Mycket intressant tråd! Inblick i en värld man själv aldrig upplevt och förhoppningsvis aldrig behöver uppleva. Har väl någon bekant som suttit några år för narkotika och någon med fotboja/samhällstjänst för misshandel, men inget grovt.
Har dock en fundering, en fråga. Jag och en kompis diskuterade det där med att man gör "allt" för sin familj.
Säg att något oerhört hemskt inträffar din familj. Någon slår ihjäl ditt barn eller våldtar din fru. Något åt det hållet. Du vet vem förövaren är. Antingen blir det rättegång och han blir friad, eller så läggs åtalet ned.
Följande händer:
1) Du tappar fattningen på något vis och dräper honom. Oplanerat våldsdåd där sinnet rinner över och din ilska tar överhanden.
2) Du planerar en gruvlig hämnd. Mördar vederbörande på något sätt, oväsentligt hur. I vilket fall är det i allra högsta grad överlagt och planerat.
Om man begår detta brott, dråp eller mord, och ringer polisen direkt efteråt... vad kommer att hända? Givetvis fängelse, men hur ser processen ut? Räkna med en laglydig, ostraffad person som vill hämnas.
Vad kan straffet bli? Hur blir man emottagen på anstalt? Spelar det någon roll att man angett sig själv?
Som sagt är detta endast en fundering. Planerar verkligen inte att skada någon, det var bara en fundering jag nu hoppas få svar på så man slipper gå runt och undra.