2007-10-02, 22:58
Medlem
QP Cheeses avatar
jag har en dator här som inte är min och har ingen aning om vad den innehåller, iaf så kom ägaren hem en dag och skulle sitta och slösurfa lite och startar upp datorn vara det kommer upp en skärm med "massa konstiga saker på" den hittar alltså inte rätt ställe att boota från...

jag kikar in i bios, där ser allt bra ut, slänger in en xp-skiva för recovery men efter alla copy-files trams så startar den om sig och kommer tillbaka till utgångsläget, hittar ingen boot i floppy eller nån annanstans, fine, wanna play rugh tänker jag och formaterar disken, samma sak händer..
försöker med en annan disk, same shit händer.

vad kan jag göra för att kunan starta upp windows igen? det bara hände pang bom mitt på dan utan anledning liksom...
Citera
2007-10-03, 00:13
Medlem
QP Cheeses avatar
har problen nu, satte in en ubuntu (linux) skiva och försökte med, på nåt sätt utan att fråga mig så migrerades den till ext3 och det var det var det sista jag ville, hur gör jag för att det skall bli ntfs igen?
Citera
2007-10-03, 12:33
Medlem
QP Cheeses avatar
ok, lyckades göra disken till ntfs igen genom ubuntuskivan som bara kopplar upp sig på ram-minnet så kunde formatera den vägen.

nu kvarstår bara vad problemet kan vara? vill bara kunna boota från rätt ställe så att skiten börjar funka... den går bara tillbaka till samma meny hela tiden där det står att den inte kunde boota från floppy eller cd-läsaren lägger i en XP-skiva på runt 700 MB, (behöver väl inte vara dvd-versionen va?) och då kommer den in igen, efter sedvanligt kopierande och den skall starta om sig så kommer den igen till samma meny, floppy not found, kopierar filer på nytt från cd:n och startar om sig, så håller det på...

vad kan problemet vara?
Citera
2007-10-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
ok, lyckades göra disken till ntfs igen genom ubuntuskivan som bara kopplar upp sig på ram-minnet så kunde formatera den vägen.

nu kvarstår bara vad problemet kan vara? vill bara kunna boota från rätt ställe så att skiten börjar funka... den går bara tillbaka till samma meny hela tiden där det står att den inte kunde boota från floppy eller cd-läsaren lägger i en XP-skiva på runt 700 MB, (behöver väl inte vara dvd-versionen va?) och då kommer den in igen, efter sedvanligt kopierande och den skall starta om sig så kommer den igen till samma meny, floppy not found, kopierar filer på nytt från cd:n och startar om sig, så håller det på...

vad kan problemet vara?

När du skrev att du hade kollat i BIOS så allt var rätt antar jag att du kollade bootsekvensen så den ska starta från hårddisken? Kolla även med hjälp av något partitionsverktyg så att det finns en aktiv bootpartition på hårddisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in