2007-10-03, 23:06
Medlem
När jag försöker formatera datorn med en xp-skiva så står det att jag bara har 1/3 av hårddiskutrymmet men i övrigt funkar det fint, allt går som det ska förutom just att man kommer åt för lite minne.

Testade då att formatera den med en annan xp-skiva med sp2 inkluderat, då ser den hela minnet men istället så bryts det när själva installationen har satt igång, blir bluescreen en stund in på den, och samma sak på samma ställe om man gör om installationen eller gör om både formateringen och installationen. Samma resultat med bluescreen blir det om man formaterar med sp2-skivan och installerar med den andra.

Testade med den förra skivan igen och det funkar som det ska förutom minnet den här gången också. Båda skivorna har dock funkat som de ska tidigare på andra datorer.

Nån som har nån aning om vad som är fel och vad man kan göra? Tack på förhand!
Citera
2007-10-04, 10:01
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skizzik
När jag försöker formatera datorn med en xp-skiva så står det att jag bara har 1/3 av hårddiskutrymmet men i övrigt funkar det fint, allt går som det ska förutom just att man kommer åt för lite minne.

Låt mej gissa att 1/3 är typ: 127GB? isåfall är det som du märkt en SP1 som har begränsning

Citat:
Testade då att formatera den med en annan xp-skiva med sp2 inkluderat, då ser den hela minnet
Då var det SP1begränsningen som löstes med SP2

Citat:
men istället så bryts det när själva installationen har satt igång, blir bluescreen en stund in på den, och samma sak på samma ställe om man gör om installationen

Det tyder på 2 tänkbara orsaker:

1: Defekt hårdvara
2: (troligast) Du saknar drivrutin till t.ex. chipset (moderkort) och ev. även SATA-drivrutin..

Har du intel kretsar av en äldre typ kan du behöva inaktivera "USB-legasy" i BIOS.. (då bör du byta till/låna ett PS2 tangenbord tills du återställt ändringen efter installationen)

Och eftersom jag har det färdigt (bara klippa och klistra) så passar jag på att lägga med en utförlig beskrivning av alla installationssteg, så inget glöms bort:

Hej !

Se först till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc.

Kör gärna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in när datorn är skyddad
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

(Datorn Startar Om)
OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!
När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*Tryck ej F6 (tryck F6 om SCSI eller SATA-hårddiskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)
När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Men använd SP2skivan så du får tillgång till hela disken på en gång ifall du nu vill ha en partition!
Citera
2007-10-04, 12:54
Medlem
Jo det stämmer med minnet, hade hört nåt sånt så var därför jag testade med sp2-skivan.

Nästan all hårdvara är helt ny (inte grafikkortet och nätagget). Och det funkar ju perfa att installera allt med den första skivan så fattar inte varför sp2-skivan har problems att fixa det. Eller rättare sagt, om man formaterar datorn med den "dåliga" skivan så går det bra att installera win, men om man formaterar den med sp2-skivan så går det inte att installera win med någon av skivorna.

Nåja, ska försöka kolla drivrutinerna och så. Tack så länge!
Citera
2007-10-04, 17:11
Medlem
På bluescreen:en står det nåt i stil med "driver irql not less or equal" och den dyker upp när windowsinstallationen håller på att jobba med enheter. Nästan hela datorn är som sagt helt ny.
Men varför blir formateringen korrekt (fast med för lite minne) med sp1-skivan men fel med sp2-skivan? Vad gör de två formateringarna olika? Vad ska man göra åt det?

Har googlat en del på det och verkar vara ett rätt vanligt fel, dock dyker det upp för mig innan win är färdiginstallerat och inte som för de flesta när mann är inne å kör. Och jag fattar inte varför det bara blir så när man formaterar med ena skivan, är det nåt hårdvarufel/drivrutinsfel då borde det väl bli samma fel vilken skiva man än använder för att formatera den.
Citera
2007-10-04, 22:17
Medlem
Får det inte att funka, ingen som har nån idé?
Citera
2007-10-05, 12:22
Medlem
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

*** STOP: 0x000000D1 (0x00000000,0x00000002,0200000008,0x00000000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in