2016-07-15, 05:50
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Hur är synen på personrånare i fängelset? Det klassiska är ju att två-tre killar rånar en ensam, det är väl inte ansett som speciellt modigt eller "statusfyllt" och ger väl oftast inga nämnvärda pengar?

Bankrån däremot är ju sett som ganska högstatus, därför jag frågar om just personrån.

Beror på vem man rånar och varför, t ex sätta upp en fejk date med en peddo som åker på stryk + rån ses som aktningsvärt. Rycka halsband från gamlingar mindre ärofyllt (och de som sysslar med sånt gör klokt i att hålla käften).

VTR, bankrån eller kidnappningar av etablisemangspersoner ger särdeles hög status.

"Vanliga" personrån, inget att skryta med men ses heller inte som prioblematiskt av omgivningen.
Citera
2016-07-15, 11:51
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Hur är synen på personrånare i fängelset? Det klassiska är ju att två-tre killar rånar en ensam, det är väl inte ansett som speciellt modigt eller "statusfyllt" och ger väl oftast inga nämnvärda pengar?

Bankrån däremot är ju sett som ganska högstatus, därför jag frågar om just personrån.

Som ExConvict säger ovan.

När någon sitter inne för personrån så är det ju inga direkt följdfrågor på ämnet från omgivningen så det framkommer inte att det var Agda som var 95 år gammal som blev nedslagen och rånad vilket kanske hade ställt personen ifråga i ett helt annat ljus med lägre respekt i hierarkin.
Citera
2016-07-15, 14:04
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Beror på vem man rånar och varför, t ex sätta upp en fejk date med en peddo som åker på stryk + rån ses som aktningsvärt. Rycka halsband från gamlingar mindre ärofyllt (och de som sysslar med sånt gör klokt i att hålla käften).

VTR, bankrån eller kidnappningar av etablisemangspersoner ger särdeles hög status.

"Vanliga" personrån, inget att skryta med men ses heller inte som prioblematiskt av omgivningen.
Tack för svaret, jag förstår. Ja jag tänkte snarast på de typiska ey-mannen-ge-mig-din-mobil som går runt och tror dom är tunga.
Citera
2016-07-21, 00:08
Medlem
Venators avatar
Kanske några här har följt den här tråden: (FB) Rasistchock - romer får inga engångsbestick i häktet

I alla fall, några zigenare på Kalmarhäktet har skrivit till JO för att de vägrar att äta med ordinarie bestick som är orena, utan de vill få plastbestick och häktet har gett efter.

Om vi bortser från den humoristiska delen av anmälan (de jämför med andra häkten där de minsann fått plastbestick, som en jävla hotellrecension) så är jag nyfiken på vilka erfarenheter ni gjort av hur zigenarna lyckas upprätthålla sina renhetslagar när de sitter inne. Om någon medfånge sätter sig med baken på ett matbord, vägrar de äta där? Och hur respekteras deras renhetsregler av andra fångar?
Citera
2016-07-21, 15:54
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kanske några här har följt den här tråden: (FB) Rasistchock - romer får inga engångsbestick i häktet

I alla fall, några zigenare på Kalmarhäktet har skrivit till JO för att de vägrar att äta med ordinarie bestick som är orena, utan de vill få plastbestick och häktet har gett efter.

Om vi bortser från den humoristiska delen av anmälan (de jämför med andra häkten där de minsann fått plastbestick, som en jävla hotellrecension) så är jag nyfiken på vilka erfarenheter ni gjort av hur zigenarna lyckas upprätthålla sina renhetslagar när de sitter inne. Om någon medfånge sätter sig med baken på ett matbord, vägrar de äta där? Och hur respekteras deras renhetsregler av andra fångar?

Har suttit med en del zigenare och skulle väl vilja säga att jag inte har sett vad som beskrivs gällande renhetslagar.

Jag har varken sett det bakom galler eller utanför galler.

Om någon skulle sätta sin röv där man äter så är det ganska respektlöst och kan leda till bråk. Mycket beroende på attityden på just den avdelningen där man sitter just då för konstellationerna ändras nästan dag för dag och med det attityderna till olika saker som sker på en avdelning.
Citera
2016-07-21, 17:00
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Har suttit med en del zigenare och skulle väl vilja säga att jag inte har sett vad som beskrivs gällande renhetslagar.

Jag har varken sett det bakom galler eller utanför galler.

Om någon skulle sätta sin röv där man äter så är det ganska respektlöst och kan leda till bråk. Mycket beroende på attityden på just den avdelningen där man sitter just då för konstellationerna ändras nästan dag för dag och med det attityderna till olika saker som sker på en avdelning.

Tack! Nej, om någon satte röva på min matplats hade jag ju uppfattat det som respektlöst det fast jag varken suttit inne eller är zigenare...
Citera
2016-07-25, 19:59
Medlem
Novus4212s avatar
Det har varit uppe på tapeten innan därav denna post i denna del av forumet om hur det var att sitta i USA.

Har kollat på sex avsnitt av dokumentären "60 days in" och den fängelsepolitiken som förs där är exakt så det är.

En väldigt bra dokumentär och ett riktigt intressant socialt experiment.
Citera
2016-07-26, 19:32
Avslutad
Vill inte gå in på några detaljer, men jag kommer förmodligen hamna i fängelse inom en snar framtid. Det jag funderar på är hur bra maten är i svenska fängelser? Jag har alltid fått höra att fängelsemat är bättre än skolmat, men stämmer detta verkligen?
Citera
2016-07-26, 20:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Vill inte gå in på några detaljer, men jag kommer förmodligen hamna i fängelse inom en snar framtid. Det jag funderar på är hur bra maten är i svenska fängelser? Jag har alltid fått höra att fängelsemat är bättre än skolmat, men stämmer detta verkligen?

Det är nog längesedan någon av oss käkade skolmat men, för att svara på din fråga, beror nog helt på vilket fängelse du hamnar på och även då kan det skilja sig från avdelning till avdelning.
Citera
2016-07-27, 10:27
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är nog längesedan någon av oss käkade skolmat men, för att svara på din fråga, beror nog helt på vilket fängelse du hamnar på och även då kan det skilja sig från avdelning till avdelning.

Korrekt, det skiljer väldigt mkt från ställe till ställe. Hamnar man på ett litet häkte eller på en avdelning med självförvaltning där någon med kockerfarenhet fixar maten så kan det bli riktigt bra.

Men annars är kåkmaten mest skit, inte mkt kärlek läggs in i matlagningen och samma skit kommer igen flera ggr per vecka i ny skepnad. Betydligt sämre än den skolmat jag käkade åtminstone.

Personligen tror jag att folk inom KV fifflar med matbudgeten (och även annat). Det är en bra slant som läggs per dag och motsvarar inte alls den låga kvaliteten ute på avdelningarna, där man ofta får in ruttna varor eller grejer med misstänkt kort bäst-före datum.
Senast redigerad av ExConvict 2016-07-27 kl. 11:00.
Citera
2016-07-27, 10:53
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Har haft mkt att göra med zigenare på kåken genom åren. Mycket beroende på att de förekommer på var och varannan avdelning

Nu ska man komma ihåg att det skiljer rätt mkt på regler mellan olika zigenargrupper och dit räknar jag även s k "resande" (i vardagligt tal "tattare"). Det som är gemensamt är:

1) Det har i princip alltid kliniskt rent på cellen och ingen jävel kommer in utan att ta av sig skorna. Ser likadant ut på utsidan, de gillar att visa upp sitt hem med tingeltangel och är förbannat stolta över det.
Hade en zigenare som cellgranne ett tag som rutinmässigt tömde en halv flaska rengöringsmedel på golvet varje gång han skurade.

2) De hustlar som satan, och ser sig som smartare än 'gadjo' (icke-zigenare). Det går bra att göra affärer med gadjo, men inte ta dem som äkta vänner och räkna med blåsningar.

3) De gnäller konstant. Alltid fel på det ena eller det andra, och känner sig jävligt ensamma om de inte får sitta med andra zigenare. En jävla plåga att lyssna på emellanåt. JO-anmälan som du nämner ser jag som ett uttryck för allmänt zigenskt gnäll och skaffa sig fördelar.

Ingenstans där jag suttit har zigenarnas "regler" inkräktat på min tillvaro eller någon stått tillbaka för deras regler. Det har varit sansat och vettigt och har inte haft några problem alls med dem. Man ska bara komma ihåg att man inte är accepterad av dem utan bara tolererad.

Roligaste kåk-minnet var en diskussion vi hade kring zigenares fallenhet för kriminalitet. Ett par PK-hjärntvättade svenskar hävdade att zigenare inte är mer kriminella än andra. Ända tills den ende zigenaren på avdelningen (konstant påtänd) ställde sig upp och med hög röst sa "ALLA zigenare är tjuvar och kriminella". Satte så att säga punkt för den diskussionen....
Senast redigerad av ExConvict 2016-07-27 kl. 11:10.
Citera
2016-07-27, 11:18
Medlem
femtonbultens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Det var inget.

Finns liten risk förenad med tejpning i "mellangården". Är det en plit med från säkgruppen (finns även på öppen) så kan de få för sig att peta där. De är nämligen bögar hela högen som sökt sig till just det jobbet för att få utlopp för sina lustar

Nu är risken för ovanstående minimal på öppen, men det finns en del kåta plitkärringar som gillar att kolla underredet på intagna. Så var försiktig med att tejpa upp för mkt grejer.

Aldrig tejpning el. sk lokalanstalt tricks. Kör upp grejerna, alltid säkrast. Säkrare anstalter har dock "skitsväng" eller hund som gladeligen tar en sniff vid din rövöppning. Dom kan be dig lyfta pung, sära på skinkorna, så om du ska göra den karriären är de dags att vänja dig vid att använda skattkistan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in