• 3
  • 4
2007-10-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Din uträkning är ju liknande den som fanns i länken i första inlägget, som gjordes av MEDIERNA...

Först trodde du att jag hade räknat fel, men sedan ändrade du ditt inlägg till att mitt inlägg bara är en upprepning av länkarna tidigare i tråden?

De enda länkarna som jag hittar i tråden är från Aftonbladet och text-TV.

Inlägg 1, Aftonbladet Intervju med UEFA-representant:
”Så man kan slå San Marino i femton raka träningsmatcher och därmed få lättare VM-kval?
– Ja, så fungerar det nu. ”

Inlägg 15, Text –TV:
”Men Uefa vill nu räkna med tränings-
matcherna och gå på FIFA-rankingen.
Sverige sjunker då som en sten till
14:e plats. I teorin kan Sverige nu
få ett bättre kval genom att tränings-
spela mycket mot blåbärsnationer.”

Inlägg 22, Okänt media intervju med Roland Andersson:
”Inget San Marino x 10
När världsrankningen plötsligt ligger till grund för kvalet öppnas nya möjligheter för träningsmatcherna. Poängmässigt skulle Sverige troligen tjäna på att Lars Lagerbäck och Roland Andersson bara valde uselt motstånd och alltid kallade hem storstjärnorna.”

I mitt inlägg visade jag att det är ytterst marginellt som man kan förbättra sin ranking genom att slå San Marino i träningslandskamp. 196 vinster mot San Marino i Träningslandskamper motsvarar en vinst mot Tyskland i VM.

En vinst mot San Marino i Träningslandskamp ger 0,12 poäng, i dagsläget har Sverige 888 poäng.

Jag tycker inte att det framgår av svensk media, tycker verkligen du det?

Nya reglerna? I svensk media framställs det som helt nya regler som kommer att införas nu, som Sverige inte var medvetna om tidigare. Beslutet togs 2005. Tycker verkligen du att det framgår av svensk media?

Ingen här kollade källan, inte heller medierna.
Citera
2007-10-02, 09:55
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Först trodde du att jag hade räknat fel, men sedan ändrade du ditt inlägg till att mitt inlägg bara är en upprepning av länkarna tidigare i tråden?

De enda länkarna som jag hittar i tråden är från Aftonbladet och text-TV.

Inlägg 1, Aftonbladet Intervju med UEFA-representant:
”Så man kan slå San Marino i femton raka träningsmatcher och därmed få lättare VM-kval?
– Ja, så fungerar det nu. ”

Inlägg 15, Text –TV:
”Men Uefa vill nu räkna med tränings-
matcherna och gå på FIFA-rankingen.
Sverige sjunker då som en sten till
14:e plats. I teorin kan Sverige nu
få ett bättre kval genom att tränings-
spela mycket mot blåbärsnationer.”

Inlägg 22, Okänt media intervju med Roland Andersson:
”Inget San Marino x 10
När världsrankningen plötsligt ligger till grund för kvalet öppnas nya möjligheter för träningsmatcherna. Poängmässigt skulle Sverige troligen tjäna på att Lars Lagerbäck och Roland Andersson bara valde uselt motstånd och alltid kallade hem storstjärnorna.”

I mitt inlägg visade jag att det är ytterst marginellt som man kan förbättra sin ranking genom att slå San Marino i träningslandskamp. 196 vinster mot San Marino i Träningslandskamper motsvarar en vinst mot Tyskland i VM.

En vinst mot San Marino i Träningslandskamp ger 0,12 poäng, i dagsläget har Sverige 888 poäng.

Jag tycker inte att det framgår av svensk media, tycker verkligen du det?

Nya reglerna? I svensk media framställs det som helt nya regler som kommer att införas nu, som Sverige inte var medvetna om tidigare. Beslutet togs 2005. Tycker verkligen du att det framgår av svensk media?

Ingen här kollade källan, inte heller medierna.

En gång till, kolla uträkningen som är gjord i länken i första inlägget.
Citera
2007-10-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
En gång till, kolla uträkningen som är gjord i länken i första inlägget.

Jag tar det långsamt så att t o m en efterbliven förhoppningsvis hänger med, åtminstone en liten bit.

Länkarna, och även diskussionen i tråden, drar slutsatsen att det är främst vänskapsmatcherna som gjort att Sverige nu får en sämre seedning. Jag har just visat att det är Sveriges oförmåga att vinna viktiga matcher mot kvalificerat motstånd som är anledningen till raset. Detta är också anledningen till att de "större" nationerna som t ex Italien och Frankrike seedas högre.

Självklart finns är det samma uträkning bakom, men jag har dragit andra slutsatser än majoriteten i tråden och även vad länkarna kommit fram till.

Snälla säg att t o m du förstår lite av allt detta.
Citera
2007-10-02, 12:15
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Jag tar det långsamt så att t o m en efterbliven förhoppningsvis hänger med, åtminstone en liten bit.

Länkarna, och även diskussionen i tråden, drar slutsatsen att det är främst vänskapsmatcherna som gjort att Sverige nu får en sämre seedning. Jag har just visat att det är Sveriges oförmåga att vinna viktiga matcher mot kvalificerat motstånd som är anledningen till raset. Detta är också anledningen till att de "större" nationerna som t ex Italien och Frankrike seedas högre.

Självklart finns är det samma uträkning bakom, men jag har dragit andra slutsatser än majoriteten i tråden och även vad länkarna kommit fram till.

Det jag hakar upp mig på är att du skrev att medierna hade fel när de uppenbart hade räknat på samma sätt som dig...
Om man är smart så läser man framförallt faktan i artiklar och struntar i journalistens slutsatser, givetvis så drar journalisten de slutsatserna som säljer mest. Detta trodde jag var uppenbart för de flesta.

Självklart så har du helt rätt, i det andra, du skriver.
Jag tror för övrigt at jag är smartare än dig :P
Citera
2007-10-02, 22:50
Medlem
Georg Lagers avatar
Citat:

Hur kommer det sig då att Kroatien, Rumänien, Skottland, Grekland, Polen, Ukraina och Spanien ligger före Sverige i den nya seedningen? Då inget av dessa lag har lyckats bättre mot kvalificerat motstånd i viktiga matcher de senaste åren, (undantaget Grekland i EM förstås).
Citera
2007-10-03, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Georg Lager
Hur kommer det sig då att Kroatien, Rumänien, Skottland, Grekland, Polen, Ukraina och Spanien ligger före Sverige i den nya seedningen? Då inget av dessa lag har lyckats bättre mot kvalificerat motstånd i viktiga matcher de senaste åren, (undantaget Grekland i EM förstås).

Mitt inlägg visar att man som mest kan få sex poäng (3*1*2) i en vänskapsmatch, om man besegrar Italien. Framförallt framgår att man får 0,12 poäng som mest mot San Marino, som enligt länkarna och en del i tråden tyckte var en utmärkt motståndare att samla en massa poäng mot. Samtidigt får man 23,52 poäng om man besegrar Tyskland i VM.

Resultaten viktas även efter när de uppstod vilket gör att VM-resultatet och matcherna i EM-kvalet dominerar.

Vill du veta rankingen och de enskilda lagens resultat så kan du gå in på länken som fanns i mitt inlägg, men som kommer här igen:

http://www.fifa.com/worldfootball/ra...llranking.html

Där kan du också gå in och se resultaten för de enskilda nationerna. Jag tänker inte göra det, men kan kanske ge några kommentarer fritt ur minnet. Med stora reservationer för fel.

Visst vann både Spanien och Ukraina tre matcher i VM?

Kroatien misslyckades i VM men är väl som Sverige ett bra kvallag. Om jag återigen gräver djupt i mitt minne så slog väl bl a Sverige två gånger i VM-kvalet, och har även varit bra i EM-kvalet (slog bl a England).

Skottland fick många poäng då man besegrat Frankrike två gånger i EM-kvalet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in