2007-10-02, 22:47
Medlem
irbors avatar
Hej!

Ibland när jag går och lägger mig och glor på en film så händer det att jag
har en snus under läppen, om jag har den på t.ex. höger sida och ligger på den
sidan av huvudet så börjar det stråla en sjuhelvetes huvudvärk på höger sida
av huvudet. Det brukar även stråla emot höger öga också .. hela högra sidan
av huvudet dvs.

Det händer enbart om jag har en snus i och ligger med huvudet på t.ex. kudden
på samma sida som snusen ligger på. Självklart går det att undvika genom att ha
snusen på andra sidan men jag är ändå nyfiken på varför det händer

(kanske inte har med hälsa att göra iofs .. men ni som är experterna i denna del
förstår er väll på varför kroppen reagerar som den gör så tänkte att den platsar här.
tycker en mod annorlunda så får denne gärna flytta)

Mvh
Citera
2007-10-02, 23:00
Medlem
nkwtms avatar
Haha, då är jag inte ensam då

Dock skiljer sig mina besvär en aning:

Jag får ont i huvudet om jag lägger i en Skruf stark (skitäckligt, ja - så jag bryr mig inte så mycket egentligen ), och ja det är enbart den sorten som åsamkar huvudvärk hos mig!
Citera
2007-10-02, 23:08
Medlem
Heller78s avatar
Huvudvärk är kopplat till snus. Nikotinet leder till att blodkärl dras samman, detta leder bland annat huvudvärk.
Citera
2007-10-02, 23:14
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Huvudvärk är kopplat till snus. Nikotinet leder till att blodkärl dras samman, detta leder bland annat huvudvärk.

Skulle kunna förklara det där med att det är jusst stark-varianten som ger mig huvudvärk, men det fallerar lite eftersom att jag kan lägga in 2 vanliga utan problem.

Får nog ont i huvudet 100% av alla gånger jag kör skruf stark + att det försvinner DIREKT om jag plockar ut den.
Citera
2007-10-02, 23:16
Medlem
irbors avatar
haha så man var inte ensam, skruf stark kan vara goda ibland så har oftast
en dosa liggandes i kylskåpet. får dock aldrig huvudvärk av dom.

jag får enbart den där sprängande huvudvärken om jag gör som jag beskrev
i första inlägget, och det försvinner direkt om jag tar ut snusen eller bara vänder
på mig.

en teori jag hade var att det kanske blir hög nikotinhalt i den delen av huvudet
jag ligger på för att .. jag vet inte det var bara något jag fick för mig. kanske blodet
(med nikotinet) stannar kvar där för att jag ligger på det? eller att just trycket blir
högre eftersom jag ligger på den sidan?

Skumt är det i varje fall
Citera
2007-10-02, 23:24
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
haha så man var inte ensam, skruf stark kan vara goda ibland så har oftast
en dosa liggandes i kylskåpet. får dock aldrig huvudvärk av dom.

jag får enbart den där sprängande huvudvärken om jag gör som jag beskrev
i första inlägget, och det försvinner direkt om jag tar ut snusen eller bara vänder
på mig.

en teori jag hade var att det kanske blir hög nikotinhalt i den delen av huvudet
jag ligger på för att .. jag vet inte det var bara något jag fick för mig. kanske blodet
(med nikotinet) stannar kvar där för att jag ligger på det? eller att just trycket blir
högre eftersom jag ligger på den sidan?

Skumt är det i varje fall

Nu har jag i vetenskapens namn utsatt mig själv för ett kliniskt test som varade i nästan en hel halv minut!

Jag får liiiiite (väldigt lite) ont i huvudet av att ligga på sidan med en snus inne.

Detta avskrevs dock i min rapport som ren placebo.

Jag låg dock inte helt utan mer halvlåg.

Måste du ligga helt för att få symptomet?
Citera
2007-10-03, 00:57
Medlem
irbors avatar
haha ja jag ligger ner som i en säng med huvudet på kudden och inom kanske 10-20 sekunder får jag riktigt ont .. ska dra ett strå i stacken för vetenskapen och lägga mig nu igen!

inget vidare resultat .. snusen var visserligen 30-40 minuter gammal och jag brukar
alltid lägga in en ny innan jag lägger mig.

jag återkommer lite senare!
Citera
2007-10-03, 01:16
Medlem
snuffomans avatar
Det kan inte vara så att man anstränger några konstiga muskler i ansiktet som gör att man får huvudvärk? Speciellt om man lägger den på ett nytt ställe där man inte är van vid att ha den.

Jag brukar aldrig få huvudvärk av snus, men från och till kan jag känna som om det vore på väg. Då har jag kommit på mig själv med att sitta och leka med snusen i munnen för mycket vilket lett till att jag suttit spänd med någon ansiktsmuskel...
Citera
2007-10-03, 10:05
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Det kan inte vara så att man anstränger några konstiga muskler i ansiktet som gör att man får huvudvärk? Speciellt om man lägger den på ett nytt ställe där man inte är van vid att ha den.

Jag brukar aldrig få huvudvärk av snus, men från och till kan jag känna som om det vore på väg. Då har jag kommit på mig själv med att sitta och leka med snusen i munnen för mycket vilket lett till att jag suttit spänd med någon ansiktsmuskel...

Think you're on to somethinge there!

Skruf-portionerna skiljer sig ju rätt mycket i form och hårdhet från övrigt snus tycker jag, så det skulle ju kunna vara en faktor.

Och om man ligger ner blir ju snusen hårdare också skulle man kunna säga.

Min teori; hårt snus = huvudvärk!
Citera
2007-10-06, 15:59
Medlem
Hazardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Think you're on to somethinge there!

Skruf-portionerna skiljer sig ju rätt mycket i form och hårdhet från övrigt snus tycker jag, så det skulle ju kunna vara en faktor.

Och om man ligger ner blir ju snusen hårdare också skulle man kunna säga.

Min teori; hårt snus = huvudvärk!

Är ingen snusare men vet att skruf innehåller en hel del mer nikotin. Skruf innehålla mer tobak och är därför hårdare också. Det är väl klart att man skulle få huvudvärk om något högt nikotin berikat ämne låg och tycktes mot nerver i munnen.
Citera
2007-10-06, 17:54
Medlem
nkwtms avatar
Har dock testat andra stark-varianter (nick and johnny etc) utan besvär. Men jag tror som sagt att skruf är hårdare...
Citera
2007-10-06, 18:14
Medlem
Ubbegubbens avatar
Jag rekommenderar dig STARKT att byta sida när du snusar. Din tårkanal sitter på höger sida och det är därför du får ont i ditt öga. Tårkanalen skall du vara rädd om, det kan leda till allvarliga följdskador om den skadas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in