• 3
  • 4
2012-09-03, 15:20
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Lånar tråden lite. Jag ska söka bostadsbidrag som studerande, enda inkomst CSN. Under "skulder" står det i ifyllnadsanvisningarna att "exempel på skulder är banklån eller studiemedel". Räknas min hittills ackumulerade studieskuld som avdragsgill i bostadsbidragsansökan, ska jag fylla i den där? Känns lite skumt om det funkar, men värt att kolla tänkte jag.

Vad jag har hört så skall studielånen per år vara avdragsgilla, dvs. om du söker bostadsbidrag i januari så räknar den med samtliga lån t.o.m. december det året. Mycket behändigt
Citera
2012-09-04, 19:23
Medlem
Hur kommer det sig att vissa har fått betala tillbak detta bidrag?
Citera
2012-09-04, 19:32
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippin123
Hur kommer det sig att vissa har fått betala tillbak detta bidrag?

Troligen för att man har tjänat mer än vad man angav i sin ansökan. Bidraget minskas succesivt vid inkomster över 40.000 kronor per år IIRC. Bidraget är endast preliminärt, vilket betyder att FK kontrollerar den faktiska inkomsten m.m. i efterhand. Har de betalat ut mer i bidrag än vad personen ifråga hade rätt till, kommer de att kräva återbetalning på hela eller delar av bidraget.
Citera
2012-09-13, 23:11
Medlem
farmias avatar
Så jag kolla precis på försäkringskassans hemsida om jag kan få bostadsbidrag!

Skrev i att jag i år tjänat 140000kr och de kommande året kommer tjäna 60000 över sommaren.
Är det tillräckligt för att inte få något bidrag? eller är det några andra uppgifter som nekat mitt bidrag?

Är för övrigt student med studiebidrag + lån på det!
Citera
2012-10-19, 01:47
Medlem
Gicka666s avatar
En enkel men dum fråga:

Jag har sökt bostadsbidrag, fick det förra månaden första gången, men när jag nu kollar försäkringskassans hemsida så står det

"Inga utbetalningar
Här kan du se om du har någon utbetalning på gång. Mer information om våra handläggningstider och utbetalningsdagar finns under "Aktuella väntetider" till höger. "

Men det stod i papprerna jag fick att jag skulle få bostadsbidrag tills nästa år i augusti.. görs det automatiskt eller måste jag skicka in något extra?
Citera
2012-10-19, 08:10
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
En enkel men dum fråga:

Jag har sökt bostadsbidrag, fick det förra månaden första gången, men när jag nu kollar försäkringskassans hemsida så står det

"Inga utbetalningar
Här kan du se om du har någon utbetalning på gång. Mer information om våra handläggningstider och utbetalningsdagar finns under "Aktuella väntetider" till höger. "

Men det stod i papprerna jag fick att jag skulle få bostadsbidrag tills nästa år i augusti.. görs det automatiskt eller måste jag skicka in något extra?

Nya utbetalningar dyker inte upp förrän ganska nära inpå utbetalningsdatumet. Jag har också reagerat på detta, men var lugn: pengarna kommer så småningom!
Citera
2012-10-19, 13:00
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Nya utbetalningar dyker inte upp förrän ganska nära inpå utbetalningsdatumet. Jag har också reagerat på detta, men var lugn: pengarna kommer så småningom!

Ok! Tack så mycket
Citera
2013-01-21, 19:03
Medlem
Hej FBare! Har en fråga angående Bostadsbidrag som student.
Min flickvän som är 3 år yngre än mig bor hos mig (jag är 19år) men hon är fortfarande skriven hos sin mamma. Räknas hon som inneboende ändå? Skulle jag kunna få högre bidrag om var "riktig" inneboende?
Citera
2013-01-23, 16:24
Medlem
-T-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
säger väl sig självt att du inte får bostadsbidrag när du inte tar studielån, dumjävel.

Du förstår nog inte riktigt vad bostadsbidrag är, lilla vän.

Tack för tråden.
Citera
2015-02-07, 08:53
Medlem
Jag bor i ett studentrum på 20 kvm och en hyra på 2600 kr. Det preliminära bostadsbidraget visade att ajg skulle få 700 kr/månaden men beslutet gav mig 300 kr. Hur kan det bli en sån skillnad? Har dem gjort fel?

Vad får ni?
Citera
2015-02-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Jag bor i ett studentrum på 20 kvm och en hyra på 2600 kr. Det preliminära bostadsbidraget visade att ajg skulle få 700 kr/månaden men beslutet gav mig 300 kr. Hur kan det bli en sån skillnad? Har dem gjort fel?

Vad får ni?

Har du angett fel inkomst kanske?

Du ska ange all lön du får under året, plus 80% av BIDRAGSdelen från CSN, inte 80% av hela CSNet.
Citera
2015-02-18, 16:04
Medlem
lugna ner digs avatar
Ska söka bostadsbridag, också som student.
Fastnade vid den här frågan: Har du och din familj tillsammans tillgångar över 100 000 kronor?
Jag har en bra bit över 100 000 kr på banken och upptill det har mycket aktier, fonder och ett stort bosparkonto. Bör jag svara nej på frågan eller kan de se detta? Vad kan de se och vad kan de inte se?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in