2007-10-02, 04:25
Medlem
Ralle_s avatar
Visste inte riktigt vad jag skulle söka på och hittade häller ingen tråd att posta i så jag startar en ny, men finns det en tråd avsett för frågor angående ubuntu problem ber jag om ursäkt och uppmanar nån moderator att ta bort denna tråd.

Nu till fallet, kör Ubuntu 7.04, funkar helt perfekt, älskar det verkligen.
Men det är så att det är nått skumt som hänt..
Körde aMSN ett bra tag, men sen helt plötsligt funka det inte bara, när man startar det så står det "startar aMSN", sen försvinner rutan bara och inget händer. Har testat installera om det ett antal gånger, men det händer samma sak hela tiden.
Samma sak har hänt med Azureus.

Nån som vet vad problemet kan vara och hur det går att ordna?

En annan sak är att jag inte kan klippa ut eller ta bort saker från min andra partion på hdd'n.
På den ligger alla gammla saker jag sparat från windows.
Får lov att skriva admin lösenordet varje gång jag startat om datorn och ska in på den igen. I början när jag hade skaffat Ubuntu kunde jag både ta bort jag klippa ut filer från den, men nu går det inte längre.
När jag försöker göra nått av det står det bara:

Citat:
"/media/DATA...en_c.v.mp4" kan inte tas bort eftersom den är på en skrivskyddad disk.

Går det på nått sätt att få den att inte vara skrivskyddad?
Citera
2007-10-02, 09:03
Medlem
ismannens avatar
Kan det vara så att ditt filsystem har blivit korrupt?
Att du måste logga på som admin(root) kan bero på att systemet vill köra en fsck.
Om det skulle vara korrupt så är det troligen mountat som RO, vilket kan göra att aMSN inte får skriva temp-filer till disk och därför stannar.
kör "mount" och kolla om det är RW eller RO.

Tala gärna om ifall det står något felmsg när du behöver logga in som admin/root
Citera
2007-10-02, 21:17
Medlem
Jag har också Problem (Trodde tills nu att det var en Feature) med min andra disk som jag har sparat mina gammla windows grejer på. Fast till skilnad från Ralle_ så kommer jag inte ens åt hårddisken om jag inte skriver in lösenordet och det är en helt egen fysisk enhet och inte en partition. Jag kör dock redan som root användare (förutsatt att det är vad man skapar för konto när man installerar ubuntu) men är osäker på om det här ovan menas att man behöver logga in på sitt root konto eller bara skriva in root lösenordet.

Allderles färsk när det gäller linux så jag kan ha missat att ange massa viktig information.

Och så så undrar jag vad som menas med nedanstående citat?
"kör "mount" och kolla om det är RW eller RO"

Edit: Filsystemet är ntfs
Citera
2007-10-16, 12:39
Medlem
ismannens avatar
RO = ReadOnly
RW = ReadWrite

> "/media/DATA...en_c.v.mp4" kan inte tas bort eftersom den är på en skrivskyddad disk"

Du får montera disken som RW så skall du kunna slänga filen ifråga.

Till Terranigma:
> "Jag kör dock redan som root användare (förutsatt att det är vad man skapar för konto när man installerar ubuntu)"
Ang.. "root" eller ej. Loggar du in som root ?
Under installationen så skall du fylla i uppgifter för en vanlig user, kanske är det den användaren du loggar in som?
Eller skriver du "root" som username ?
Citera
2007-10-16, 16:14
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralle_
Visste inte riktigt vad jag skulle söka på och hittade häller ingen tråd att posta i så jag startar en ny, men finns det en tråd avsett för frågor angående ubuntu problem ber jag om ursäkt och uppmanar nån moderator att ta bort denna tråd.

Nu till fallet, kör Ubuntu 7.04, funkar helt perfekt, älskar det verkligen.
Men det är så att det är nått skumt som hänt..
Körde aMSN ett bra tag, men sen helt plötsligt funka det inte bara, när man startar det så står det "startar aMSN", sen försvinner rutan bara och inget händer. Har testat installera om det ett antal gånger, men det händer samma sak hela tiden.
Samma sak har hänt med Azureus.

Nån som vet vad problemet kan vara och hur det går att ordna?

En annan sak är att jag inte kan klippa ut eller ta bort saker från min andra partion på hdd'n.
På den ligger alla gammla saker jag sparat från windows.
Får lov att skriva admin lösenordet varje gång jag startat om datorn och ska in på den igen. I början när jag hade skaffat Ubuntu kunde jag både ta bort jag klippa ut filer från den, men nu går det inte längre.
När jag försöker göra nått av det står det bara:

Går det på nått sätt att få den att inte vara skrivskyddad?

vad händer om du startar amsn från en terminal? öppna en terminal och skriv amsn. du lär få något felmeddelande. posta det här
Citera
2007-10-17, 12:09
Medlem
yendors avatar
Jag tror att din windows partition är NTFS.
/media/ är där ubuntu monterar saker som CD/DVD och annat som man vill komma åt.
Du kan antagligen se om du väljer information/properties på den monterade partitionen om den är Read Only vilket inte är helt ovanligt när det är NTFS under Linux men helt klart går att arbeta förbi.

Kolla och återkom med mer fakta.
Citera
2007-10-18, 09:16
Medlem
Aureuss avatar
Mitt system vägrade starta program på samma sätt men det var för jag hade bytt namn på burken i terminal-läge
Citera
2007-10-18, 14:45
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Mitt system vägrade starta program på samma sätt men det var för jag hade bytt namn på burken i terminal-läge

Hur bytte du namn? brukar inte bli så mycket problem om man ändrar med hjälp av usermod och sen exportar en ny $HOME
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in