2007-10-01, 00:40
Bannlyst
Gokvll, mina herrar.

I Fredags kpte jag nyutgvan av iMac som ligger p 2,4ghz Dual Intel-processor med 350gb hrddisk etc.
Jag gnade fredagen och lrdagen t att bekanta mig med datorn och var helt frlskad. Var dock lite besviken p att man inte kunde spela de enklaste spelen s jag frgade en macanvndare och han rekommenderade Boot Camp, ett program utvecklat av Apple som gr att OSX och Windows kan kras samtidigt. Jag fljde instruktionerna, brnde ner drivrutiner p en skiva och stoppade in min XP-skiva fr att sen starta om. Jag installerade XP och datorn blev nu en PC. Ahopp, in med drivrutinerna men ICKE! Den ville ICKE ha nnting att gra med drivrutinerna! I desperation startade jag om datorn och XP sattes igng! VAFAAAN! Jag stoppade in OSX-skivan, startade om - inget hnde VAFAAAAN!

Till slut fick jag reda p att man skulle hlla in ALT nr man startade datorn s kunde man vlja operativsystem. Hr r dock problemet mina herrar - Jag har inget OS lngre. It's gone. Sklart r det vl bara att formatera och installera om men gissa vad? Det str att jag endast har en hrddiskapacitet p 200mb (ska vara 350gb) med 0k utrymme kvar. S nu kan jag inte installera OSX och windows XP r som bortblst s det jag har nu r en 13 000 kronors konstverk som kan ge mysbelysning.

Jag skulle kunna kra om till windows men HUR FASIKEN FR MAN UT CD-SKIVAN MANUELLT?!

Hjlp mig!
Citera
2007-10-01, 04:01
Medlem
ScienceXs avatar
"Fr att mata ut en skiva nr du startar din Mac s hller du in musknappen."

Stt in din Osx skiva.

"Om du ska starta frn en CD eller en DVD s hller du ner C-tangenten."

Nr installera os kommer upp, g d upp till menyraden och vlj "skivverktyg", vl inne i skivverktyg s ska du kunna radera din hrddisk och vlja filsystem, vlj d "hfs+" och nr det r gjort s borde hrddisk vara sin orginalstorlek, avsluta skivverkyg och d skall du kunna installera OsX.

P.S Vidtag en viss frsiktighet d jag sjlv inte har behvt gra detta och jag frsker minnas hur man gr till vga.

P.S Att felet uppstod frn brjan kan vara att du valde fel partition nr du installerad XP och drav raderade OsX.
Hr r en lnk till en bra guide http://www.askdavetaylor.com/how_do_...ot_camp_1.html

Lycka till och hoppas jag frstod problematiken rtt
Citera
2007-10-02, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceX
"Fr att mata ut en skiva nr du startar din Mac s hller du in musknappen."

Stt in din Osx skiva.

"Om du ska starta frn en CD eller en DVD s hller du ner C-tangenten."

Nr installera os kommer upp, g d upp till menyraden och vlj "skivverktyg", vl inne i skivverktyg s ska du kunna radera din hrddisk och vlja filsystem, vlj d "hfs+" och nr det r gjort s borde hrddisk vara sin orginalstorlek, avsluta skivverkyg och d skall du kunna installera OsX.

P.S Vidtag en viss frsiktighet d jag sjlv inte har behvt gra detta och jag frsker minnas hur man gr till vga.

P.S Att felet uppstod frn brjan kan vara att du valde fel partition nr du installerad XP och drav raderade OsX.
Hr r en lnk till en bra guide http://www.askdavetaylor.com/how_do_...ot_camp_1.html

Lycka till och hoppas jag frstod problematiken rtt

H! Tack! Tack!

Om du ngonsin behver ngot hojta till! TACK!
Citera
2007-10-02, 01:21
Medlem
ScienceXs avatar
Det var s lite s. Hoppas det lste sig fr dig.
Citera
2007-10-02, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceX
Det var s lite s. Hoppas det lste sig fr dig.

Det lste sig fenomenalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in