2007-10-01, 00:40
Bannlyst
Gokväll, mina herrar.

I Fredags köpte jag nyutgåvan av iMac som ligger på 2,4ghz Dual Intel-processor med 350gb hårddisk etc.
Jag ägnade fredagen och lördagen åt att bekanta mig med datorn och var helt förälskad. Var dock lite besviken på att man inte kunde spela de enklaste spelen så jag frågade en macanvändare och han rekommenderade Boot Camp, ett program utvecklat av Apple som gör att OSX och Windows kan köras samtidigt. Jag följde instruktionerna, brände ner drivrutiner på en skiva och stoppade in min XP-skiva för att sen starta om. Jag installerade XP och datorn blev nu en PC. Ahopp, in med drivrutinerna men ICKE! Den ville ICKE ha nånting att göra med drivrutinerna! I desperation startade jag om datorn och XP sattes igång! VAFAAAN! Jag stoppade in OSX-skivan, startade om - inget hände VAFAAAAN!

Till slut fick jag reda på att man skulle hålla in ALT när man startade datorn så kunde man välja operativsystem. Här är dock problemet mina herrar - Jag har inget OS längre. It's gone. Såklart är det väl bara att formatera och installera om men gissa vad? Det står att jag endast har en hårddiskapacitet på 200mb (ska vara 350gb) med 0k utrymme kvar. Så nu kan jag inte installera OSX och windows XP är som bortblåst så det jag har nu är en 13 000 kronors konstverk som kan ge mysbelysning.

Jag skulle kunna köra om till windows men HUR FASIKEN FÅR MAN UT CD-SKIVAN MANUELLT?!

Hjälp mig!
Citera
2007-10-01, 04:01
Medlem
ScienceXs avatar
"För att mata ut en skiva när du startar din Mac så håller du in musknappen."

Sätt in din Osx skiva.

"Om du ska starta från en CD eller en DVD så håller du ner C-tangenten."

När installera os kommer upp, gå då upp till menyraden och välj "skivverktyg", väl inne i skivverktyg så ska du kunna radera din hårddisk och välja filsystem, välj då "hfs+" och när det är gjort så borde hårddisk vara sin orginalstorlek, avsluta skivverkyg och då skall du kunna installera OsX.

P.S Vidtag en viss försiktighet då jag själv inte har behövt göra detta och jag försöker minnas hur man går till väga.

P.S Att felet uppstod från början kan vara att du valde fel partition när du installerad XP och därav raderade OsX.
Här är en länk till en bra guide http://www.askdavetaylor.com/how_do_...ot_camp_1.html

Lycka till och hoppas jag förstod problematiken rätt
Citera
2007-10-02, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceX
"För att mata ut en skiva när du startar din Mac så håller du in musknappen."

Sätt in din Osx skiva.

"Om du ska starta från en CD eller en DVD så håller du ner C-tangenten."

När installera os kommer upp, gå då upp till menyraden och välj "skivverktyg", väl inne i skivverktyg så ska du kunna radera din hårddisk och välja filsystem, välj då "hfs+" och när det är gjort så borde hårddisk vara sin orginalstorlek, avsluta skivverkyg och då skall du kunna installera OsX.

P.S Vidtag en viss försiktighet då jag själv inte har behövt göra detta och jag försöker minnas hur man går till väga.

P.S Att felet uppstod från början kan vara att du valde fel partition när du installerad XP och därav raderade OsX.
Här är en länk till en bra guide http://www.askdavetaylor.com/how_do_...ot_camp_1.html

Lycka till och hoppas jag förstod problematiken rätt

ÅH! Tack! Tack!

Om du någonsin behöver något hojta till! TACK!
Citera
2007-10-02, 01:21
Medlem
ScienceXs avatar
Det var så lite så. Hoppas det löste sig för dig.
Citera
2007-10-02, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceX
Det var så lite så. Hoppas det löste sig för dig.

Det löste sig fenomenalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in