2007-10-04, 20:05
Bannlyst
En kille på 17år kör mot en stoppskylt på sin Eu-moped.

Två poliser stoppar honom och får killen att erkänna sitt brott, sedan får 17åringen en böter, vilken han vägrar att betala. Detta leder till att det blir rättegång. Det enda poliserna har att komma med är ett muntligt erkännande från killen inga andra bevis finns.

Nu är min fråga. Kommer 17 åringen bli friad eller fälld?

Om han blir dömd vad blir straffet är det fortfarande böter?
Tror åklagren yrkade på grov vårdslöshet.
Citera
2007-10-04, 21:20
Medlem
han blir fälld så det skriker om det
Citera
2007-10-04, 21:23
Medlem
Pörrs avatar
Har poliserna sett händelsen?
Citera
2007-10-04, 21:38
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Detta leder till att det blir rättegång. Nu är min fråga. Kommer 17 åringen bli friad eller fälld?
Åklagaren, som dels är juridisk skolan och dels har det som yrke just att få folk fällda gör bedömningen att han kommer bli fälld. Annars skulle han ej väckt åtal.

Du kommer inte få svar från någon här som har en bättre inblick i målet eller är mer erfaren när det kommer till att åtala folk.

Det händer bara i undantagsfall att någon som blivit åtalad sedan inte blir fälld.
Citera
2007-10-04, 21:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Det händer bara i undantagsfall att någon som blivit åtalad sedan inte blir fälld.

Även om det förvisso är mer ovanligt att folk frias än fälls är det väl lite väl att ta i att säga att friande dom bara sker i undantagsfall?
Citera
2007-10-04, 22:07
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Även om det förvisso är mer ovanligt att folk frias än fälls är det väl lite väl att ta i att säga att friande dom bara sker i undantagsfall?
Det är ju naturligtvis subjektivt men en duktig åklagare brukar ligga över 90% fällande domar.
Citera
2007-10-04, 22:16
Bannlyst
Citat:
Har poliserna sett händelsen?

Poliserna såg det därav stoppade de honom.
Citera
2007-10-04, 22:27
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Om han blir dömd vad blir straffet är det fortfarande böter?
Ja böter är vad som är aktuellt. Sedan eventuella rättegångskostnader.
Citera
2007-10-04, 22:52
Medlem
Pörrs avatar
http://www.aklagare.se/upload/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/Bilaga%2001%20Trafikf%C3%B6rordningen%201998-1276.pdf

Läser jag tabellen rätt blir det 500 kr i penningböter.

Att betala några rättegångskostnader är inte aktuellt i det här fallet.
Citera
2007-10-04, 23:05
Bannlyst
Citat:
http://www.aklagare.se/upload/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/Bilaga%2001%20Trafikf%C3%B6rordningen%201998-1276.pdf

Läser jag tabellen rätt blir det 500 kr i penningböter.

Att betala några rättegångskostnader är inte aktuellt i det här fallet.

500kr plus bötern han fick från början. Kan tilläga att böterna han fick var på 2500kr.
Citera
2007-10-04, 23:25
Medlem
Codens avatar
Hehe DU kommer att bli fälld lille pöjk
Citera
2007-10-04, 23:46
Medlem
souloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Det är ju naturligtvis subjektivt men en duktig åklagare brukar ligga över 90% fällande domar.

På vilket sätt är ration väckta åtal / fällande domar något subjektivt?

Åklagaren som väckte åtal visste ju inte heller att den tililtalade skulle komma att ta tillbaka erkännandet, och torde i normalfallet inte heller räkna med att ett erkännande kommer att ta tillbaka under huvudförhandlingen.

Ett tillbakataget erkännande har bevisverkan, det avgörande blir hur pass väl man kan förklara diskrepensen mellan vad som sagts tidigare och vad som sägs under huvudförhanlingen.

Har du föresten någon källa på 90%, låter högt tycker jag, men vad vet jag å andra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in