Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-02, 20:03
Medlem
Hejsan!

Jag har tidigare fått underbar hjälp här på flashback, som har varit till stor hjälp för en som mig som ligger långt ifrån er kunskapsnivå. Nu är det såhär att jag har stött på ett problem som jag skulle älska att få hjälp med så fort som möjligt. Skulle rädda min dag!

Såhär är det:

Jag har precis pga trojaner varit tvungen att installera om XP på min arbetsdator. Datorn i fråga används för att redigera film och bild (enbart) och jag kopplar inte upp mig genom den. Typiskt mig, glömmer jag bort hela drivrutins-skiten och nu sitter jag med en dator utan ljud eller förmåga att spela upp film ok (antar pga avsaknad av grafikkorts drivers).
Nu skriver jag från min laptop. Det är den jag använder för uppkopplade grejer.

Jag undrar om:

1. Hur tar jag reda på vilka drivrutiner jag behöver? (utan att koppla upp datorn i fråga)

2. Kan jag skaffa dessa drivrutiner online och sedan föra över dem via en usb disk till min icke-uppkopplade dator och installera dem manuellt?

3. Hur och vart gör jag detta?

Jag är oerhört tacksam för svar!
Ha en bra kväll!
Citera
2007-10-02, 20:11
Medlem
Du kan tanka ned drivrutinerna på en annan dator och lägga över dem via ett usbminne.

Med hjälp av Everest tror jag du kan se vilken hårdvara du har i datorn.
http://www.cybertechhelp.com/download/file/everest-home-edition
Citera
2007-10-03, 03:03
Medlem
kan du inte gå in på enhetshanteraren och se?... brukar stå om det är nått som saknar drivisar...

kontrollpanelen -> system -> enhetshanteraren

edit: kanske du redan gjort? annars kanske everest funkar...
Citera
2007-10-03, 14:20
Bannlyst
Jag skrev en handledning i går för drivrutiner för ett ljudkort, men det fungerar lika bra för dig: http://www.flashback.org/showpost.php?p=8527835&postcount=10
Citera
2007-10-03, 15:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storhuvve
Hejsan!

Jag har tidigare fått underbar hjälp här på flashback, som har varit till stor hjälp för en som mig som ligger långt ifrån er kunskapsnivå. Nu är det såhär att jag har stött på ett problem som jag skulle älska att få hjälp med så fort som möjligt. Skulle rädda min dag!

Såhär är det:

Jag har precis pga trojaner varit tvungen att installera om XP på min arbetsdator. Datorn i fråga används för att redigera film och bild (enbart) och jag kopplar inte upp mig genom den. Typiskt mig, glömmer jag bort hela drivrutins-skiten och nu sitter jag med en dator utan ljud eller förmåga att spela upp film ok (antar pga avsaknad av grafikkorts drivers).
Nu skriver jag från min laptop. Det är den jag använder för uppkopplade grejer.

Jag undrar om:

1. Hur tar jag reda på vilka drivrutiner jag behöver? (utan att koppla upp datorn i fråga)

2. Kan jag skaffa dessa drivrutiner online och sedan föra över dem via en usb disk till min icke-uppkopplade dator och installera dem manuellt?

3. Hur och vart gör jag detta?

Jag är oerhört tacksam för svar!
Ha en bra kväll!

Eftersom du redan fått hjälp ville jag bara säga en sak: såhär ska ett inlägg se ut om man vill ha hjälp!
Borde nästan klistras och läggas på förstasidan!
Klara tydliga frågor, styckesindelning, bra användning av fetstil, ett trevligt sätt...helt enkelt det perfekta sättet att få svar på.

Och bara för att det var så bra: Aida32 är ett annat program, väldigt likt Everest, för att få fram info om datorn.
http://majorgeeks.com/downloadget.php?id=181&file=11&evp=e292483f0de3e51 8ff57fb57cf6eb944
Citera
2007-10-03, 15:47
Medlem
lakritssnörets avatar
har du en märkesdator eller en egenbyggd dator?
har du en märkesdator är det ju bara att gå in på leverantörens hemsida och skriva vad det är för modell, då får du upp alla drivrutiner som behövs.

tjao
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in