2007-09-29, 21:56
Bannlyst
Hej,

Jag hör ofta folk som påstår att dom gör saker utan mål, typ, "Jag var ute och gick utan mål"
Alltså, att dom gör valfri sak utan mål

Kan man verkligen göra det, torde det inte vara en omöjlighet att göra någonting utan mål?

Om man gjorde någonting mål så skulle man sitta apatisk i ett rum utan tankar och känslor?

Så, ska någon krossa mina (van)föreställningar eller kan det vara så att jag att min teori är korrekt?

Mvh// Korpsvart
Citera
2007-09-29, 22:03
Medlem
Kheperas avatar
Mål och avsikt är två skilda ting.
Citera
2007-09-29, 22:46
Medlem
Eh, det är nog mitt normaltillstånd.
Sen kan jag ha mål ibland, men för det mesta går allt ut på att bara stå ut.
Citera
2007-09-29, 22:56
Medlem
Enrödtråds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.

Man kan skriva målande om sina mål att göra mål.
Citera
2007-09-29, 23:14
Bannlyst
Citat:
Då har du ett mål, att stå ut.

Det blev en flummig tråd, lite svårt att förklara vad jag menar, hoppas ni fattar ändå!
Citera
2007-09-30, 01:06
Medlem
Då motbevisade jag/du just ditt påstående om att man skulle sitta apatisk i ett rum utan känslor eller tankar i ett rum.

Och sen, när man är "ute och går utan mål" ska man ju oftast hem.
Men är det inte lite dumt att stå hemma och säga "jag ska gå hem nu"?
Citera
2007-09-30, 01:28
Bannlyst
Citat:
Då motbevisade jag/du just ditt påstående om att man skulle sitta apatisk i ett rum utan känslor eller tankar i ett rum.
På vilket sätt då?

Citat:
Och sen, när man är "ute och går utan mål" ska man ju oftast hem.
Men är det inte lite dumt att stå hemma och säga "jag ska gå hem nu"?
Det är precis det jag försöker säga, det är ett helt ologiskt uttryck, men som används lite överallt, av allehanda människor, stör mig på det.
Citera
2007-09-30, 02:04
Medlem
På det sättet att jag sitter apatisk utan tankar och känslor i ett rum för att bara kunna stå ut. Så till och med det har ett mål.

Målet med en sådan gångtur utan mål är ju inte från hemmet till hemmet utan att få luft, motion, bli av med rastlöshet, etc etc. Så man går ju utan mål, i fysisk betydelse.
-Jag går bara utan mål, är ju helt korrekt, för att säga "hem" när jag är på väg ut från trappen verkar ju förvirrande för min granne som frågar. Han måste ju undra varför jag går ut och inte in om mitt mål är hemmet?
Citera
2007-09-30, 16:04
Medlem
NickeHorrors avatar
Jodå, det stämmer. Om vi inte har något att gå mot, står vi stilla. Om du helt plötsligt rör dig så rör du dig automatiskt i en riktning.
Citera
2007-10-01, 14:47
Medlem
ubersantas avatar
Får mig osökt att tänka på när Joey säger till Phoebe att det inte finns några osjälviska gärningar.

Allt har ju ett mål, även om det inte har någon avsikt. Även oändlighetsaktiviteter har ett mål - nämligen att vara en oändlighetsaktivitet.
Citera
2007-10-01, 18:56
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
Hej,

Jag hör ofta folk som påstår att dom gör saker utan mål, typ, "Jag var ute och gick utan mål"
Alltså, att dom gör valfri sak utan mål

Kan man verkligen göra det, torde det inte vara en omöjlighet att göra någonting utan mål?
Man kan gå ut och gå utan att sätta upp ett exakt mål vart man ska gå, men när man börjar gå så sätter man automatiskt upp delmål.
Tex
Nu ska jag gå till stenen (ett mål)
sedan ska jag gå tills jag tröttnar (ett mål)
och sedan gå hem (ett mål)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in