2009-04-05, 00:07
  #361
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Vadå hamnar på isol? Mördar man folk på en anstalt blir man nog först och främst anhållen/häktad och hela den biten. Sen blir det att börja om från början, men man byter med all sannolikhet avdelning och kanske t om anstalt.

Knappast så att man kommer hamna på isol och sitta där hela livet.

Självklart inte resten av livet, men mördar du andra intagna så kan du garanterat räkna med isol direkt när du åter igen hamnar på anstalt.
Citera
2009-04-05, 00:10
  #362
Medlem
Gammalt inlägg men svarar ialla fall så gott det går, då det verkar vara återkommande funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
1. Ångrar de flesta intagna att de har begått sina brott? Både ur ett moraliskt synsätt och rent "jag skulle inte ha gjort bort mig så" sätt.?

Dom flesta går i funderingarna att detta är sista gången, många ska lugna ner sig. Det är bara "småungar" som gärna skryter och vill sitta igen...



Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
2. Hur stort är förhållandet mellan svenskar/invandrare. Ser man grupperingar efter etnicitet?

Grupperingar kommer alltid att finnas. Men ja det finns vissa grupperingar efter etnicitet. Dock så är alla förhoppningsvis vänner. Dock så sitter det bra mycket mer Svenskar på fängelserna än vad folk på FB vill tro, tror dom flesta på FB skulle bli förvånade med tanke på hur det talas här. Givetvis är allt relativt... Ekobrott är ju förövrigt något väldigt förekommande bland svenskar som sitter på kåkarna...


Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
3. vad händer om man vägrar att utföra sina uppgifter alternativt slarvar?

Vilka uppgifter? Det värsta som kan hända är att medfångarna kräver att du drar en P18. Självisolering alltså och byter avdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
4. Är det någon som säger efter några år: Nu ska jag fanimig följa lagen?

Samma svar som nr 1.
Citera
2009-04-05, 00:11
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Självklart inte resten av livet, men mördar du andra intagna så kan du garanterat räkna med isol direkt när du åter igen hamnar på anstalt.


För att? Jag anser det vara väldigt hypotetisk fråga med säkerligen fler möjligheter än vad det finns dagar på ett år.
Citera
2009-04-05, 11:06
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Mördar du folk på anstalt så hamnar på på isol, så du umgås inte med någon överhuvudtaget, än dig själv.

När skedde det senast ett mord inne på en svensk anstalt?
Citera
2009-04-05, 12:48
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
När skedde det senast ett mord inne på en svensk anstalt?
det var ju i slutet på 90 talet som det var ett mord på tidaholm.
även på kumla har det förekommit
Citera
2009-04-05, 12:55
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnattsblå
det var ju i slutet på 90 talet som det var ett mord på tidaholm.
även på kumla har det förekommit

Hittade den här artikeln:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/04/tida.html

Citat:
Fyra mord på fem år i Tidaholm
Tidaholmsanstalten har skakats av fyra mord de senaste fem åren:

I mars 1993 stacks en fånge till döds inne på anstalten av en medfånge. Gärningsmannen dömdes till sluten psykiatrisk vård och utvisades senare.

Den 1 mars 1997 dog Muyaid Ibrahim av ett stort antal hugg. Allt tyder i dag på att han mördades.

Den 26 augusti 1997 höggs 30-årig fånge ned i motionsrummet. Han dog i ambulans på väg till sjukhus. En 21-årig medlem i en mc-klubb misstänks för mordet.

Den 30 1998 juni hittades en 49-årig intern mördad i sin cell. Fallet är ännu ej löst, men polisen är optimistisk.
Citera
2009-04-05, 13:03
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Hittade den här artikeln:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/04/tida.html


Ja titta! du ser, fanns ju en del att välja på.
Citera
2009-04-06, 10:11
  #368
Medlem
kryptonit99s avatar
Någon som kan svara på hur zigenare behandlas av sina medfångar?
Citera
2009-04-06, 10:55
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
text


Blir man våldtagen?
Är det mycke narkotika?
är det usa style, man måste hålla sig till sin ras?
har vakterna skjutvapen när de "vistas runt fångar"?
brukar vakter misshandla fångar?
brukar interner misshandla varann?
har man olika "grupper" på fångarna? alltså, alla rånare i en viss avdelningen, mördare i en annan osv?


(dessa kanske redan finns besvarade men..)
__________________
Senast redigerad av Pierce & Pierce 2009-04-06 kl. 11:00.
Citera
2009-04-06, 10:59
  #370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Blir man våldtagen?
Är det mycke narkotika?
är det usa style, man måste hålla sig till sin ras?
har vakterna skjutvapen när de "vistas runt fångar"?
brukar vakter misshandla fångar?
brukar interner misshandla varann?
har man olika "grupper" på fångarna? alltså, alla rånare i en viss avdelningen, mördare i en annan osv?


(dessa kanske redan finns besvarade men..)


Nu är inte jag nån kåkfarare,men jag kan svara ändå eftersom det var så simpelt.
Nej man blir inte våldtagen.
Ja det finns narkotika på varenda anstalt till och från.
Nej det är ingen rasplacering eller hållning,även om tex juggarna hänger med varandra eller andra nationaliteter.
Nej Det finns inga vakter som har skjutvapen, dock så är det så i finland.
Ja det förekommer att PLITAR misshandlar fångar.
Ja självklart förekommer det misshandlar bland fångar. (kollar du aldrig på nyheterna?)
nej det är ingen gruppering för olika brott. förutom våldtäktare och sånt som får sitta å snuskis avd.
Citera
2009-04-06, 12:40
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Blir man våldtagen?
Är det mycke narkotika?
är det usa style, man måste hålla sig till sin ras?
har vakterna skjutvapen när de "vistas runt fångar"?
brukar vakter misshandla fångar?
brukar interner misshandla varann?
har man olika "grupper" på fångarna? alltså, alla rånare i en viss avdelningen, mördare i en annan osv?


(dessa kanske redan finns besvarade men..)

Hehe, vilka frågor. Snacka om fördomar om den Svenska kriminalvården...

Blir man våldtagen?
Nej, ialla fall inte på det sättet du troligen tänker på, där man är en bitch och allt vad det är. OM det förekommer så är det ju inget som det pratas om direkt. Men kan nog garantera att det ialla fall inte är vanligt förekommande.

Är det mycke narkotika?
Ja det är det däremot, nu beror det ju på lite var man sitter, vilken avdelning osv osv. Men överlag, ja det finns narkotika inne på en anstalt. På vissa anstalter finns det i stort sett hur mycket som helst. Undra om killarna som sitter på kåken tänker när dom drar en lina: "åhh vad gott att dra en lina som någon har smugglat in via röven".

är det usa style, man måste hålla sig till sin ras?
Nej det funkar inte på det sättet alls, hur det är i Usa vet jag inte. Men det är inte så i Sverige. Faktum är att dom sk Nazisterna som sitter, umgås precis som alla andra med alla inkl invandrare. Nu ska jag inte prata om alla kåkar och alla personer givetvis, men överlag vågar jag nog påstå att nazisterna inte står för sina åsikter på kåken ialla fall, i varje fall inte officiellt. Annars så är det blandat, inget speciell uppdelning bland ens etniska ursprung.

har vakterna skjutvapen när de "vistas runt fångar"?
NEJ, det finns väl någon som kanske har tårgas/pepparspray men det är inte pga. att det finns "farliga" personer. Om det beror på lokala anstaltsregler att någon ska ha det eller liknande vet jag inte.

brukar vakter misshandla fångar?
Nej, det händer inte. Ialla fall inte vanligt förekommande, om det har hänt är det med all sannolikhet en mycket ovanlig händelse. Däremot, givetvis beroende på vad man sitter (öppna anstalter brukar i regel ha mindre "normer"), men att prata mer än nödvändigt med sk "plitar" är oftast tabu. Helst ska man inte kommunicera något överhuvudtaget med dom, så är jargongen.

brukar interner misshandla varann?
Det händer troligen oftare än vad man tror. Givetvis ytterligare en gång betoning på var man sitter och allt det där. Men att folk slår på varandra händer och väldigt ofta så får kriminalvården inte reda på något. Det händer att personer begär en P18 (självisolering) pga. att dom blivit hotade, fått stryk eller liknande.

har man olika "grupper" på fångarna? alltså, alla rånare i en viss avdelningen, mördare i en annan osv?
Finns säkerligen säkerhetsavdelningar som man placerar olika personer beroende på säkerligen många faktorer. Sexualbrottslingar b.la har ju egna avdelningar samt andra personer som det finns hotbild mot, typ informatörer/sk golare. Annars så är det inte någon direkt uppdelning bland intagna.

Citat:
Ursprungligen postat av kryptonit99
Någon som kan svara på hur zigenare behandlas av sina medfångar?
Precis som alla andra?


EDIT: AAAARRRRGGHHHH, såg inte att midnattsblå redan svarat på frågorna... Så han hann före...IGEN!!!
Citera
2009-04-06, 13:03
  #372
Medlem
bra svar

äter man mat i sin cell eller sitter man i nån matsal?
får man bestick till maten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in