En sak slog mig när jag av ren nyfikenhet läste igenom pressens etiska regel handbok och samtidigt slösurfade på flashback.
Flashback är ett forum som alltid hålligt yttrandefriheten högt och ser sig ofta som en moralisk ledstjärna när andra medier inskränks utav regler eller påtryckningar. Men är det så?
Här på flashback har vi väldigt få regler som reglerar våra diskutioner något som folk här ibland kan skryta om och lita på.
Finns det några regler eller principer som vi här på FB förhåller oss till förutom våra regler och isåfall vilka?
Jag vet iallafall att många användare blev upprörda över mongolida bildtråden och bobby tråden men att de inte låstes med hänvisande till att regelboken.
Det "osmakliga" äger rätt att uttryckas. Världen som sådan är väl för helvete tämligen osmaklig om man granskar den utan skygglappar?
När någon talar lite väll högstämt om "etik" osäkrar jag min Uzi.
Ett mycket kärt ämne på de mer ljusskygga delarna av FB och samhället i övrigt. Etik och moral? Av människan och religion påhittade ämnen som är till för att styra, underkuva och kontrollera andra.
Det underlättar samhällsbyggande, diskussion och debatt - men håller viktiga och intressant ämnen i skymundan, bara för att 'det alltid varit så'.
Etiska och moraliska principer o/e regler finns säkerligen på FB för att hålla debattklimatet rent och lättfattligt, men precis som utanför internet töjs gränserna konstant och förändras, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Men det är alltid en personlig smak som bestämmer moral, turligt nog. Alla tycker inte likadant och det ska man ha rätten att uttrycka, i princip hur man vill.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!