2007-10-04, 15:54
Medlem
Olympiuss avatar
Tja

Är det bara jag som lagt märke till att Bart ofta kallar Homer för Homer och inte pappa/dad/far/daddy? I samma scen som Lisa säger pappa säger Bart Homer.

Någon som vet varför Bart addresserar sin fader vid namn istället för Pappa?
Citera
2007-10-04, 15:58
Bannlyst
Nu när du säger det så har du alldelles rätt, haha konstigt.
Citera
2007-10-04, 16:09
Medlem
pjalles avatar
Kan faktiskt vara så att Bart tycker Homer är så misslyckad så han ser inte honom som sin fader.
Citera
2007-10-04, 16:10
Medlem
Finwës avatar
I avsnittet där Homer berättar om när Lisa föddes gör de en grej av det. Bart lär Lisa att säga "Homer" istället för "daddy", vilket upprör Homer något enormt.

Förmodligen har det med Barts rebelliska framtoning att göra. Det typiska för en (amerikansk) kärnfamilj är att pappa verkligen kallas "pappa" inom familjen, och samma sak med mamma ("I don't know, ask your mother/father"). Att Bart då absolut vägrar (även om han inte är helt konsekvent) illustrerar bara hur illa han passar in i den annars oerhört typiska bilden av en ordningsam förortsfamilj med ett stort hus, två stora bilar och tre vackra barn.
Citera
2007-10-04, 16:50
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
I avsnittet där Homer berättar om när Lisa föddes gör de en grej av det. Bart lär Lisa att säga "Homer" istället för "daddy", vilket upprör Homer något enormt.

Förmodligen har det med Barts rebelliska framtoning att göra. Det typiska för en (amerikansk) kärnfamilj är att pappa verkligen kallas "pappa" inom familjen, och samma sak med mamma ("I don't know, ask your mother/father"). Att Bart då absolut vägrar (även om han inte är helt konsekvent) illustrerar bara hur illa han passar in i den annars oerhört typiska bilden av en ordningsam förortsfamilj med ett stort hus, två stora bilar och tre vackra barn.

Låter som en vettig förklaring.
Någon som kan bekräfta så vi kan åter kan få lugn i själen?
Citera
2007-10-04, 16:55
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Låter som en vettig förklaring.
Någon som kan bekräfta så vi kan åter kan få lugn i själen?

Kan vara så att han inte är den äkta fadern..
Citera
2007-10-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Due to Bart's mischievousness and Homer's often uncaring and incompetent behavior, the two have a turbulent relationship. Bart will often address Homer by his given name instead of "Dad", while Homer in turn often refers to him as "the boy".

Jag tror på förklaringen att reta sin far, som Bart inte har den respekt som sonen förväntas ha för sin far.
Citera
2007-10-04, 16:57
Medlem
Hypnososs avatar
Han har ju aldrig velat säga pappa. :P

I ett avsnitt när Bart var en baby så ska Homer lära honom att säga pappa.

Bart: Homer!
Homer: Heh, heh, heh, heh, heh. Homer's what grownups call me. Call me daddy
Homer: Daddy.
Homer: Daddy!
Bart: Da...Da...Da...
Homer Yes?
Bart: D'omer! heh, heh, heh!
Homer: WHY YOU LITTLE!!
Citera
2007-10-04, 17:38
Medlem
Babemagnets avatar
Jag har också fått känslan att han säger det för att jävlas med Homer. Ungefär som för att säga att Homer är för barnslig för att vara pappa. Men Bart kallar honom iofs dad när dom är själva och har mera känslosamma stunder (dvs när dom inte är ovänner). Vilket bevisar att han gillar Homer innerst inne.
Citera
2007-10-04, 19:52
Medlem
AddeColciagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë

Låter klokt. Är säker på att jag har hört Groening säga ungefär samma sak. Klart är iaf att det är medvetet av författarna att Bart sällan säger "dad".

Det är sådana småsaker som gör Simpsons fantastiskt!
Citera
2007-10-04, 20:29
Bannlyst
Vet inte hur ovanligt det är men jag har alltid kallat min mor vid namnet och vi har en väldigt bra relation.
Citera
2007-10-04, 20:37
Medlem
Wantdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RJD2_
Vet inte hur ovanligt det är men jag har alltid kallat min mor vid namnet och vi har en väldigt bra relation.

Det är väldigt ovanligt. Va det i början på hennes order eller ditt eget initiativ ? Om det va du som började , uppmuntrade hon till det eller tyckte hon mest det va en fånig kul grej som du fick fortsätta med om du nu så gärna ville ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in