2020-12-14, 09:33
Medlem
Niccolo Machiavelli - Art of War (inte den kinesiska boken med samma namn)

Boken handlar om hur man bygger upp en arme med antiken som förebild,
framförallt de romerska legionerna. Eftersom Machiavelli ansåg att de medeltida
legoknektsarméerna i Italien inte höll måttet och gjorde de italienska staterna
till lätta byten för stormakterna. Machiavellis bok fursten var intressant så jag
införskaffade även Art of War.
Senast redigerad av Piratpartiet 2020-12-14 kl. 09:37.
Citera
2020-12-15, 12:35
Medlem
EnLitenTomtenisses avatar
Tobias Barkman - Jakten på en mördare.
Jag har sett TV-serien och tyckte den var riktigt bra och då vill jag ju läsa boken också.
Citera
2020-12-15, 17:35
Medlem
Om man vill utöka sitt ordförråd och bli ännu mer vältalig och uppfinningsrik med ord och uttryck, vilka typ av böcker ska man läsa? Är det bara att plocka en slumpartad roman och börja köra? Det är inte kul att läsa för 'tunga böcker' heller ā la Dostojevskij, där man behöver slå upp ord för jämnan. Då lessnar man snabbt.

Tack!
Citera
2021-01-04, 18:31
Medlem
bombaccis avatar
En mängd böcker till kurslitteraturen för kurser inom bibelvetenskap, riktigt dyrt blev det med. Beställde en "rolig" bok med, Stephen king "outsidern" på pocket för 59 kr.

En av mina favoritförfattare.
Citera
2021-01-05, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Om man vill utöka sitt ordförråd och bli ännu mer vältalig och uppfinningsrik med ord och uttryck, vilka typ av böcker ska man läsa? Är det bara att plocka en slumpartad roman och börja köra? Det är inte kul att läsa för 'tunga böcker' heller ā la Dostojevskij, där man behöver slå upp ord för jämnan. Då lessnar man snabbt.

Tack!

Du vill utöka ditt ordförråd, men inte "slå upp ord för jämnan"? Jag skulle rekommendera dig att läsa svenska klassiker: Hjalmar Söderberg, Hjalmar Bergman, Strindberg, Fröding, Lagerlöf, etc etc. Gå in på Litteraturbanken.se och se om du hittar något intressant. Låna från biblioteket.

Eftersom svenska antagligen är ditt modersmål är min rekommendation att slå upp alla ord du inte känner till. Efter några böcker borde det inte återstå alltför många okända ord.
Citera
2021-01-08, 20:17
Medlem
Ördögs avatar
Två mycket tunna pocketvolymer:

Bhagavad-Gita - Herrens sång (1969) [Översättning och noter av Nino Runeberg; förord av Walther Eidlitz]
Ralph Vaughan Williams & A.L. Lloyd (ed): The Penguin Book of English Folk Songs (1959)

http://www.magpielane.co.uk/sleevenotes/sources/penguin.htm
Originally published by Penguin Books in 1959, this little book became a hugely influential source of traditional English songs for a growing army of folk-singers in the 1960s and beyond.
Citera
2021-01-08, 22:37
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Två mycket tunna pocketvolymer:

Bhagavad-Gita - Herrens sång (1969) [Översättning och noter av Nino Runeberg; förord av Walther Eidlitz]
Ralph Vaughan Williams & A.L. Lloyd (ed): The Penguin Book of English Folk Songs (1959)

http://www.magpielane.co.uk/sleevenotes/sources/penguin.htm
Originally published by Penguin Books in 1959, this little book became a hugely influential source of traditional English songs for a growing army of folk-singers in the 1960s and beyond.

Intressant. Har också tänkt läsa den, men tänker att det krävs en sån oerhörd historisk bakgrundsförståelse för att ha något utbyte av den.
Citera
2021-01-12, 15:11
Medlem
Galen-Ekorres avatar
The Island of Doctor Moreau and Other Stories av H.G. Wells. Helt enkelt för att jag inte har läst denna klassiker än trots att jag velat göra det ett tag.

Beyond the Ninety Five Theses: Martin Luther's Life, Thought, and Lasting Legacy av Stephen J. Nichols. Vill veta lite mer om Luther.
Citera
2021-01-12, 19:14
Medlem
Ördögs avatar
Två gratisfynd:

August Bondeson: Skollärare John Chronschoughs memoarer (1964, utgåva i Bonnierbiblioteket)
Gerda Antti: Romanerna om Astrid (2015, enbandsutgåva med Ett ögonblick i sänder, Jag reder mig nog och Bara lite roligt...)
Citera
2021-01-13, 12:17
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret

Tack!
På Karlfeldtsamfundets hemsida finns Erik Axel Karlfeldts samlade dikter med ordförklaringar under varje dikt. De är fulla av ovanliga ord och uttryck och du behöver alltså inte bläddra i någon bok.

Indexsida: https://www.karlfeldt.org/bibliotek/diktsamlingar

Några rekommendationer:
Fäderna
Löskekarlarnas sång
Jungfru Maria
Tuna ting
Nattyxne
Lotus
Citera
2021-01-14, 17:57
Medlem
NoTruces avatar
Pesten av Albert Camus. Jag och en vän ska läsa den parallellt.
Citera
2021-01-18, 14:25
Medlem
Ördögs avatar
Gratisfynd:

Marcus Rosenlund: Väder som förändrade världen (2018)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in