Satanismens paradox
Hmm... att eftersträva att "själv välja sina egna vägar", som sfds skrev, är förstås lovvärt - det borde de flesta satanister instämma i. Men varje individ är förvisso del av större kontexter - grupp, kultur, samhälle, civilisation etc. Individer fungerar i en interrelation med dessa; det rör sig om en ömsesidig påverkan. Exempelvis kultur och civilisation kan, bildligt talat, nästan sägas få ett eget "liv", i och med deras strukturer och symboler etc. har konsekvenser för individer och grupper över mycket långa tidsperioder och i en mängd sammanhang.
Därför tycker jag det är lite godtroget att tro att man bara kan säga "jag följer mig själv helt, därför kan jag inte infoga mig i några -ismer el dyl". Våra konceptuella tankestrukturer och symboler är delar av oss själva, vare sig vi vill eller inte.
Satansidén har givetvis fått mycket av sin betydelse genom kristendomens påverkan. Jag har dock svårt att se varför det skulle tala emot satanism. Precis som sfds framhåller, så förändras, åtminstone partiellt, symbolers innebörder över tid. Och det är ju detta som är särskilt intressant. Satan har inom modern satanism kommit att representera mycket annat än det "traditionella" konceptet. Märkligt nog ligger satanismens djävulsuppfattning implicit i den traditionella. Satan är i sig och har alltid varit en ambivalent gestalt (oavsett den roll han spelar i kristen kontext) - en gestalt som passar väl som förebild för en icke-dualistisk syn på livet och världen.
Dessutom har exempelvis sociologiska studier (se t ex James Lewis demografiska och ideologiska profil av modern satanism) visat att de flesta satanister egentligen inte tillhör någon regelrätt grupp. Satanismen har mer karaktären av en starkt decentraliserad subkultur. Men de ser sig själva som tillhörande en -ism, det är sant.
Jag ser dock inte riktigt det "ofria" i detta. Den som tror att han/hon är helt fri från extern påverkan är ganska naiv. Så jävla originell och isolerad lär det vara snart sagt omöjligt att bli. Även om man tror sig ha skapat "hemliga symboler som utgår från en själv", så lär dessa ändå vara influerade av den större kontext man själv lever i. Kanske t o m i HÖGRE grad, p g a att man då TROR att man inte är påverkad av något.
Satanismen är ett högst medvetet symboluttryck. Och det går inte riktigt att påstå att det bara går ut på att "följa andra". Det finns egentligen inget enhetligt sataniskt dogma. Snarare inspirationskällor - och sådana har ju alla. Att satanister samspelar i ritual etc. är inte mycket märkligare än att människor samspelar på andra plan. "Behöver" verkar vara ett ord som många är rädda för. Svårt att begripa varför, faktiskt. Vi behöver andra för att uppfylla oss själva, så att säga - ganska basic, inte sant?. Man är knappast direkt "ofri" eller "icke-individualist" p g a detta. Vi behöver andra för feedback, konversation, råd, vänskap (t o m fiendskap!), sex etc., etc. På samma sätt som man kan inom satanismen behöver andra för ritualer, inspiration, konversation etc. So what!?! Det är knappast icke-individualistiskt om man inte gör det till det genom att totalt underkasta sig och blåögt köpa allt (har svårt att tro att många satanister skulle agera så, förresten).
Kom ihåg, dessutom, att individualism också är en -ism. Idealet att "utgå från sig själv" är en konstruktion av andra tänkare. Den som kallar sig individualist, eller har individualistiska föresatser, har påverkats av andras symboler och koncept. Satanism är inte annorlunda i det här avseendet. Men dess primära ideal medför i sig något som borgar för en större frihet och personlig kreativitet än många andra religioner och ideologier (även vad gäller rent personliga sådana av det sistnämnda slaget).
//Doc