2007-10-01, 08:32
Medlem
Rizados avatar
Det är inget fel med att ha ett antivirus på sin linuxburk. Är antagligen onödigt att scanna hårddisken men att bara scanna filer som man får eller skickar iväg kan vara bra så man inte råkar förstöra för någon windowsanvändare. Inte så kul om nån blir sur för att "du pajjade deras data!!!"
Citera
2007-10-01, 10:39
Medlem
bockerss avatar
Det går att installera program som vanlig användare men enbart i sin egna hemmapp. Det är också möjligt för andra användare att köra program installerade i andra användares hemmappar om de explicit ber om det.

Om ni som jag är rädda om era filer så kan ni göra som jag gör. I hemmappen ligger enbart konfigfiler som program automatiskt skriver. Alla andra viktiga datafiler ligger i separata mappar där min default användare inte har skrivrättighet. Dåliga program kan ändå få för sig att rensa hemmappen men det tas daglig backup av den och sparar 14 dagar bakåt i tiden. Tanken är att om något skadas i hemmappen ska jag ha två veckor på mig att märka innan det är för sent.
Citera
2007-10-01, 17:46
Medlem
Vet inte om man kan kalla rootkits för virus. Det finns iaf en massa rootkits till linux, och det finns program som upptäcker rootkits. T ex chkrootkit och rkhunter. Skadar iaf inte att installera något eller båda av dem.
Citera
2007-10-01, 20:46
Medlem
memrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Sålänge du inte surfar som 'root'-användare så är det ko-lungt.

Håller verkligen inte med om det. För hur många har confat sitt sudo kommando ?

Lixom får de tag på lösenordet på den user som surfar så är ju datorn övertagen lika snabbt som om du skulle surfa som root

*sudo su*
Citera
2007-10-02, 16:08
Medlem
sillybillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Håller verkligen inte med om det. För hur många har confat sitt sudo kommando ?

Lixom får de tag på lösenordet på den user som surfar så är ju datorn övertagen lika snabbt som om du skulle surfa som root

*sudo su*

vad menar du med "confat sitt sudo kommando" ?
självklart har man inte samma root-lösenord som sin användare
Citera
2007-10-02, 16:42
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
...självklart har man inte samma root-lösenord som sin användare...
använder man sudo skriver man användarlösenordet och inte root-lösenordet så det spelar inte så stor roll vilket lösenord någon luskat ut.
Citera
2007-10-02, 17:52
Medlem
Jag använder inte virusprog på min pc med windows ens. IMO totalt onödigt så länge man har hyffsat surf-vett. Jag porrsurfar inte på något vis, laddar inte hem suspekta filer, klickar inte hysteriskt överallt och på allt som blinkar eller ser lockande ut.
Citera
2007-10-02, 18:37
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Jag använder inte virusprog på min pc med windows ens. IMO totalt onödigt så länge man har hyffsat surf-vett. Jag porrsurfar inte på något vis, laddar inte hem suspekta filer, klickar inte hysteriskt överallt och på allt som blinkar eller ser lockande ut.

Men när någon lånar din dator är det du som tar konsekvenserna.
Citera
2007-10-02, 19:16
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
vad menar du med "confat sitt sudo kommando" ?
självklart har man inte samma root-lösenord som sin användare

Att köra typ user ALL=(ALL) ALL är inte någon höjdare på ett system som ska vara säkert. då räcker det utmärkt med att lista ut ett userpassword för att få root-rättigheter.. pröva själv

$ sudo su
Citera
2007-10-02, 20:48
Medlem
Väldigt ny med linux/ubuntu (installerade i går) så jag kan ha väldigt fel, men när man instellerar ett program och skriver sitt root/sudo vilket det nu är så behöver man inte skriva in det igen på 15 min (grund inställning) och då borde väll ett virus kunna installera sig?
Citera
2007-10-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vir
man kan "installera" program för en användare bara.. men för att installera prorammet så att alla kan använada det måste man va root ja.

Ok då har jag lärt mig något.

Men jag tror fortfarande att antivirusprogram är onödigt i linux. Jag använde inte ens antivirus när ja körde windows, åkte aldrig på nån skit.

Surfa rätt = Surfa säkert
Citera
2007-10-03, 09:36
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Claesson_
Ok då har jag lärt mig något.

Men jag tror fortfarande att antivirusprogram är onödigt i linux. Jag använde inte ens antivirus när ja körde windows, åkte aldrig på nån skit.

Surfa rätt = Surfa säkert

Du har så rätt så. Chansen att man ska få virus när man kör linux är ett riktigt orealistiskt hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in