• 2
  • 3
2007-09-29, 15:52
Medlem
inkvisitivs avatar
Gör ett bränd socker karamell, och vispa det över bryllén som spunnet socker (efter att man har tagit den ur formen) Lyxigt.
Citera
2007-09-29, 16:26
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkvisitiv
Gör ett bränd socker karamell, och vispa det över bryllén som spunnet socker (efter att man har tagit den ur formen) Lyxigt.

Ahhh, bra tänkt! Tror faktiskt att jag kör på det!
Citera
2007-09-29, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ursäkta, trodde att du skämtade.

Alltså ponera att du vill använda hårspray till ett sådant här stunt.

Detta händer i så fall: De parfymmolekyler som finns i hårsprayen har avsevärt större tolerans mot eld än de propan/butan molekylerna som finns i hårsprayens gas. Det innebär att vad du egentligen sysslar med är att parfymera din Crème brûlée .

Tänk vidare på hur det skulle gå till. Vilket börjar man med? Sprayen eller lågan? Hur du än gör så kommer du att missa och spruta Crème brûléen full med hårspray .

~Paul~
vänta lite nu, jag har inte direkt några grundläggande erfarenheter inom Creme Brûlée tillagande, använder man lågan mot själva puddingen, eller på utsidan av en plåt, som på insidan är täckt av farinsocker?

Om det är alt.1 så är hårsprejs ideén skitdålig.

Om det är alt.2 däremot så skulle det kunna funka, därför att man inte sprejar direkt på puddingen, utan bara hettar upp plåten, då borde man kunna hålla gaser/föroreningar borta från puddingen, men ändå fixa farinsockret?
Citera
2007-09-29, 16:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
vänta lite nu, jag har inte direkt några grundläggande erfarenheter inom Creme Brûlée tillagande, använder man lågan mot själva puddingen, eller på utsidan av en plåt, som på insidan är täckt av farinsocker?

Om det är alt.1 så är hårsprejs ideén skitdålig.

Om det är alt.2 däremot så skulle det kunna funka, därför att man inte sprejar direkt på puddingen, utan bara hettar upp plåten, då borde man kunna hålla gaser/föroreningar borta från puddingen, men ändå fixa farinsockret?
Det är alt. 1.

~Paul~
Citera
2007-09-29, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är alt. 1.

~Paul~
Aha, nu känner jag mig lite såhär;
Citera
2007-09-29, 17:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
Aha, nu känner jag mig lite såhär;
NP

~Paul~
Citera
2007-09-29, 18:02
Medlem
Klart det går att bränna i ugn.

Grillelementet på, högsta temperatur, ungsluckan öppen. Termostaten skall aldrig få en chans att slå av grillen.

Crémen skall vara rejält kyld. Jämnt och tunt lager med socker. Peta gärna till formarna efter nån minut, grillelementet strålar inte helt jämnt.

Så har jag gjort många gånger innan jag köpte mig en gasbrännare. Jag föredrar brännaren, men resultatet blir ungefär detsamma.
Citera
2007-09-30, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inkvisitiv

Skulle köpa Crème brûlée idag men farsan har hade ingen brännare så vi sket i det. Men tanken slog mig att steka socker i en vanlig stekpanna och sen när det är nästan flytande så häller man det över Crème brûlée, risken finns ju att sockret smakar väldigt brännt.
Citera
2007-09-30, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Gjorde ett gäng Crème brûlées nyss men tappade gasbrännaren i marken så att munstycket sprack. Orkar inte åka och åtgärda det hela, så nu undrar jag hur jag skall bära mig åt för att karamellisera farinsockret utan den? Har ett minne av att jag försökte i ugn för några år sedan men att brûléen smälte.

Mitt munstycke sprack också, en bekant fixade en ny av något kompositmaterial så jag behöver inte vara rädd för samma problem igen.
Citera
2007-09-30, 03:42
Medlem
Jag har gjort bra creme brulee i ugnen. Max grill men det krävs en viss uppmärksamhet så klart. Kör in näven med en grillvante om det krävs.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in