Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-03, 16:56
  #1
Medlem
tyses avatar
Tja, jag har alltid vart intresserad av datorer men inte riktigt fattat hur uppstarten för de gamla burkarna me windows 95/98 går till. Kan ni vara så vänliga att försöka förklara det för mig?

tack på förhand //tyse
Citera
2007-10-03, 17:02
  #2
Medlem
Ondkvists avatar
Först bootas DOS 7.x , därefter anropas allehanda utökningsrutiner (minne, filsystem osv.), varefter det grafiska skalet drar igång.
Citera
2007-10-03, 17:03
  #3
Medlem
tyses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Först bootas DOS 7.x , därefter anropas allehanda utökningsrutiner (minne, filsystem osv.), varefter det grafiska skalet drar igång.

tack, har du någon bra länk med lite mer ingående information? google är tyvärr inte min vän
Citera
2007-10-03, 17:05
  #4
Medlem
Ondkvists avatar
Oj, har nog inte hållt på med den Windowsfamiljen detta sekel, men pröva att Googla på till exempel "windows 98 boot sequence", så får du säkert upp något matnyttigt.
Citera
2013-12-13, 13:18
  #5
Medlem
eller sök på wikipedia. finns massa "Windowshistoria" där med tanke på att du inte gillar google....
Citera
2013-12-13, 13:42
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaflash
eller sök på wikipedia. finns massa "Windowshistoria" där med tanke på att du inte gillar google....

Du tror inte att TS har löst sitt problem? Tråden är från 2007 om du nu kan öppna dina ögonlock.
Citera
2013-12-31, 13:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du tror inte att TS har löst sitt problem? Tråden är från 2007 om du nu kan öppna dina ögonlock.

Men förlåt då för att man kanske inte tänkte på att läsa det...
Citera
2014-01-20, 02:04
  #8
Medlem
snackar vi så gamla härliga grejer att den startar i dos-läge med svart skärm ?

skriv bara win.exe och tryck enter så borde den gå in i windows om det är det
Citera
2014-01-20, 22:52
  #9
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennyperson
snackar vi så gamla härliga grejer att den startar i dos-läge med svart skärm ?

skriv bara win.exe och tryck enter så borde den gå in i windows om det är det

bara "win" brukar även funka...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback