Citat:
Ursprungligen postat av mickeifk83
När jag satt första vändan 06 så frågade jag kioskgubben varför det var såna höga priser och han sa att det bara var för att täcka deras extrakostnader det innebär att driva kiosken på anstalten.
Vilka extrakostnader? Resan till arbetsplatsen? Transport av varor? Har man inte det om man driver en kiosk någon annanstanns också? Bara undanflykter. Att driva anstaltskiosk är oförskämt lönsamt. Nu ska vi räkna: en anstalt har 100 interner, dessa får ca. 380 kr i veckan. De flesta handlar upp allt de får i kiosken men låt oss för diskussionens skull anta att bara 80 % av intagnas lön går till kiosken, då blir det: 80 x 380 kr = 30400 kr, på bara 4 timmar utspritt på två tillfällen. I månaden blir det då: 30400 x 4 = 121600 kr, total arbetstid i kiosken = 4 x 4 = 16 timmar + kanske 2 timmar for att stapla nya varor = 18 timmar. Alltså 121600 kr i omsättning, det nuvarande pålägget är minst 100 % av inköpspriset men låt oss räkna lågt och säga att det är 60 %, den månatliga vinsten för 18 timmars arbete blir då: 0.6x + x = 121600, x = 76000 kr, 121600 - 76000 =
45600 kr. Dra ifrån 1000 kr i bensinkostnader. 44600 / 18 = 2477 kr/timmen är ganska överbetalt. De som driver anstaltskiosker utnyttjar sin position av att vara utan konkurrens. Det är därför dem tar oskäligt höga priser.