2007-10-04, 13:09
Medlem
skinner5000s avatar
Ja som topic, har kommit över en Macbook med 60 gigs hårddisk till ett mycket bra pris som min lillasyster ska få. Problemet är bara det att 60 gigs hårddisk är på tok för lite.
Minnen kan ju vem som helst byta, men hur är det med hårddisken? Jag hittar ingen info om att den går att byta själv. Vad kostar det att lämna in datorn hos Apple och be de sätta in en 120 eller 160 gigs hårddisk? Är det någon som vet?
Citera
2007-10-04, 13:27
Medlem
-jOE!s avatar
Det skall inte vara några större problem att göra det själv:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacB...rd-Drive/86/4/

Bästa pris på hårddiskar hittar du på prisjakt, tror det skall vara 2,5" SATA IDE men är inte helt säker:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355
Citera
2007-10-04, 13:39
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Det skall inte vara några större problem att göra det själv:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacB...rd-Drive/86/4/

Bästa pris på hårddiskar hittar du på prisjakt, tror det skall vara 2,5" SATA IDE men är inte helt säker:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355
Tackar!

Det verkar enklare än vad jag trodde, blir nog att byta disken själv. Ska läsa runt lite vilka diskar som man bör sätta in och vilka man bör låta bli.
Citera
2007-10-04, 13:52
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Tackar!

Det verkar enklare än vad jag trodde, blir nog att byta disken själv. Ska läsa runt lite vilka diskar som man bör sätta in och vilka man bör låta bli.

Har läst att några hårddiskar inte passar trots att de är 2,5", så googla ordentligt innan du beställer.

Lycka till!
Citera
2007-10-04, 15:20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
2,5" sata disk ska det vara. läste om någon som hade kört in en ssd disk i sin macbook (flashbaserad) och fått både snabbare uppstart och lägre batteritid. men sånt är inte prisvärt idag. 32 gig för 12.000
Citera
2007-10-04, 18:02
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Kan bekräfta att det är leopardenkelt att byta hdd. Nu har jag inte gjort det själv (det fick killen på appel göra när min kraschade, det var ju på garantin) men jag har pillat ut den några gånger i samband med att jag bytte minne. Bara för att se om det var så enkelt som det verkade.
Citera
2007-10-04, 18:57
Medlem
skinner5000s avatar
Seagate gör ju bra diskar till stationära burkar, men hur är de till bärbara, är de lika tysta och svala som deras stationära diskar? Har hittat en Seagate Momentus 5400rpm 8Mb på 160 gig som verkar helt ok.

De finns även i 7200rpm, men jag antar att det drar mer batteri, ger mer vibrationer, mer värme och mer ljudnivå eller?
Citera
2007-10-04, 23:34
Medlem
Flärps avatar
Citat:
De finns även i 7200rpm, men jag antar att det drar mer batteri, ger mer vibrationer, mer värme och mer ljudnivå eller?

Stämmer bra.
Citera
2007-10-05, 08:38
Medlem
retürpants avatar
Citat:
Seagate gör ju bra diskar till stationära burkar, men hur är de till bärbara, är de lika tysta och svala som deras stationära diskar? Har hittat en Seagate Momentus 5400rpm 8Mb på 160 gig som verkar helt ok.

tror inte de låter MYCKET mer än 5400-versionen, eller mycket varmare heller. lite mer batteri drar den helt klart, men det är värt det. jag hade köpt en 7200a, man tjänar på det när man söker i hårddisken, och vem gillar att vänta?
Citera
2007-10-06, 05:21
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retürpant
tror inte de låter MYCKET mer än 5400-versionen, eller mycket varmare heller. lite mer batteri drar den helt klart, men det är värt det. jag hade köpt en 7200a, man tjänar på det när man söker i hårddisken, och vem gillar att vänta?

Hastigheten blir en funktion av både datatäthet och rotationshastighet, så en stor 5400rpm-disk kan mycket väl vara lika snabb som en mindre 7200rpm-disk.

Det är mycket enkelt att byta disk, se bara till att ha rätt mejslar, den minsta Phillipsvarianten och en liten Torxmejsel (T6 eller T7, minns inte riktigt).

/Adrian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in