2007-09-30, 10:29
Medlem
mr_zipoxs avatar
Jag har funderat lite på hur framtiden kanske kommer att se ut. Människan har skapat maskiner som hjälper oss att lyfta tunga saker och frakta oss väldigt fort. På senare tid har vi lyckats skapa mer intelligenta verktyg som sköter arbeten mer eller mindre själva.
När man börjar prata om framtiden så tänker nog många på intelligenta robotar en uppdatering av dom smarta verktygen kan man säga.
Men jag tror att det finns ett större genombrott att vänta, nämligen möjligheten att skapa egna organiska livsformer.
Självklart så kommer den möjligheten bara finnas hos forskare i början men förr eller senare så borde värktygen bli konsument varor.
Tänk er den tagen då man kan köpa en produkt som inte behöver vara större en en vanlig micro som man pluggar in till sin datorn. I datorn skapar man varelsen och när man är färdig så printar man ut sitt nya liv med hjälp av sitt nya verktyg.
Med tanke på hur många människor det finns som skulle vara sugen på att skapa liv så borde jorden mer eller mindre svämma över av nya skapade djur som förr eller senare kommer vara i majoritet och kanske också konkurera ut dom evolutions skapade djuren.
Vad tror ni om min framtids teori?
Kommer människan förr eller senare bli skapare av alla levande ting?
Citera
2007-09-30, 16:54
Medlem
Kheperas avatar
Ingen större risk. Dock kan förstås människan skapa liv - det gör hon redan. Det har hon alltid gjort. Hon förökar sig ju, inte sant? Människan knullar och blir därför Gud - det är ju en viss poetisk idé. Att den är Gud som skapar liv. Tyvärr är den teologiska definitionen av Gud inte lika enkel, det hade gjort det hela lite mer sansat Dock "ateism klädd i kostym" för att låna Dawkins ordval om panteismen.
Citera
2007-10-01, 09:52
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Ingen större risk. Dock kan förstås människan skapa liv - det gör hon redan. Det har hon alltid gjort. Hon förökar sig ju, inte sant? Människan knullar och blir därför Gud - det är ju en viss poetisk idé. Att den är Gud som skapar liv. Tyvärr är den teologiska definitionen av Gud inte lika enkel, det hade gjort det hela lite mer sansat Dock "ateism klädd i kostym" för att låna Dawkins ordval om panteismen.
Föröka sig kan alla djur göra. Det handlar mer om rasens egen överlevnad. Vad jag snackade om var att kunna skapa ett helt nytt djur.
Jag tänker på tiden efter nano åldern där intelligenta människo liknande robotar är vardagsmat.
Ja... jag har livlig fantasi och älskar scifiction.
Citera
2007-10-01, 10:35
Medlem
rozenfischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Föröka sig kan alla djur göra. Det handlar mer om rasens egen överlevnad. Vad jag snackade om var att kunna skapa ett helt nytt djur.
Jag tänker på tiden efter nano åldern där intelligenta människo liknande robotar är vardagsmat.
Ja... jag har livlig fantasi och älskar scifiction.

kloning kan vara en framtida teknik...men att skapa liv? Blir lite tricky att skapa ett medvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in