2007-09-30, 17:30
Medlem
Hej!

Jag undrar om ni har några tips på en hyfsat god kvällsmat i prisklassen 80-100 kr för två personer.

Hon som jag ska bjuda på kvällsmat är lite kräsen så det är allt lite knivigt.

Har ni några tips på något hyfsat enkelt? Funderar på att rosta lite bröd och sedan röra ihop någon god röra. MEN hon äter inte tonfisk, räkor o en massa annat. Skinka gillar hon. Så jag undrar om ni har något recept på en god skinkröra?
Citera
2007-09-30, 17:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
MEN hon äter inte tonfisk, räkor o en massa annat. Skinka gillar hon. Så jag undrar om ni har något recept på en god skinkröra?
En idé skulle kunna vara skink/svampfyllda crepes. Om du klarar av pannkakor och bechamelsås så klarar du av detta också. Du bör ha ost till gratinering.

~Paul~
Citera
2007-09-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En idé skulle kunna vara skink/svampfyllda crepes. Om du klarar av pannkakor och bechamelsås så klarar du av detta också. Du bör ha ost till gratinering.

~Paul~

Jag har lite svårt för det här med mycket disk, jag är lat jag vet. Då åker jag hellre ner till stan o hämtar lite restauranglagad mat.

Har du inte någon kall röra på lager?
Citera
2007-09-30, 17:52
Medlem
Tjohildas avatar
En jättelättlagad och god skinkröra som jag brukar ha till pasta:

Fräs skinkbitar i lite matfett i en kastrull
Smält ner en stor bit gorgonzola på svag värme i kastrullen
Rör ner en burk creme fraiche
Häll över pasta
Klart!
Citera
2007-09-30, 18:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Har du inte någon kall röra på lager?
Jo, det har jag.

Nu vet jag inte vilka andra ingredienser du har hemma men en variant skulle kunna vara att du lagar till snittar.

Bred smör på vitt bröd, lägg på en en skiva grönsallat. Koka ägg. Kyl av dem och dela de i 4-delar.

Blanda majonnäs med skinka och skivade champinjoner (t ex på burk). Lägg blandningen på mackan samt lägg på en kvarting av det hårdkokta ägget.

Garnera med dill, citronskiva och om du har kaviar så också en klick sådan.

~Paul~
Citera
2007-09-30, 19:21
Medlem
w84funs avatar
Äter hon lax? Gravad eller rökt? Rostbiff? Du skulle kunna göra sandwiches av olika slag. Eller en god BLT macka t.ex. Vill du ha något varmt så kan du göra några smarriga varma mackor. Eller varför inte landgång?

Kanske bakad potatis?

Enkel skinkröra:
200 g rökt skinka
1 finhackad rödlök
1 dl creme fraiche
1 -1 ½ dl kesella
2 msk dijonsenap
salt, vitpeppar
Finhacka skinkan Finhacka & rör ner rödlöken, creme fraichen, kesellan & senapen. Salt & peppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in