2010-12-04, 23:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qbase
Det verkar som du vill sitta så varför inte ge det ett försök? Det finns inget lättare än att bli insatt...
Är lite rädd att åka dit för en del, så visst har jag mina funderingar jag vill försöka få svar på om det skulle gå åt helvete.
Citera
2010-12-05, 00:17
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keffvv
Jo, det får man visst på vissa anstalter. Vet att man inte får det på alla, därför skrev jag ibland i mitt första inlägg.

Priset på cigg kanske ligger på samma nivå men på snus så minns jag att snusarna klagade på att priserna var dyrare än på utsidan.

Det är ibland pressbyrånivå men det är ofta inte pressbyråprodukter. Det är billig skit, typ ICA's egna märke som man kränger iväg till pressbyråpriser. 19 kr för en halvliters läsk, 30 kr för en en och en halv liters läsk, 25 kr för en gorbypiråg. Varför då? Bara för att anstaltschefens svåger ska göra stor profit. Det är cyniskt att göra jättevinster på ekonomiskt utsatta som inte har möjlighet att handla någon annanstanns. Men kioskhandlandet kanske ska vara en del av straffet? Vore det i sådana fall inte bättre om de indirekta böterna då gick tillbaka till skattebetalarna eller till brottsofferfonden istället för till privata näringsidkare som alltsom oftast har någon koppling till anstaltsledningarna?

Vilken anstalt får du ta emot tobak via post o besök på? Och inga jävla öppna anstalter nu för det kan man inte räkna som anstalt.
Citera
2010-12-05, 03:57
Bannlyst
Måste fråga er som suttit, hur är "mentaliteten" på anstalterna i framförallt Sverige? Måste man "passa" sin rygg ofta och så? Se upp med vad man säger till vem osv, lätt att bli utnyttjad? Bör man se till att skaffa sig en vän därinne eller klarar man sig bra ensam?

Hur ser rutinerna ut därinne, blir man väckt en viss tid på morgonen? Måste man sova en speciell tid? Ja berätta allt om frukost, luncher och middagar, hur ser det ut?
Citera
2010-12-05, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Vilken anstalt får du ta emot tobak via post o besök på? Och inga jävla öppna anstalter nu för det kan man inte räkna som anstalt.

Inga jävla öppna anstalter? Nähe. Men jag vet ingen sluten där man får det.

Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Måste fråga er som suttit, hur är "mentaliteten" på anstalterna i framförallt Sverige? Måste man "passa" sin rygg ofta och så? Se upp med vad man säger till vem osv, lätt att bli utnyttjad? Bör man se till att skaffa sig en vän därinne eller klarar man sig bra ensam?

Hur ser rutinerna ut därinne, blir man väckt en viss tid på morgonen? Måste man sova en speciell tid? Ja berätta allt om frukost, luncher och middagar, hur ser det ut?

Du kan hitta svar på dina frågor om du läser vad som redan har postats i denna tråd.
Citera
2010-12-05, 20:57
Medlem
sediginteoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka

Det beror på hur du beter dig såklart. Satt 6 månader och det var mest som ja, vuxendagis.

Mycket runkande, träning
Citera
2010-12-06, 03:35
Medlem
Citat:
Det är ibland pressbyrånivå men det är ofta inte pressbyråprodukter. Det är billig skit, typ ICA's egna märke som man kränger iväg till pressbyråpriser. 19 kr för en halvliters läsk, 30 kr för en en och en halv liters läsk, 25 kr för en gorbypiråg. Varför då? Bara för att anstaltschefens svåger ska göra stor profit. Det är cyniskt att göra jättevinster på ekonomiskt utsatta som inte har möjlighet att handla någon annanstanns. Men kioskhandlandet kanske ska vara en del av straffet? Vore det i sådana fall inte bättre om de indirekta böterna då gick tillbaka till skattebetalarna eller till brottsofferfonden istället för till privata näringsidkare som alltsom oftast har någon koppling till anstaltsledningarna?

När jag satt första vändan 06 så frågade jag kioskgubben varför det var såna höga priser och han sa att det bara var för att täcka deras extrakostnader det innebär att driva kiosken på anstalten.
Citera
2010-12-06, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeifk83
När jag satt första vändan 06 så frågade jag kioskgubben varför det var såna höga priser och han sa att det bara var för att täcka deras extrakostnader det innebär att driva kiosken på anstalten.

Vilka extrakostnader? Resan till arbetsplatsen? Transport av varor? Har man inte det om man driver en kiosk någon annanstanns också? Bara undanflykter. Att driva anstaltskiosk är oförskämt lönsamt. Nu ska vi räkna: en anstalt har 100 interner, dessa får ca. 380 kr i veckan. De flesta handlar upp allt de får i kiosken men låt oss för diskussionens skull anta att bara 80 % av intagnas lön går till kiosken, då blir det: 80 x 380 kr = 30400 kr, på bara 4 timmar utspritt på två tillfällen. I månaden blir det då: 30400 x 4 = 121600 kr, total arbetstid i kiosken = 4 x 4 = 16 timmar + kanske 2 timmar for att stapla nya varor = 18 timmar. Alltså 121600 kr i omsättning, det nuvarande pålägget är minst 100 % av inköpspriset men låt oss räkna lågt och säga att det är 60 %, den månatliga vinsten för 18 timmars arbete blir då: 0.6x + x = 121600, x = 76000 kr, 121600 - 76000 = 45600 kr. Dra ifrån 1000 kr i bensinkostnader. 44600 / 18 = 2477 kr/timmen är ganska överbetalt. De som driver anstaltskiosker utnyttjar sin position av att vara utan konkurrens. Det är därför dem tar oskäligt höga priser.
Senast redigerad av keffvv 2010-12-06 kl. 06:47.
Citera
2010-12-06, 07:30
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Vilka extrakostnader? Resan till arbetsplatsen? Transport av varor? Har man inte det om man driver en kiosk någon annanstanns också? Bara undanflykter. Att driva anstaltskiosk är oförskämt lönsamt. Nu ska vi räkna: en anstalt har 100 interner, dessa får ca. 380 kr i veckan. De flesta handlar upp allt de får i kiosken men låt oss för diskussionens skull anta att bara 80 % av intagnas lön går till kiosken, då blir det: 80 x 380 kr = 30400 kr, på bara 4 timmar utspritt på två tillfällen. I månaden blir det då: 30400 x 4 = 121600 kr, total arbetstid i kiosken = 4 x 4 = 16 timmar + kanske 2 timmar for att stapla nya varor = 18 timmar. Alltså 121600 kr i omsättning, det nuvarande pålägget är minst 100 % av inköpspriset men låt oss räkna lågt och säga att det är 60 %, den månatliga vinsten för 18 timmars arbete blir då: 0.6x + x = 121600, x = 76000 kr, 121600 - 76000 = 45600 kr. Dra ifrån 1000 kr i bensinkostnader. 44600 / 18 = 2477 kr/timmen är ganska överbetalt. De som driver anstaltskiosker utnyttjar sin position av att vara utan konkurrens. Det är därför dem tar oskäligt höga priser.
Fast hur blir 80% av 380 380?
Citera
2010-12-06, 09:49
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:

Det funkar inte riktigt så. För det första är en STOR del av det de intagna köper. (eller de var det innan iaf, innan allt rökförbud o skit) tobak och spel. Vilket är saker som kiosken inte tjänar speciellt mycket på.

Och för det andra så är det ganska dyr hyra för att få lov att sälja på anstalter. Det är lixom inte så att fängelsechefen kan ge kioskjobbet till sin svåger, det ska till upphandlingar osv när såna uppdrag ska tillsättas.

Sen verkar det vara jävligt stor skillnad på priserna i kiosken på olika anstalter. Men jag har inte suttit på nån anstalt som haft direkt oskäliga priser. På kumla hade dom ganska hyfsade priser faktiskt, bättre än pressbyrån.
Citera
2010-12-06, 10:37
Medlem
intresant tråd att läsa igenom..
kommer själv snart åka in på kåken eller rättpsyk..
väntar på att få en sinnesundersökning nu. säger den att jag inte hade en alvarlig störning vid brotten
så kommer jag få kåken... själv hoppas jag på att jag hammnar på rättpsyk
Citera
2010-12-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partyjunkie
intresant tråd att läsa igenom..
kommer själv snart åka in på kåken eller rättpsyk..
väntar på att få en sinnesundersökning nu. säger den att jag inte hade en alvarlig störning vid brotten
så kommer jag få kåken... själv hoppas jag på att jag hammnar på rättpsyk

vad för brott??? troligen längd på fängelsestraffet'???

välj hellre anstalt... , sitta me jobbiga dårar på psyk. kan bli jobbigt.

mvh.T
Citera
2010-12-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partyjunkie
själv hoppas jag på att jag hammnar på rättpsyk

Nej nej nej nej och återigen nej, fan så mycket bättre att sitta på anstalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in