2007-10-04, 09:53
Medlem
Don Betongs avatar
Detta gör mig FÖRBANNAD:

"Inget åtal för dokumenterat djurplågeri

Det blir inget åtal mot godsägarsonen Rickard Bergengren, 21 år, som filmade hur han plågade djur till döds.

I en drygt sex minuter lång film skjuter och plågar 21-årige Rickard Bergengren och hans kamrater ihjäl djur på Hjularöds gods utanför Eslöv. I filmen som han tillägnar "katter, fåglar och alla andra negrer" ses Rickard svinga den skjutna katten i svansen för att sedan kasta den i en gödselstack. I klippet tycktes också en talgoxe dödas.

Med snabba klipp, pålagd hiphop-musik i bakgrunden och med infällda stillbilder på unga kvinnor i bara trosorna skjuter kamratgänget ihjäl fåglar och en katt. Rickard Bergengren säger i filmen att han är "jävligt bakis" för att i nästa klipp skjuta ihjäl fasaner och gräsänder.

I en senare sekvens tittar Rickard Bergengren in i kameran och hälsar "till alla jävla naturrättsaktivister". Sedan går han in i ett stall och jagar ut en katt. Katten skadeskjuts och under skratt springer man efter katten och skjuter ihjäl den. "Nu jävlar fick du" säger Rickard Bergengren och svingar katten i bakbenen för att sedan kasta i väg den.

Men överåklagare Sven-Erik Alhem lägger ner utredningen eftersom det varken går att bevisa att katten plågades eller att den fridlysta fågeln sköts ihjäl av mannen eller någon av hans kamrater.

- Jag har inte tillräckligt bevis för att kunna hävda djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen, säger han till Skånska Dagbladet..

Kammaråklagaren lade ner förundersökningen i januari. Sven-Erik Alhem återupptog dock utredningen. Men även han tvingades alltså nu ge upp.

Det misstänkta djurplågeriet uppdagades i höstas när filmklippet lades ut på Youtube. Efter ett tips polisanmälde organisationen Djurens rätt händelsen.

Rickard Berggren är 21 år och ekonomstudent vid Lunds universitet. Han är skriven hemma hos familjen på Hjularöds gods i Harlösa. Han har vapenlicens för fyra vapen, tre kulgevär och ett hagelgevär."

(www.flashback.se den 2007-07-13)

Jag vet fan inte hur man skall hantera sådana här människor. Det har även visat sig att den unge Rickards föräldrar Hans och Annika Bergengren försvarar hans handlingar. Är dom sjuka i huvudet?
Citera
2007-10-04, 10:20
Medlem
Venues avatar
Jag blir bara så less när jag läser det här. Förstår mig inte riktigt på det svenska rätts samhället som verkligen tillåter djurplågeri. En videofilm där Rickard Bergengren skjuter en katt och sedan i princip erkänner att han skjutit den, med orden "där fick du". Varför kan man inte bli straffad för detta? De är ju så förbannat uppebart att han plågar djuret till döds. Och sen är de ju inte bara en katt han verkar plåga utan andra individer också.
Nej idagens Sverige ska man tydligen få värre straff om man laddar ner saker från internet än om man dödar en annan individ.

Sverige gör mig spysjuk ibland..
Citera
2007-10-04, 19:52
Medlem
Hmm, jag förstår ju åklagaren som inte vill slösa skattepengar på en rättegång med bevis som han vet är för svaga.
Samtidigt är det ju förjävligt att han får behålla bössorna, borde det inte gå att ta av honom dessa för att han uppträtt oansvarigt eller nått?
Citera
2007-10-05, 08:52
Medlem
Don Betongs avatar
Hjularöds gods

Det hintas på vissa bloggar om att slakteriverksamheten på Hjularöds gods där den skjutglade godsägarsonen röjde runt saknar tillstånd. Är det en hämnd mot myndigheterna att skjuta ihjäl sina egna katter så har killen tappat mig totalt. Han verkar bara vara psykiskt sjuk i mina ögon. Vem vet vad han gör nästa gång? Våldtar eller mördar någon? Tanken är ju knappast helt långsökt.
Citera
2026-09-15, 11:06
Medlem
Terrorstorms avatar
Något nytt om den här flanen? Lite tråkigt att se att han sitter i styrelser för bolag med samlad vinst om 30 miljoner om året. Det verkar som att konsekvenser bara drabbar vissa. Usch för Rickard Bergengren
Citera
2026-09-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Betong
Det hintas på vissa bloggar om att slakteriverksamheten på Hjularöds gods där den skjutglade godsägarsonen röjde runt saknar tillstånd. Är det en hämnd mot myndigheterna att skjuta ihjäl sina egna katter så har killen tappat mig totalt. Han verkar bara vara psykiskt sjuk i mina ögon. Vem vet vad han gör nästa gång? Våldtar eller mördar någon? Tanken är ju knappast helt långsökt.
Han är uppenbart en psykopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in