2007-10-04, 16:51
Medlem
Thunder Dragons avatar
Nu är de såhär att jag har fått ett lite småklurigt problem på min serverdator... för att börja från början:

Igår bestämde jag mig för att installera Windows Server 2003 enterprise (32-bit) på min (dell) serverdator (persondator dedikerad som server, dvs), eftersom det skall uppenbarligen vara mycket bättre och stablilare än XP, så jag fixade en CD och installerade.

Problemen började direkt, då jag märkte att installationen inte hittade min hårddisk, men efter lite letande hittade jag mitt svar här på flashback... nehe inge windows installationprog har SATA drivrutiner med som standard...
Hittade tips på hur man fixar det med en boot-diskett... men eftersom min dator inte har en diskettläsare (hurra för onödig minneskortsläsare) så var detta ingen lösning, provade med min minnespinne istället... fungerade inte.

Så, jag hittade ett annat svar... i bios kan man upperbarligen ställa om SATA funktionalliteten så den "Lurar" installationsprogrammet (och windows) att SATA-disken egentligen är en IDE disk, och jag gjorde de... hurra hurra det funkade... installerade 2003, installerade varierande programvara och drivrutiner (från CD'n som dell skickade med datorn innehållandes drivrutiner och dyl), och efter mycket om och men, även SATA drivrutiner så nu ser min Enhetshanteraren exakt ut som den gjorde på XP.

Så jag startar om datorn, och aktiverar tillbax SATA/AHCI valet i bios, och bootar windows... men icke... stor fet bluescreen nästan direkt när laddningsskärmen poppar up.

Erroret är ett

STOP 0x0000007B

Vilket uppenbarligen betyder

INACCESSABLE_BOOT_DEVICE

"men vafan" tänker man... har ju installerat alla drivrutiner, INKLUDERANDES SATA/AHCI... men ändå så händer det där...

Har nu spenderat halva dan med att ladda ner och installera skit från intels hemsida (då min SATA/AHCI controller uppenbarligen kommer från intel), men 90% av dom säger "icke komplitabelt med ditt system" trots att det skall funka, iaf enligt readme filens "minimum requirements", samt även googlat som en galen get efter relevant information, men inget finns och inget fungerar

Så hur jag än fixar och trixar... det vill inte fungera... så jag undrar om någon här har en lösning eller lite info om hur man kan få det att funka?

Förlåt om det blev lite långt, men jag tänkte att det kan vara bättre att vara detaljerad så folk kan hjälpa en bättre.

Också en annan fråga, är det en märkbar prestandaförlust att köra SATA-hårddisken i IDE-läge, än att köra den i SATA-läge... vill ju ha så bra hårddisk-prestanda som möjligt, då serverdatorn skall hålla på med mycket hårddiskbaserat skit (MySQL read/write... etc)
Citera
2007-10-04, 17:07
Medlem
Inte så att den har fått en annan enhetsbokstav pga emuleringen av IDE på och av?
Citera
2007-10-04, 17:26
Medlem
Thunder Dragons avatar
Har ingen aning faktiskt, den är C:\ vid IDE-emulering iaf... kan inte kolla med SATA eftersom den inte kan starta över huvud taget då, varken normalt eller felsäkert läge
Citera
2007-10-04, 19:59
Medlem
Låter som du har ungefär detta problem:
http://support.microsoft.com/kb/922976

Uppstår när man installerar Windows med IDE-läge hos diskarna o försöker ändra i efterhand...
Citera
2007-10-04, 21:03
Medlem
Thunder Dragons avatar
Tja, tyvärr så har jag redan provat det där, och det är endast för vista verkar det som, eftersom jag har letat igenom hela registret i server 2003, och inte hittat någonting som liknar det som beskrivs på den där länken.

Förresten, lyckades titta till enhetsbokstaven i SATA läge genom att köra utilities CD'n från Dell... Den är fortfarande C:\ även i SATA läge... så då är man tillbax på ruta ett
Citera
2007-10-05, 10:06
Medlem
Möjligheten finns ju också att detta är ett problem som inte går att lösa. Jag hittade ingen riktig källa, men följande text i ett forum:
Citat:
to get 2003 installed with AHCI support, the intel matrix storage manager driver will need to be slipstreamed into a custom installation disc. otherwise you'll be stuck in ATA compatibility mode.

Så verkar som du kan behöva ställa in dig på att installera om 2003...
Citera
2007-10-06, 08:05
Medlem
zixls avatar
Låter precis som vi har haft på jobbet med ett par laptop (hp), dock kunde vi inte använda ide-emulering i bios. nåja, lösningen blev en slipstreaming med sata drivar på och kollegan använde "xp-iso-builder_3" för att göra detta, sedan gick det som en dans, obs detta skapade en XP, men vi fick in satadrivern m.h.a detta sätt. kan ju finnas liknande för 2003

Edit: hittade detta

http://www.msfn.org/board/Add_slipst...st=20&start=20

Edit: Voila

http://www.nliteos.com/guide/index.html
Citera
2007-10-06, 16:33
Medlem
Thunder Dragons avatar
Verkar funka för 2003, tackar så mycket

Nu är frågan såhär, nu har jag redan installerat massa saker på servern, och de skulle bli lite tråkigt att behöva installera om allt, drivrutiner etc...
Så jag undrar... på en server, är det någon större prestandaökning att köra SATA istället för IDE-läge...? Blir det någon större prestandaförlust i IDE-läge vs SATA-läge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in