2010-06-13, 00:57
  #697
Medlem
Tvåhörnings avatar
Mycket intressant tråd! Inblick i en värld man själv aldrig upplevt och förhoppningsvis aldrig behöver uppleva. Har väl någon bekant som suttit några år för narkotika och någon med fotboja/samhällstjänst för misshandel, men inget grovt.

Har dock en fundering, en fråga. Jag och en kompis diskuterade det där med att man gör "allt" för sin familj.
Säg att något oerhört hemskt inträffar din familj. Någon slår ihjäl ditt barn eller våldtar din fru. Något åt det hållet. Du vet vem förövaren är. Antingen blir det rättegång och han blir friad, eller så läggs åtalet ned.
Följande händer:

1) Du tappar fattningen på något vis och dräper honom. Oplanerat våldsdåd där sinnet rinner över och din ilska tar överhanden.

2) Du planerar en gruvlig hämnd. Mördar vederbörande på något sätt, oväsentligt hur. I vilket fall är det i allra högsta grad överlagt och planerat.

Om man begår detta brott, dråp eller mord, och ringer polisen direkt efteråt... vad kommer att hända? Givetvis fängelse, men hur ser processen ut? Räkna med en laglydig, ostraffad person som vill hämnas.
Vad kan straffet bli? Hur blir man emottagen på anstalt? Spelar det någon roll att man angett sig själv?

Som sagt är detta endast en fundering. Planerar verkligen inte att skada någon, det var bara en fundering jag nu hoppas få svar på så man slipper gå runt och undra.
Citera
2010-06-13, 21:07
  #698
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvåhörning
Mycket intressant tråd! Inblick i en värld man själv aldrig upplevt och förhoppningsvis aldrig behöver uppleva. Har väl någon bekant som suttit några år för narkotika och någon med fotboja/samhällstjänst för misshandel, men inget grovt.

Har dock en fundering, en fråga. Jag och en kompis diskuterade det där med att man gör "allt" för sin familj.
Säg att något oerhört hemskt inträffar din familj. Någon slår ihjäl ditt barn eller våldtar din fru. Något åt det hållet. Du vet vem förövaren är. Antingen blir det rättegång och han blir friad, eller så läggs åtalet ned.
Följande händer:

1) Du tappar fattningen på något vis och dräper honom. Oplanerat våldsdåd där sinnet rinner över och din ilska tar överhanden.

2) Du planerar en gruvlig hämnd. Mördar vederbörande på något sätt, oväsentligt hur. I vilket fall är det i allra högsta grad överlagt och planerat.

Om man begår detta brott, dråp eller mord, och ringer polisen direkt efteråt... vad kommer att hända? Givetvis fängelse, men hur ser processen ut? Räkna med en laglydig, ostraffad person som vill hämnas.
Vad kan straffet bli? Hur blir man emottagen på anstalt? Spelar det någon roll att man angett sig själv?

Som sagt är detta endast en fundering. Planerar verkligen inte att skada någon, det var bara en fundering jag nu hoppas få svar på så man slipper gå runt och undra.


Planerat mord som du beskriver kommer kosta mer tid på kåken.
Men när en misshandel "råkar" gå över till mord, specielt om den personen dör efter en dag eller nån dag. Men hugger du av armar och ben efter att personen är död, så är livstid förmodligen straffet.

Strafftiden utgår efter hur mordet har begåtts. Kör du ihjäl någon på fyllan i en bil, så kan det handla om några år i straff, och grov misshandel som går över till mord 6-10 år låter rimligt.
Allt beror på omständigheterna, hur mordet har gått till.

"Du" kommer bli behandlad som en dåre, sitter tyst i ett hörn. Men det beror helt och hållet på ditt svar på frågan här under.

Men nu kommer en viktig fråga.. Hur kan man ens tänka tanken på att ringa och ange sig själv för ett mord? Jag vill gärna höra ett svar på det!
Citera
2010-06-13, 23:37
  #699
Medlem
Tvåhörnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i_Love_MaryJane
Men nu kommer en viktig fråga.. Hur kan man ens tänka tanken på att ringa och ange sig själv för ett mord? Jag vill gärna höra ett svar på det!

Den tanken kom mer från ett visst skruvat rättvisetänk. Lite som att "rättssystemet ger honom inte rätt straff, så då tar jag hand om det. Sen får rättssystemet ta hand om mig". Det var en rätt skruvad teori som sagt, men alltjämt en intressant tanke!

Det tillvägagångssättet måste ju vara försvinnande litet. Ingen sund människa vill väl sitta i fängelse. Sen är frågan om en sund människa planerar att mörda någon annan - men det är en helt annan debatt!
Citera
2010-06-16, 00:49
  #700
Medlem
bigbadbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cs22kz
Vet inte riktigt om jag håller med... de som står utanför förlorar oavsätt... Vet inte riktigt ilket förtroende som byggs mellan två kriminella.. känns som att det minsta man kan göra om man har gjort något som skadar samhället, är att hjälpa till med att sätta dit någon

Det var något av det mest naiva och blåögda jag hört. Och jag har blivit nergolad så det skrek om det. Jag tror att många kriminella som åker fast och golar blir rädda när de inser vad som väntar och förhörsledaren är i stort sett den enda de träffar. Då vill de ha en kompis som lyssnar på och ser dem...
Sen finns det mycket vanföreställningar om strafflindring och åtalsunderlåtelse, men så fungerar det inte i Sverige tack och lov. Då hade vi fått se mer golningar och även falska angivelser för att förminska sitt eget straff. Polisen är nog inte heller så benägen att informera golarna om att det inte kommer påverka deras straff det minsta.
Dessutom är det så att i de fall åklagaren skulle försöka yrka på ett kortare straff är domstolen inte bunden av yrkandet som i vissa länder. I Sverige är domstolen enbart bunden av den gärningsbeskrivning som åklagaren har som grund för åtalet. Säg att det handlar om ett rån med skarpladdade vapen. Åklagaren yrkar på grovt rån för alla, men inte för golaren. Fungerar inte, domstolen dömer utifrån lagen, alltså vad som återfinns i tillämpliga delar i brotssbalken och rättegångsbalken i detta fallet. Ingen rabatt till någon...

Det finns ingen kriminell som vill ställa allt tillrätta genom att gola, han gör det för att han är rädd och inte pallar att ta den motgången det innebär att åka fast. Men de får också ta konsekvenserna av sitt handlande i många fall.
Citera
2010-06-16, 12:37
  #701
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadbob
Sen finns det mycket vanföreställningar om strafflindring och åtalsunderlåtelse, men så fungerar det inte i Sverige tack och lov.

Det beror mycket på vad som sägs när bandspelaren är avslagen. Polisen tar ut svängarna ibland.
(Du kan ju läsa Lars Wierups böcker om du inte tror på mig.)
Citera
2010-06-16, 12:43
  #702
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Det beror mycket på vad som sägs när bandspelaren är avslagen. Polisen tar ut svängarna ibland.
(Du kan ju läsa Lars Wierups böcker om du inte tror på mig.)
Nja... Dock kan man förbise vissa mindre brott, samt att polisen i vissa fall kan erbjuda pengar mot information. Och det är inte helt ovanligt i grova brottsutredningar att man får fälla uttalanden och ge information utan att det spelas in och dokumenteras. Detta skrivs då ner på en bit papper och läggs bland spaningsuppslaget.

/Micke
Citera
2010-06-16, 13:49
  #703
Medlem
B-F-F-Bs avatar
Jag har suttit flera rundor, allt ifrån öppen anstalt till Tidaholmsanstalten, Jag själ är ingen fängelse människa, har svårt att känna mig hemma i fängelset och tycker det var rätt påfrestande psykiskt, medans jag uppfattade det som att andra stortrivdes.
Alla klass 3/E anstalter var betydligt mer påfrestande än det var att sitta på Tidaholm, med den anledningen av att det inte var lika mycket yngre folk och ungtuppar som ville visa upp sig.
Alla hade lång tid och ville sitta av den i lugn och ro.
Jag satt på en studie avdelning, så jag hade turen att sitta på den lugnaste avdelningen, medans folket på banan levde highchaparall.

Men som sagt jag lider varje sekund de tar friheten ifrån mig, och nu har det gått ganska lång tid sen jag levde som en bov just för att jag har en familj och tycker tiden med dem är viktigare än snabba pengar.
Citera
2010-06-16, 22:29
  #704
Medlem
bigbadbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Det beror mycket på vad som sägs när bandspelaren är avslagen. Polisen tar ut svängarna ibland.
(Du kan ju läsa Lars Wierups böcker om du inte tror på mig.)

Ja du har rätt på sätt och vis. Men de arbetsmetoder som beskrivs där saknar lagstöd vilket visade sig när informatören blev dömd till fängelse. Han fick väl visserligen någon slags strafflindring, men för motsvarande tjänster i annat land hade han nog inte behövt antjäna en enda dag. Det jag pratade om var när polisen inte mörkar material för åklagaren. För åklagarna är nog väldigt, väldigt sällan inblandade i sådant. För det är de nog helt enkelt för välutbildade. De inser att i efterhand finns ingen möjlighet att slingra sig ur det om allt kommer fram.
Polisen däremot kan ju gömma saker i spaningsmaterial som inte blir offentligt efter att utredningen avslutats. Det material som åklagaren utgår från är ju offentligt samtidigt som åtalet sänds in till Tingsrätten.
Citera
2010-06-20, 17:13
  #705
Medlem
Nido6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvåhörning
Ingen sund människa vill väl sitta i fängelse.
Stammer bra. Jag har en god van som tycker att det ar ganska roligt, och han ar fan inte helt sund, nej. Men han resonerar val mer sa att om man val har voltat sa kan man gora det basta av situationen. Han har suttit pa dom flesta anstalterna, jag ska forsoka att inte outa honom nu, men nar han satt med en viss ekobrottsling som brukade chefa for ett visst stort svensk byggforetag sa roade han sig med att gora livet riktigt surt for den gubben. Med lite mer sublima och cp-skadade metoder. Anstalten dom satt pa skulle han enligt egen utsago kunna betala for att fa bo pa. Haha jag blir glad bara jag tanker pa den dar daren.
Citera
2010-06-21, 08:41
  #706
Medlem
Soffpotatisens avatar
Jo tack! Jag fick kompaniförbud i tre månader. Mina kamrater vaktade mig, dom var lite sura för det var två som inte fick permis. Fast jag satt och underhöll dom med kortspel
Citera
2010-06-21, 08:45
  #707
Medlem
Vukovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Tacka vet jag kåken. Man kanske skulle begå något brott så man får sitta där istället livet ut.

När en av mina polare muckade var hans kommentar om kåken: "det bästa med kåken var att komma därifrån!".

Jag kan köpa att du skriver "de suger att jobba, jag ska bli kriminell och tjäna snabba pengar" men att du skriver att du vill torska och sitta på kåken har jag svårt att fatta. vad fan ska du göra där resten av livet? jobba för 10-11 kr timmen och runka till mtv varje kväll eftersom du bara får knulla max en gång per månad vid besök.... och när du blir sugen på en kall öl kan du ju drömma vidare för sånt får du inte på kåken. frihetsberövad är ett negativt ord....
Citera
2010-06-30, 15:34
  #708
Medlem
g0dspirits avatar
Att folk som skriver att dom tycker det verkar häftigt att sitta i fängelse, att det är som en livserfarenhet är idioter.
Jag personligen tycker inte att det är speciellt jobbigt att sitta i fängelse, dom första 2 åren var jobbiga men man vänjer sig med tiden, glömmer bort hur det är utanför murarna och man anpassar sig.
Det som är jobbigt med att sitta i fängelse är inte själva kännslan att vara inlåst, det hemska är att man har för mycket egen tid, att man hela tiden blir påmind av det hemska man har gjort för att man sitter där, varje sekund, minut och dag - året runt. Att aldrig kunna slappna av, ångest, "Klumpen i magen" aldrig försvinner.
Det kan jag lova - det är det värsta straffet.
När man sitter inne i ett fängelse i 6 år för vållande till annans död. - Att man har av "Olyckhändelse" har tagit en annan människas liv, är den värsta bestraffningen som man kan vara med om.
Ett straff man hela livet kommer att lida för och som man aldrig kommer att komma över.
Jag är en helt vanlig kille, (Var) som har/hade ett normalt liv, ett välbetalt jobb - mycket bra kontakt med familj och vänner, stort intresse för jakt och fiske.
Ge er aldrig ut i trafiken när ni har tagit några öl med grabbarna och tänk ALDRIG - det händer aldrig mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in