa. 1 dec tror jag ja börja med typ 75kgx6 på bröstpress.

I mitten på mars 05 så gjorde jag en 6:a på 120kg i bröstpress när han plit-thomas titta på. O gratulerade o log osv. Nästa morron så kom kom svarta gänget o ville ha med mej på anabola test. Jävla fittor. Sticker en i ryggen så.

O grejen var , jag hade inte ens tagit steroider. Jag var bara undernärd o hade en kropp som är van vid att träna o bygga muskler. Då går det snabbt till en viss gräns.
Citera
2010-07-25, 09:28
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
hur kan du ha ett tungt register utan att du suttit på anstalt???

mvh.T

De kan väl vem som helst köpa?? Tror dom säljer sådana på Beson eller diverse andra kontorsmaterialställe.

Sen beror ju å va som gammal med tungt eller hur?

Jag vet folk som har 50 prickar i registret fast dom iinte suttit mer än nån dag anhållen. beror på vad det är för brott och om man e duktig på att hålla sig undan.
Citera
2010-07-26, 00:44
Medlem
Det här kanske har besvarats förut men hur ofta har man besökstid och när man har det träffas man då i ett eget rum? Eller som i vissa amerikanska serier/filmer att flera har besök samtidigt i ett större rum?

Hur orkar man sitta i fängelse visst man har väl inget val om man väl döms men ändå. Jag tror att jag skulle få panik och känna mig stressad men sånt kanske går över?

Tänk att veta att man ska sitta i flera år jag undrar verkligen hur man pallar, men vi människor är iofs bra på att anpassa oss!
Citera
2010-07-26, 00:49
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Det här kanske har besvarats förut men hur ofta har man besökstid och när man har det träffas man då i ett eget rum? Eller som i vissa amerikanska serier/filmer att flera har besök samtidigt i ett större rum?

Hur orkar man sitta i fängelse visst man har väl inget val om man väl döms men ändå. Jag tror att jag skulle få panik och känna mig stressad men sånt kanske går över?

Tänk att veta att man ska sitta i flera år jag undrar verkligen hur man pallar, men vi människor är iofs bra på att anpassa oss!

Beror på anstalten, nej man har inte flera olika besök i ett stort rum som i amerikanska filmer (eller riktiga amerikanska fängelser).
Well det e bara och bida tiden, och tänka på annat. Alla hanterar ju det olika, så det e svårt och ge ett rakt svar.

Well det beror också på vad man sitter för, har du gjort ett rån eller lite fin ekonomisk brottslighet och pengarna väntar på utsidan, så kanske du tom sitter med ett smile
Om du fått flera år för en meningslös misshandel kanske du är mindre glad, eller så körd i skallen att du inte bryr dig.
Sen finns det ju dom sköna grabbarna som kommer in över vintern för dom har det bättre på anstalten än ute i världen.
Citera
2010-07-26, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammaton-Cleric
Beror på anstalten, nej man har inte flera olika besök i ett stort rum som i amerikanska filmer (eller riktiga amerikanska fängelser).
Well det e bara och bida tiden, och tänka på annat. Alla hanterar ju det olika, så det e svårt och ge ett rakt svar.

Well det beror också på vad man sitter för, har du gjort ett rån eller lite fin ekonomisk brottslighet och pengarna väntar på utsidan, så kanske du tom sitter med ett smile
Om du fått flera år för en meningslös misshandel kanske du är mindre glad, eller så körd i skallen att du inte bryr dig.
Sen finns det ju dom sköna grabbarna som kommer in över vintern för dom har det bättre på anstalten än ute i världen.

Tackar för svar! Menar du typ hemlösa som ser till så dom hamnar där under vintern? Det skulle jag nog göra om jag var i den situationen!

Har du suttit inne? hur länge och var? (svara om du vill)

Verkar som att öppna anstalter är fritidsgårdar där man spelar pingis, biljard och har det hyfsat. Men Kumla och Hall och Tidaholm verkar inte lika kul.

Sen verkar det ju vara rätt mkt regler inne på anstalterna och man måste gå upp tidigt 07.45 har jag läst någonstans i denna tråd och man måste jobba med något tråkigt eller plugga. Många verkar ju tro att fängelserna är som en hotellvistelse där man bara kan lata sig få toppenkäk och läsa böcker men så verkar det ju inte riktigt vara
Citera
2010-07-26, 04:13
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Tackar för svar! Menar du typ hemlösa som ser till så dom hamnar där under vintern? Det skulle jag nog göra om jag var i den situationen!

Har du suttit inne? hur länge och var? (svara om du vill)

Verkar som att öppna anstalter är fritidsgårdar där man spelar pingis, biljard och har det hyfsat. Men Kumla och Hall och Tidaholm verkar inte lika kul.

Sen verkar det ju vara rätt mkt regler inne på anstalterna och man måste gå upp tidigt 07.45 har jag läst någonstans i denna tråd och man måste jobba med något tråkigt eller plugga. Många verkar ju tro att fängelserna är som en hotellvistelse där man bara kan lata sig få toppenkäk och läsa böcker men så verkar det ju inte riktigt vara

Fick 3 år totalt utomlands, o överfördes sedermera till Sverige. Suttit på ett par varierande anstalter.
Öppna anstalter e ganska soft, satt på 1 öppen anstalt. Skulle nog faktiskt föredra sluten, mer strikta rutiner, och enligt mig går tiden snabbare. Sen många föredrar öppna, man kan vistas på hela området, ser mer ut som ett Kollo ja, spela biljard, hänga med folket på dom andra paviljongerna m.m
Men man är alltid påmind om att man faktiskt är i fängelse. Det är faktiskt ganska jobbigt och se naturen/sjön och div annat som får en att ibland tro man är fri. Vilket man inte är.
Därför föredrar jag slutna, fd yrkessoldat som man är. Så är jag van vid rutiner o skit. Så det e helt ok att spela upp samma dag om och om igen (vilket det känns som)
Det är korrekt, arbetsplikt och/eller studieplikt.

Haha alla tror att svenska fängelser är som semester, visst är det semester jämför med kanske Ryssland/Thailand och lite div andra ställen. Men ta en random normal svensson och informera han att han ska sitta inne en månad på test, han kommer sitta tyst som en mus så fort han släpps in på avdelningen. För även om det inte förekommer våldtäkter och konstant gängvåld där du måste välja gäng för att inte dö, så är det väldigt speciellt att sitta inne.

Skjutsnuten verkar ha mer tid avtjänad än mig, så han får gärna ge sin åsikt också.
Citera
2010-07-26, 10:19
Medlem
minkks avatar
Om det skulle bli ett upplopp/Stor bråk på en anstalts avdelning, vad händer då ? är det som i amerikanska fängelse filmer att ett typ utav "SWAT" team ingriper och röjer folket på avdelningen? Eller ingriper Kriminalvårdens personal ?
Citera
2010-07-26, 13:42
Medlem
är förvånad över hur ödmjuk ton det är ifrån f.d fängelsekunder men tycker ändå det är tråkigt att många i tråden ser fängelse som någon tillflyktsort eller gott alternativ till att hantera den riktiga världen. Då kan man ju ställa sig frågan om svenska fängelser inte är avskräckande nog. Jag ställer mig tveksam till att problemet ligger där då människor som gärna tar en tripp dit inte verkar ha något mål eller nöje i livet mer än o hänga med likasinnade sen kanske rycka lite i vikter. Dessutom så får jag uppfattningen av att även om svenska fängelser är betydligt trevligare än motsvarigheten i vilket u land som helst så hävdas det ju ivf att sitta i fängelse inte är en positiv erfarenhet generellt sätt.

För mig är det overkligt att man hellre spenderar tid i fängelse än ute i världen. Alla människor har alltid några intressen som man kan fokusera på och bygga en framtid kring (ja så länge det inte är kriminella intressen då). Men varför döljer sig denna egenskap för dessa människor? Jag accepterar att man ser ner på nine to five mentaliteten men det finns faktiskt ingenting som säger att man måste leva så i Sverige. Finns tjänster man kan gå ner till 50% på och ändå klara sig genom månaderna (eller varför inte säsongsarbeten). Men återigen tror jag inte detta är intressant för dessa människor för på fritiden har dom absolut ingenting att göra eftersom alla man umgås med faktiskt jobbar och då kan man inte sitta o söla med sina polare och rycka i lite vikter. Problemet ligger i ens egna inställning och ingenting annat.

Det vore dock intressant att få höra om det finns något mer bakomliggande för denna inställning som jag totalt missat och jag hoppas detta inte är allt för avvikande från trådens ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in