Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-05, 22:29
Medlem
siarens avatar
Jag såg en ganska så kul grej på http://macworld.idg.se/ .

Citat:
Starta terminalen och skriv emacs. Tryck på Esc-tangenten och sedan på X. Det ska stå M-x i statusraden. Skriv sedan in det spel du vill spela. Skriv gomoku för fem i rad. Du kan också spela Tetris, Solitaire, Pong och Snake.
För att prata med en terapeut så skriver du doctor. Tryck på Retur två gånger varje gång du har skrivit in dina svar.
För att avsluta slå Q och sedan Kontroll-X och sedan Kontroll-C för att avsluta emacs.

Doktorn var helt klart roligast!
Det lär finnas fler sådana här grejor gömda. Eftersom jag är en total novis känner jag inte till dem. Så, är det någon här som har tips på liknande grejor man kan knappa in i terminalen?

Jag minns att jag kunde ett skript som utförde någon beräkning som inte tog slut förrän man avsluta terminalen. Perfekt om man vill se hur mycket fläktarna börjar snurra efter att processorn har belastats till 100% i ett par minuter Är det någon som vet vilket skript jag menar?
Citera
2007-10-05, 22:39
Medlem
siarens avatar
För att se starwars episod 4 skriver ni

För att få datorn att läsa upp en text skriver ni
Citera
2007-10-05, 22:55
Medlem
Hahaha, fan vad kul Undrar hur lång Star Wars- filmen är? ;p

Tack för dessa godbitar
Citera
2007-10-05, 22:57
Medlem
Hmm, för att kuna köra talprylen måste man tydligen ha ett password? Har du något?
Citera
2007-10-05, 23:05
Medlem
siarens avatar
Administratörslösenordet är det som gäller. Alltså samma lösenord du knappar in då du installerar program. Har du inget sådant är det bara att klicka enter.
Citera
2007-10-05, 23:06
Medlem
StyleWarss avatar
Nu är du blygsam siaren när du säger att du är en novis. Au contraire! Grym på att hjälpa folk ju!
Otroligt rolig grej det här, såna här saker är nog det som gör att man gillar sitt OS som en kompis (vilket icke OSXanvändare ser som blind fanatism).

Dagens bästa!
Citera
2007-10-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Administratörslösenordet är det som gäller. Alltså samma lösenord du knappar in då du installerar program. Har du inget sådant är det bara att klicka enter.

Aha, så logiskt =)
Citera
2007-10-05, 23:18
Medlem
Sudo är överflödigt, det går bra med
osascript -e 'say "vad den skall säga" using "Zarvox"'
rätt upp och ner.
Citera
2007-10-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Sudo är överflödigt, det går bra med
osascript -e 'say "vad den skall säga" using "Zarvox"'
rätt upp och ner.

Så pass?
Citera
2007-10-07, 04:05
Medlem
nsbmras avatar
Star wars var ju knappt häftigt gjord Mycket bättre än George Lucas version
Citera
2007-10-07, 10:26
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nu är du blygsam siaren när du säger att du är en novis. Au contraire! Grym på att hjälpa folk ju!
Otroligt rolig grej det här, såna här saker är nog det som gör att man gillar sitt OS som en kompis (vilket icke OSXanvändare ser som blind fanatism).

Dagens bästa!

Varken emacs eller Star Wars-filmen är ju något som OS X kan ta åt sig äran för. Telnet-klienter finns i så gott som alla OS och emacs är ett fristående program som är portat till en rad olika OS.

Däremot är ju talsyntesen lite rolig och en OS X-specifik komponent. Dock behöver man inte köra den från terminalen, det går att markera text i t.ex. Safari, Textredigerare eller andra medföljande program och högerklicka och välja Talsyntes.
Citera
2007-10-07, 10:39
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Varken emacs eller Star Wars-filmen är ju något som OS X kan ta åt sig äran för. Telnet-klienter finns i så gott som alla OS och emacs är ett fristående program som är portat till en rad olika OS.

Däremot är ju talsyntesen lite rolig och en OS X-specifik komponent. Dock behöver man inte köra den från terminalen, det går att markera text i t.ex. Safari, Textredigerare eller andra medföljande program och högerklicka och välja Talsyntes.

Det var som tusan! Jag har bara inte sett samma sak göras på Windows, det betyder givetvis inte att det inte finns. Måste man ha en Telnetklient för att göra det eller går det från XP/Vista direkt? Vore kul att visa för polare utan Mac!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in