Citat:
Ursprungligen postat av jonniecb
Att medel- och överklassen inte förtjänar vård lika mycket som andra människor tycker jag är att ta i.
Jag är själv så mycket arbetarklass det går att bli. Det handlar om att prioritera, hur tråkigt det än låter, eller utstå långa väntetider inom den offentliga vården. Allt beror på hur högt man värderar sitt eget mående.
Jag menade inte att dom inte skulle få någon vård, men dom bär ju ändå ansvaret för att många människor mår dåligt. Jag tror att om klassamhället skulle försvinna eller om klyftorna mellan klasserna började minska, istället för att växa som dom gör idag, skulle folkhälsan också förbättras. Man kan börja må psykiskt dåligt av att tillhöra arbetarklassen, dels för att man inte har samma trygghet, eftersom man till exempel kan bli av med jobbet när som helst.
Tänk en ensamstående förälder med två barn som bara har deltidsjobb som lokalvårdare eller diskare, hur ska en sån person kunna prioritera sina pengar? Jag tror att det är de mest utsatta grupperna som är i störst behov av vård, men som på grund av att det är så dyrt inte kan ta del av den vården.