2014-03-21, 23:33
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Jag har en föredetta (jag har, som tidigare nämnt i tråden, jobbat som vårdare men har sedan en tid tillbaka valt att prova en annan tjänst) kollega som har jobbat där och har dessutom pratat med många intagna som har suttit där. Det är ju en behandlingsanstalt med allt vad det innebär. Har du inget eget missbruk så kan jag tänka mig att det kan bli ett jobbigt klimat. Jag tror också att östragård är på topplistan över anstalterna som oftast blir JO-anmälda.
Kan jag inställa mig å Kolmården innan dess datum och kaske blir kvar?Vill inte sitta med andra i samma rum, kanske ite t¨l det inte, varför har dom blivit j-o anmälda?
Citera
2014-03-21, 23:57
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Kan jag inställa mig å Kolmården innan dess datum och kaske blir kvar?Vill inte sitta med andra i samma rum, kanske ite t¨l det inte, varför har dom blivit j-o anmälda?
Hade en lista på dom som får flest jo anmälningar mot sig, östragård hade några men tror inte dom hade lika många som vissa andra. fanns betydligt fler på andra, men kan minnas dåligt.
Citera
2014-03-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Hade en lista på dom som får flest jo anmälningar mot sig, östragård hade några men tror inte dom hade lika många som vissa andra. fanns betydligt fler på andra, men kan minnas dåligt.

Nä det är jag som har fel, jag blandade ihop den med Österåker. http://www.magasinetparagraf.se/inif...rsta-fangelser

Alla anstalter har JO-anmälningar på sig men det är väldigt sällan som anmälningarna leder till något. Det finns nog rätt mycket att läsa på JOs hemsida har jag för mig.
Citera
2014-03-28, 11:16
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Nä det är jag som har fel, jag blandade ihop den med Österåker. http://www.magasinetparagraf.se/inif...rsta-fangelser

Alla anstalter har JO-anmälningar på sig men det är väldigt sällan som anmälningarna leder till något. Det finns nog rätt mycket att läsa på JOs hemsida har jag för mig.
Du skrev i ett tidigare inlägg att det går att överklaga riksens stege för villkoren, haha lycka till säger jag, överklagar man dessa händer ingenting, det är omöjligt att få riksens villkor ändrade typ
Citera
2014-03-28, 13:02
Medlem
Citat:
Du skrev i ett tidigare inlägg att det går att överklaga riksens stege för villkoren, haha lycka till säger jag, överklagar man dessa händer ingenting, det är omöjligt att få riksens villkor ändrade typ

Orsak till det:
Riksmottagningen har gjort en bedömning. Baserat på ett antal faktorer.

För att kunna få en ändring, måste man kunna påvisa att någon faktor är fel eller misstolkad. D.v.s. det finns ett skäl för att bedöma annorlunda.

Det är "tyvärr" inte på det sättet att man kan förvänta sig ett nytt beslut bara på den grund att man klagar.
Citera
2014-03-28, 20:42
Medlem
Citat:

Fast det är din erfarenhet . Jag har yttrat mig om omprövning av särskilda villkor flera gånger och oftast så har de ändrats av HK. Det har då gällt tidigarelagd utsluss och möjlighet till boja fast att riksen initialt endast beviljade halvvägshus, vårdvistelse och frigång. Det ska vara realistiskt och klienten ska fullgjort planeringen efter riksens bedömning av lämpliga insatser samt att det alltid är enklare om det inte ligger en massa färska misskötsamheter och skräpar. Så omöjligt är det absolut inte men jag har bara gjort detta från en öppen anstalt och jag kan tänka mig att det ser annorlunda ut från sluten.
Citera
2014-03-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Orsak till det:
Riksmottagningen har gjort en bedömning. Baserat på ett antal faktorer.

För att kunna få en ändring, måste man kunna påvisa att någon faktor är fel eller misstolkad. D.v.s. det finns ett skäl för att bedöma annorlunda.

Det är "tyvärr" inte på det sättet att man kan förvänta sig ett nytt beslut bara på den grund att man klagar.

De föreslår ju insatser, tex BoM-program. Skiter man i det så kan man inte uppvisa att man har gjort någon förändring och då blir det svårare att få villkoren ändrade. Det är egentligen ganska omfattande att förklara hur detta går till och ett sådant yttrande är i regel 1-3 A4-sidor så det krävs ju lite arbete av den som skriver också.
Citera
2014-03-30, 03:26
Medlem
Någon som suttit på Haparandas fängelse? Min kompis åkte dit för fortkörning och ska sitta där.

Vilka brottslingar får man sitta med om man åkt dit för fortkörning?

Hur kommer det att fungera för honom att ringa från fängelset?
Har hört att man ska skaffa något telefonkort och då måste han skicka hem något papper till mig som jag ska skriv under på? Kan han endast ringa de personer som har intygat och fått hemskickat pappret utav honom? Eller kan han ringa vem som helst sen om jag intygat?
För han skulle behöva kontakta folk under tiden som han sitter inne.

Han sitter bara två veckor så det går nog ändå bra men är det blandade brottslingar på sådan anstalt?
Eller separeras tyngre brottslingar med exempelvis fortkörning, skattefuskare osv?
Citera
2014-03-30, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Någon som suttit på Haparandas fängelse? Min kompis åkte dit för fortkörning och ska sitta där.

Har hört att man ska skaffa något telefonkort och då måste han skicka hem något papper till mig som jag ska skriv under på? Kan han endast ringa de personer som har intygat och fått hemskickat pappret utav honom? Eller kan han ringa vem som helst sen om jag intygat?

Han sitter bara två veckor så det går nog ändå bra men är det blandade brottslingar på sådan anstalt?
Eller separeras tyngre brottslingar med exempelvis fortkörning, skattefuskare osv?

Man separeras icke, även om han bara ska sitta 2 veckor är det mkt möjligt att han kommer få träffa människor dömda för mord, rån eller grova narkotikabrott. Ska han sitta på haparanda är dock dessa inne i slutet på sina straff de flesta
Citera
2014-03-30, 15:21
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erase

Hehehe ta det lugnt nu, din kompis kommer inte sitta med BSK eller rödvita, o han kommer inte bli våldtagen eller hotad under sin 2 veckor volta.
Citera
2014-03-30, 17:08
Medlem
Citat:
Hehehe ta det lugnt nu, din kompis kommer inte sitta med BSK eller rödvita, o han kommer inte bli våldtagen eller hotad under sin 2 veckor volta.
Ja bra låter bra men kan han ringa andra?
Citera
2014-03-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzlin
Man separeras icke, även om han bara ska sitta 2 veckor är det mkt möjligt att han kommer få träffa människor dömda för mord, rån eller grova narkotikabrott. Ska han sitta på haparanda är dock dessa inne i slutet på sina straff de flesta
Ja i Haparanda ska han sitta. Okej förhoppningsvis så stöter han inte på folk dömda för mord och sånt. Vad skulle skillnaden vara om dem är i slutet av sina straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in