2007-10-02, 18:35
Medlem
xallos avatar
Jag kan inte tänka mig att det här har med något annat forum än FB att göra!

Citat:
Sven-Erik Alhem är överåklagare i Malmö med särskilt ansvar för hatbrotten i landet. Han har tittat på forumet och lovar att göra allt för att komma åt personerna bakom forumet.
– Jag ska se till att det här blir prövat av en hatbrottsåklagare, säger Alhem.

http://www.expressen.se/nyheter/1.864722/utvecklingsstorda-forfoljs-och-hanas

Så vad tror ni, blir det ett åtal mot JA?

Jag lägger in en personlig reflektion, jag finner dylika trådar smaklösa och ett solkart bevis på att de med det egentliga begåvningshandikappet befinner sig bakom datorskärmen och inte på bilderna.
Jag anser också att det är lågt att ge sig på individer som inte kan försvara sig för att ta billiga poänger.
Citera
2007-10-02, 18:49
Medlem
lat_jävels avatar
Nu blir jag fan irriterad, trodde att jag för en gångs skull var först med att hitta något intressant och så lyckades du skicka inlägget tre minuter före mig

Jaja men jag är inte sämre än att jag erkänner mitt nederlag och lugnar ned mig.

/lat_jävel

EDIT: För att hålla sig någorlunda OnT så tror jag inte att det kommer att bli något av det. Vad är det dom har tänkt sig att åtala isåfall? FB, enskilda användare, fotograferna?

Visst kan jag hålla med om att dylika trådar kan vara smaklösa (känner några som har mongisar i släkten) men inte fan tänker jag missunna personer som finner sådana saker roande och om jag ska vara ärlig så har jag lyckats göra bort mig rejält på riktigt genom att börja gapskratta åt mongolider
Citera
2007-10-02, 18:53
Moderator
impieteers avatar
De ska bli intressant att följa. Sven-Erik Alhem har förmodligen lite andra resurser att än den vanlige sömndruckne landsortskonstapeln som tar emot anmälningar mot Flashback Forum i vanliga fall.
Citera
2007-10-02, 19:05
Avslutad
Samma Sven-Erik Alhem som granskade frågan om "Bobby-skämten":
http://www.expressen.se/nyheter/1.360662/aklagare-granskar-hemsidan
Citera
2007-10-02, 19:12
Medlem
FB har det hett om öronen som vanligt

You've gotta love it. För att svenska folket ska kunna känna att de har någon form av yttrandefrihet kvar så finns det ju inte så mkt som åklagare PK kan göra dock. Detta äventyr ska följas.
Citera
2007-10-02, 19:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag håller med xallo i den här frågan. Visst kan man väl hävda att en del av yttrandefriheten är att man får säga vad som helst om vem som helt.

Frågan kvarstår dock varför man ska håna handikappade människor som har det nog svårt utan att en del "strör salt i såren".
Citera
2007-10-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
...Frågan kvarstår dock varför man ska håna handikappade människor som har det nog svårt utan att en del "strör salt i såren".

Men det handlar ju inte om det heller egentligen.. Folk ska Kunna håna och härja med vem man vill helt enkelt. Jag personligen kan tycka att det gått över gränsen när "offren" känner sig mobbade. Men yttrandefriheten väger fortfarande tyngst.

Faktum kvarstår ju dock att många tycker att downisar ser rätt lustiga ut, och borde också kunna yttra det fritt.
Citera
2007-10-02, 20:15
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magg0t
Men det handlar ju inte om det heller egentligen.. Folk ska Kunna håna och härja med vem man vill helt enkelt. Jag personligen kan tycka att det gått över gränsen när "offren" känner sig mobbade. Men yttrandefriheten väger fortfarande tyngst.

Faktum kvarstår ju dock att många tycker att downisar ser rätt lustiga ut, och borde också kunna yttra det fritt.
den där diskussionen finns redan i censuer och yttrandefrihet, men det du säger är rent skitsnack. Total yttrandefrihet är en självmotsägelse då man inte kan ha det utan att kränka någon annans yttrandefrihet. Att detta även stävjas på flashback är ingen hemlighet iom KFK-regeln (och även en hel del andra regler).
Citera
2007-10-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
den där diskussionen finns redan i censuer och yttrandefrihet, men det du säger är rent skitsnack. Total yttrandefrihet är en självmotsägelse då man inte kan ha det utan att kränka någon annans yttrandefrihet. Att detta även stävjas på flashback är ingen hemlighet iom KFK-regeln (och även en hel del andra regler).

Vad av det jag säger är rent skitsnack? Det jag säger är att yttrandefriheten väger tyngre än att folk kan ta illa vid sig av ORD. Alla tar vi illa vid oss av vissa ord och åsikter, det är naturligt eftersom alla är olika. Men att förbjuda mig från att yttra ett visst ord / en viss åsikt är bara fjantigt.

" Total yttrandefrihet är en självmotsägelse då man inte kan ha det utan att kränka någon annans yttrandefrihet. "

Hur menar du då? Blir du kränkt av att andra har/yttrar andra åsikter än dig själv så ligger problemet hos dig, och inte någon annanstans.
Citera
2007-10-02, 20:56
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Total yttrandefrihet är en självmotsägelse då man inte kan ha det utan att kränka någon annans yttrandefrihet.
Hur kränker du någon annans yttrandefrihet i det här fallet? Det finns bara ett sätt att kränka någon annans yttrandefrihet och det är att förbjuda denne att uttala sin åsikt.
Citera
2007-10-02, 21:01
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magg0t
Vad av det jag säger är rent skitsnack? Det jag säger är att yttrandefriheten väger tyngre än att folk kan ta illa vid sig av ORD. Alla tar vi illa vid oss av vissa ord och åsikter, det är naturligt eftersom alla är olika. Men att förbjuda mig från att yttra ett visst ord / en viss åsikt är bara fjantigt.

" Total yttrandefrihet är en självmotsägelse då man inte kan ha det utan att kränka någon annans yttrandefrihet. "

Hur menar du då? Blir du kränkt av att andra har/yttrar andra åsikter än dig själv så ligger problemet hos dig, och inte någon annanstans.
+ beyond.

Vi kan fortsätta här istället: http://flashback.info/showthread.php?t=549886
Citera
2007-10-02, 23:12
Bannlyst
Sven Erik Alhem är en pajas. Han har dessutom en politisk agenda.

Bara en sån sak som att polisanmäla random trafikförseelser hos sina medtrafikanter, med 20 anmälningar i månaden. Hur kul tror ni att polisen tycker att det är? Om han inte hade varit åklagare hade han åkt dit för okynnesanmälan, för jag har svårt att tänka mig att en enda av dom anmälningarna leder till fällande dom. Om Alhem ligger bakom detta tror jag att FB kan ta det ganska lugnt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in